«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

پرونده کامل اکران فیلم‌های جشنواره فجر در قم

شهر بیست/ پرونده کاملی از آنچه علاقه‌مندید درباره فیلم‌های امسال جشنواره فجر در قم بدانید، پیش روی شماست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پرونده کامل اکران فیلم‌های جشنواره فجر در قم
شناسه : 32217 | انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _محمد مهدی عنایت‌پور: امسال جشنواره فیلم فجر در حالی سی‌ونه سالگی‌اش را جشن می‌گیرد که یکی از متفاوت‌ترین دوره‌های خودش را در سایه کرونا تجربه می‌کند. جشنواره‌ای که در دوران جنگ و بمباران و موشک باران دهه شصت هم متوقف نشد، حالا یک دوره کرونایی را در آخرین سال قرن به خود می‌بیند.

جشنواره‌ای که در دل و خاطرات علاقه‌مندان انبوهی از عاشقان سینما ریشه کرده اما امسال از تماشاگران تا عوامل برگزاری‌اش باید ماسک بر روی صورت داشته باشند و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سینماها حضور پیدا کنند.

در جشنواره امسال بعد از آنکه هیئت انتخاب حذف شد و ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره سی‌ونهم شدند، ۶۲ فیلم به مرحله داوری رسیدند که با نگاه هیئت داوران هفت نفره محمد احسانی، ساره بیات، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی، ۱۶ فیلم که حداقل در یک بخش از جشنواره نامزد شدند، به بخش سودای سیمرغ راه یافتند.

«ابلق»، «بی همه چیز»، «تک تیرانداز»، «تی تی»، «خط فرضی»، «رُمانتیسم عماد و طوبا»، «روزی روزگاری، آبادان»، «روشن»، «زالاوا»، «ستاره بازی»، «شیشلیک»، «گیج‌گاه»، «مامان»، «مصلحت»، «منصور» و «یدو» شانزده فیلم امسال جشنواره هستند که با نگاه عدالت فرهنگی سازمان سینمایی، علاوه بر پایتخت در تمام استان‌های کشور به جز مناطق نارنجی و قرمز بی‌کم‌وکاست به روی پرده می‌روند.  

در میان این فیلم‌ها، «ابلق» نرگس آبیار، «بی همه چیز» محسن قرایی و «شیشلیک» مهدویان بیشتر به چشم می‌آیند. جشنواره امسال به لحاظ تنوع ژانری هم دست پُری دارد و از ملودرام های اجتماعی و فانتزی تا دفاع‌مقدسی و سیاسی و کمدی در میان آنها به چشم می‌خورد.

در حالی که هرسال دو سینمای قم میزبان جشنواره می‌شد امسال شانزده فیلم جشنواره از ۱۵ تا ۲۲ بهمن در چهار سانس ۱۱، ۱۳:۳۰، ۱۶ و۱۸:۳۰ به روی پرده سینما ونوس می‌رود و این سینما پذیرای علاقه‌مندان به هنر هفتم در قم است.

اگر تصمیم شما بر تماشای فیلم‌هاست یا علاقه‌مندید درباره فیلم‌های امسال بیشتر بدانید، این پرونده را بخوانید.

 

*ابلق

نرگس آبیار بدون تردید مهم‌ترین فیلمساز زن دهه نود سینمای ایران است. او که فیلمسازی را در دهه هشتاد با فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند شروع کرد، در سال ۹۱ بود که با نخستین ساخته سینمایی بلندش یعنی «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند»، جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر را تجربه کرد و یک سال بعد «شیار ۱۴۳» را ساخت که برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

او دو سال بعد با «نفس»، سومین فیلم بلندش را کارگردانی کرد و جایزه بهترین فیلم از نگاه بخش ملی را بدست آورد و به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ معرفی شد.

آبیار در قدم بعدی فیلمسازی‌اش شاید مهم‌ترین فیلم کارنامه‌اش یعنی «شبی که ماه کامل شد» را درباره جنایت‌های ریگی ساخت که در ۱۳رشته جشنواره سی‌وهفتم نامزد دریافت سیمرغ شد و در نهایت شش سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره پردازی را شکار کرد.

حالا آبیار امسال «ابلق» را به عنوان جدیدترین اثر سینمایی‌اش راهی جشنواره سی‌ونهم کرده. نامی که شاید برای خیلی‌ها غریبه باشد، اما «ابلق» به حیوانی می‌گویند که دارای دو رنگ سیاه و سفید باشد. نامی که احتمالاً استعاره‌ای از شمایل یکی از شخصیت‌های این فیلم است.

بر اساس آنچه منتقدان و رسانه‌ها نوشته‌اند «ابلق» را باید یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال دانست. فیلمی که وجه زنانه‌اش غالب است و «زن و سکوت» اصلی‌ترین مؤلفه آن به شمار می‌رود.

این فیلم که در محله تبرک منطقه زورآباد فرحزاد فیلمبرداری شده، برخلاف فیلم پر لوکیشن «شبی که ماه کامل شد» محدود به جغرافیای یک محله با کوچه‌های تو در تو است.

در جدیدترین فیلم نرگس آبیار هم که نام همسرش محمد حسین قاسمی در پای تهیه‌کنندگی آن به چشم می‌خورد، زوج موفق الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در «شبی که ماه کامل شد» این بار در «ابلق» هم نقش‌آفرینی می‌کنند. دو بازیگری که گفته می‌شود امسال نیز پای شکار سیمرغ جشنواره هستند و شاکردوست توانسته با فاصله از فیلم‌های گیشه‌ای و تجاری کارنامه بازیگری‌اش، برگ برنده دیگری از بازی‌اش را در «ابلق» به تصویر بکشد.

همچنین بهرام رادان برای نخستین بار در قاب آبیار قرار گرفته و نقش متفاوتی را تجربه کرده. مهران احمدی، گلاره عباسی و گیتی معینی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. 

در خلاصه داستان این فیلم آمده: «در یک محله به شدت فقیرنشین تهران، بروز تمایلات و احساساتی نامتعارف، سبب واکنش هایی متعصبانه می‌شود اما به نظر می رسد مصلحت اندیشی و میل به تداوم زندگی به هر قیمت، بر غیرت و تعصب غلبه دارد.»

علاقه‌مندان به فیلم‌های نرگس آبیار می‌توانند به تماشای «ابلق» در روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن در دو سانس ۱۳:۳۰ و ۱۸:۳۰ بنشینند.

 

*یدو

مهدی جعفری هرقدر با نخستین اثرش یعنی «ایستگاه اتمسفر» دیده نشد با «۲۳ نفر» دیده شد. فیلمی که حتی منتقدان سخت‌پسندی مثل مسعود فراستی زبان به تحسین آن گشودند. فیلمی که کارگردانش نشان داد در کشف زوایای نادیده و قصه های مهم اما روایت نشده جنگ، تبحر خاصی دارد.

حالا او یک بار دیگر با نگاهی به داستان کوتاه «زخم شیر»، فیلم سینمایی «یدو» را ساخته که مثل فیلم قبلی او به جنگ و نوجوان دارد. «یدو» به گفته تعدادی از منتقدان تا همینجا هم یکی از فیلم‌های تحسین شده جشنواره امسال است که حرف زیادی برای گفتن دارد و تلاش می‌کند روایتگر برشی از داستان محاصره تلخ آبادان در روزهای جنگ باشد.   

«یدو» پرداخت متفاوتی به وقایع جنگ در آبادان دارد و ستاره پسیانی و میلاد صویلاوی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند. این فیلم محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی است.

«یدو» مهمان اولین روز جشنواره فیلم فجر در قم است و در دو سانس ۱۱ و ۱۶ به روی پرده سینما ونوس می‌رود.

 

*بی همه چیز

نام محسن قرایی برای مخاطبان سینما با «سد معبر» گره خورده. فیلمی که سعید روستایی نوشت و قرایی ساخت. او البته در سال ۹۱ «خسته نباشید!» را به عنوان نخستین تجربه فیلم بلندش به طور مشترک با افشین هاشمی کارگردانی کرد که همچنان از آن به عنوان یکی از کمدی‌های موفق دهه ۹۰ یاد می‌شود. 

قرایی که نامش دوسال قبل به عنوان یکی از نویسندگان «قصر شیرین» سید رضا میرکریمی دیده شد، حالا امسال با «بی همه چیز» وارد جشنواره سی‌ونهم شده و به گفته منتقدان، یکی از فیلم‌های مهم جشنواره امسال را او کارگردانی کرده است.

فیلمی که از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» فردریش دورنمات اقتباس شده و یکی از پربازیگرترین فیلم‌های امسال جشنواره است. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی و لاله مرزبان بازیگران «بی همه چیز» هستند.

در داستان «بی همه چیز» آمده که لیلا با بازی هدیه تهرانی، پس از سال‌ها به روستای زادگاهش بازمی‌گردد. او که ثروتمند شده، قول می دهد مشکلات مالی اهالی و کمبودهای روستا را برطرف کند. فقط به یک شرط، اهالی روستا باید رئیس خانه اصناف روستا با بازی پرویز پرستویی را که در جوانی، او را فریب داده و رها کرده، بکشند…      

«بی همه چیز» در روز پنجشنبه ۱۶ بهمن در دو سانس ۱۱ و ۱۶ اکران خواهد شد.

 

*مصلحت

«مصلحت» را باید ورژن دیگری از جنس «دیدن این فیلم جرم است» دانست. فیلمی که به عنوان محصول سازمان اوج و باشگاه سوره حوزه هنری، یک درام سیاسی مهیج است و حال وهوایی «جاسوسی» دارد.

این فیلم را حسین دارابی کارگردانی کرده که نخستین تجربه فیلم بلندش محسوب می شود و نام محمدرضا شفاه کارگردان «دیدن این فیلم جرم است»، پای تهیه کنندگی آن دیده می‌شود.

«مصلحت» که پیش‌تر با نام «مصلحت نظام» شناخته می‌شد، یک درام سیاسی با اشاره‌های مستقیم به برخی چهره‌های مشهور سیاسی کشور است.

فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مجید نوروزی و نازنین فراهانی از جمله بازیگران سیاسی‌ترین فیلم جشنواره سی‌ونهم هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: «اوایل انقلاب یکی از مقامات قضایی، ناگزیر از صدور حکم برای یکی از فرزندانش می‌شود…»

«مصلحت» در روز چهارشنبه ۲۲ بهمن در دو سانس ۱۳:۳۰ و ۱۸:۳۰ به روی پرده می‌رود.

 

*تی‌تی

نام آیدا پناهنده با ساخته‌های فیلم کوتاهش بر سر زبان‌ها افتاد. فیلمسازی که از اواخر دهه هفتاد فیلم‌های کوتاه ساخت و در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی، خوش درخشید و جوایز را درو می‌کرد.

پناهنده بعد از تجربه ساخت سه تله‌فیلم «قصه داوود و قمری» و «آبروی از دست رفته آقای صادقی» و «از جنوب شرقی»، در سال ۹۳ اولین فیلم بلندش را با نام «ناهید» ساخت. فیلمی که با بازی نوید محمدزاده در جشنواره‌های متعدد خارجی دیده شد و موفق به دریافت جایزه «آینده نویدبخش» از جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ و برنده جایزه انجمن منتقدین فرانسه شد.

او دوسال بعد «اسرافیل» را ساخت که به‌رغم نامزدی در سه بخش جشنواره از جمله نامزدی هدیه تهرانی در بخش بهترین بازیگران زن اما دستش از گرفتن سیمرغ خالی ماند.

اگر از «پاییز نیکایدوها» به عنوان سومین تجربه فیلمسازی پناهنده که در ژاپن ساخته و اکران شد عبور کنیم، او امسال با «تی تی» در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حاضر شده است. فیلمی که پیش‌تر در یکی از جشنواره‌های توکیو به نمایش درآمد و با استقبال مواجه شد.

الناز شاکردوست و هوتن شکیبا علاوه بر «ابلق» در «تی تی» هم حضور دارند و پارسا پیروزفر نیز در این فیلم بازی کرده است.

بخشی از این فیلم تخیلی است و تجربه‌ای تازه در کارنامه پناهنده محسوب می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «یک استاد دانشگاه فیزیک برای اثبات فرضیه اش در مورد پایان جهان، به کمک زنی به نام تی تی نیاز دارد…»

«تی تی» در روز جمعه ۱۷ بهمن مهمان سینمای ونوس قم در دو سانس ۱۳:۳۰ و ۱۸:۳۰ خواهد شد.

 

*شیشلیک

محمدحسین مهدویان را در سینمای ایران با «ایستاده در غبار» می‌شناسند. او سال ۹۴ بود که نخستین فیلمش را با موضوع زندگی «حاج احمد متوسلیان» در ژانر دفاع مقدس ساخت و بهترین فیلم جشنواره سی‌وچهارم شد.

حالا مهدویان از همان سال، سالی یک فیلم راهی جشنواره کرده و از این نظر رکورد ساخت بیشترین فیلم متوالی را دارد. «ماجرای نیمروز»، «لاتاری»، «رد خون» و «درخت گردو» چهار فیلم دیگر این کارگردان جوان هستند. او سال گذشته سیمرغ کارگردانی جشنواره را برای «درخت گردو» شکار کرد. 

او که در این سال‌ها به ساخت فیلم‌های سیاسی عصر انقلاب مشهور شده بود، حالا سری به ژانر کمدی زده و «شیشلیک» را برای مخاطبان جشنواره سی‌ونهم آماده کرده که باید دید آیا به ذائقه علاقه مندان به هنر هفتم خوش می‌آید یا نه! فیلمی با رگه‌های تند و تیز انتقادی که فعلاً به مذاق برخی رسانه‌ها خوش نیامده و مهدویان را به زیر سؤال بردن آثار ارزشی‌اش متهم کرده‌اند.     

«شیشلیک» مثل «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله یکی از فیلم‌های پر سر و صدای این روزها بود و حتی خبر توقیف آن هم رسید اما بخت با او یار بود که برخلاف «قاتل و وحشی» با اصلاحیه‌هایی توانست جان سالم از تیغ توقیف به در ببرد.  

«شیشلیک» مهدویان را امیر مهدی ژوله نوشته و رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، وحید رهبانی، عباس جمشیدی‌فر، مه‌لقا باقری و جمشید هاشم‌پور در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

داستان «شیشلیک» درباره یکی از اهالی شهرکی در حاشیه تهران است که تحت تأثیر شرایط خاصی که از سوی رئیس کارخانه‌ای برای او رقم خورده، طغیان کرده و در جست‌وجوی رهایی خانواده‌اش برمی‌آید. در خلاصه داستان این فیلم که احتمالا برگرفته از دیالوگ یکی از شخصیت‌های این فیلم است، آمده: «تا حالا فکر کردی چرا ما تو این محل گربه نداریم؟ واسه اینکه اینجا تو خونه‌ها چیزی زیاد نمی‌آد که بریزن تو آشغالی واسه گربه‌ها. بعد ما این‌جا شیشلیک بدیم به بچه‌هامون؟»

علاقه‌مندان به فیلم‌های مهدویان می‌توانند جدیدترین فیلم او را در روز دوشنبه ۲۰ بهمن در سانس‌های ۱۳:۳۰ و ۱۸:۳۰ تماشا کنند.

 

*تک تیرانداز

یکی از فیلم‌های دفاع مقدسی امسال «تک تیرانداز» است. فیلمی که برشی از رشادت‌های شهید عبدالرسول زرین بهترین تک تیرانداز دوران دفاع مقدس را از دوربین علی غفاری قاب گرفته است.

علی غفاری که ساخت سه فصل سریال تلویزیونی «بچه مهندس» و سه فیلم «شاهرگ»، «چراغ قرمز» و «ابوزینب» را در کارنامه دارد، برای اهالی سینما با مشهورترین فیلمش یعنی «استرداد» شناخته می‌شود. فیلم خوش ساختی که در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر با بازی درخشان حمید فرخ‌نژاد، سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را شکار کرد.

داستان فیلم «تک تیرانداز» در سال ۱۳۶۲ می‌گذرد و نقش شهید عبدالرسول زرین را کامبیز دیرباز ایفا می‌کند که از قضا در سریال «آقازاده» هم تک تیرانداز خوبی بود و یکی از بهترین بازی‌های خود را در این سریال به نمایش گذاشت. دیرباز سابقه بازی در فیلم‌های دفاع مقدسی نظیر «دوئل» را هم در کارنامه دارد و خالق نقش«مجید سوزوکی» است. امیررضا دلاوری و علیرضا کمالی از دیگر بازیگران «تک تیرانداز» هستند.

«تک تیرانداز» در روز چهارشنبه ۲۲ بهمن در دو سانس ۱۱ و۱۶ به روی پرده می‌رود.   

 

*روزی روزگاری آبادان   

حمیدرضا آذرنگ را اهالی تئاتر با نوشته‌ها و کارگردانی‌ها و بازی‌هایش در روی صحنه می‌‎شناسند. آذرنگ که در دهه نود بواسطه نقش آفرینی در فیلم و سریال‌های تلویزیون جایگاه خود را بیشتر به عنوان یک بازیگر سینما و تلویزیون تثبیت کرد، حالا برای نخستین بار بر روی صندلی کارگردان سینما نشسته و «روزی روزگاری آبادان» را با حال و هوای جنوب و جنگ قاب گرفته است.

در این فیلم که داستان یک خانواده جنوبی را روایت می‌کند، فاطمه معتمد آریا و محسن تنابنده دو بازیگر اصلی «روزی روزگاری آبادان» هستند. دو بازیگری که گفته می‌شود نقش‌های متفاوتی را در این فیلم تجربه می‌کنند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: «آبادان، سال ۱۳۸۱، خاناوده پنج نفری مصیب چرخیده در آخرین روز سال مشغول خرید شب عید هستند اما به دلیل حال بد مصیب که ناشی از گرفتاری‌اش به مواد مخدر است کشمکشی بین آنها درمی‌گیرد و در اوج تلاش «خیری» مادر خانواده برای به آرامش رساندن خانواده به ناگاه اتفاقی غیرمنتظره، همه آنها را غافل‌گیر می‌کند…» 

«روزی روزگاری آبادان» در سانس‌های ۱۳:۳۰ و ۱۸:۳۰ یکشنبه ۱۹ بهمن به روی پرده سینما ونوس می‌روند.  

 

*روشن

تجربه تازه روح الله حجازی در سینمای ایران «روشن» نام دارد. فیلمی که مثل بقیه آثار این کارگردان، در ژانر اجتماعی قرار دارد و یک ملودرام خانوادگی است.

حجازی که سال ۸۶ با نخست فیلم بلندش «در میان ابرها» توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را در بخش فیلم‌های اول شکار کند، با «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» بیشتر دیده شد و طی چند سال اخیر، «هیهات» و «مرگ ماهی» و «اتاق تاریک» را به کارنامه فیلمسازی‌اش اضافه کرد.

آخرین فیلم او «اتاق تاریک» با موضوع آزار کودکان در جشنواره سی‌وششم حضور داشت و حالا «روشن» جدیدترین فیلم این کارگردان ۴۰ ساله سینمای ایران است.

کنجکاوبرانگیزترین نکته فیلم «روشن» بازی رضا عطاران در یک نقش جدی است. عطاران که پیش‌تر نیز سابقه بازی در نقش جدی را مثل «دهلیز» در کارنامه داشت، حالا یک بار دیگر نیز خود را در یک نقش جدی محک زده است.

 رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری، مهدی حسینی نیا و مسعود میرطاهری بازیگرانی هستند که در «روشن» بازی کرده‌ا‌ند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: «روشن، مرد میان‌سال عشق بازیگری نمی‌تواند خانه ثبت‌نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه چیز تصمیم می‌گیرد نقشش را بازی کند».

فیلم سینمایی «روشن» در دو سانس ۱۱ و ۱۶ روز یکشنبه ۱۹ بهمن اکران خواهد شد.

 

*خط فرضی

فرنوش صمدی را اهالی سینما با فیلم‌های کوتاه «سکوت»، «نگاه»، «نقش» و «ناپدید شدن» می‌شناسند. فیلم‌هایی که در جشنواره‌های متعدد خارجی دیده شد و جوایزی گرفت اما حالا صمدی نخستین فیلم بلندش را به تهیه کنندگی علی مصفا ساخته و به جشنواره سی و نهم فجر آورده است.

این فیلمساز ۳۷ ساله یکی از سه کارگردان زن جشنواره امسال است که آبان ماه امسال توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره اسپانیا را دریافت کند.

سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، آزیتا حاجیان و حسن پوشیرازی از بازیگران «خط فرضی» هستند و جمشیدی که معمولاً در آثار طنز حضور دارد، این بار در یک نقش جدی ظاهر شده است.

تمرکز داستان روی زن جوانی است که طلاق عاطفی گرفته و به بهانه تنها دخترش، زندگی مشترک خود را ادامه می‌دهد. در این میان، سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالش به یک عروسی در شمال ایران دعوت می شوند اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی تواند به این سفر برود و این سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند.

«خط فرضی» در روز شنبه ۱۸ بهمن در دو سانس ۱۳:۳۰ و ۱۸:۳۰ اکران می‌شود.

 

*زالاوا

«زالاوا» نخستین تجربه فیلمسازی ارسلان امیری است. امیری که در دهه هشتاد با «ترانسفر»، «مرثیه‌ای برای یک رؤیا»، «زمین ناآرام» و «اتاق امن» دنیای مستند را تجربه کرد، شش سال قبل اولین فیلمنامه سینمایی‌اش را با نام «ناهید» به کارگردانی همسرش آیدا پناهنده نوشت.

امیری نگارش فیلمنامه‌های «اسرافیل»، «ویلایی‌ها»، «گیج‌گاه» و «تی‌تی» را در کارنامه دارد. این کارگردان سنندجی امسال برای اولین بار در قامت کارگردان یک فیلم بلند ظاهر شده و «زالاوا» را در روستای «شیان» واقع در شهر محل تولدش به تصویر کشیده است. فیلمی که گفته می‌شود در ژانر ترس قرار دارد.

نوید پورفرج و هدی زین‌العابدین دو بازیگر اصلی «زالاوا» هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «اهالی زالاوا ادعا می کنند جن به روستا‌ی‌شان زده است. استوار برای بررسی مسئله عازم زاوالا می‌شود و «آمردن» که ادعا می‌کند، جن را گرفته به چالش می‌کشد…»

شاید جالب باشد که زوج سینمایی ارسلان امیری و همسرش آیدا پناهنده هر دو به عنوان کارگردانان «زالاوا» و «تی تی» در بخش مسابقه جشنواره امسال حضور دارند و رقیب هم محسوب می‌شوند!

«زالاوا» روز دوشنبه ۲۰ بهمن در دو سانس ۱۱ و ۱۶ در سینما ونوس اکران می‌شود.

 

*منصور

«منصور» با نام قبلی «اوج۱۱۰» پرتره‌ای از زندگی شهید منصور ستاری فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش است که در این فیلم طراحی و تولید اولین جنگنده‌های کاملاً ایرانی نیز به تصویر کشیده می‌شود.

«منصور» نخستین تجربه فیلمسازی سیاوش سرمدی در سینماست. عمده شهرت این کارگردان ۴۲ ساله به خاطر ساخت مستندهای «ادواردو آنیلی»، «امام موسی صدر»، «هشتاد سال مقاومت»، «داوطلب مرگ»، «تهران تقاطع سئول» و «معتاد به نفت» است.

در این فیلم که با نظارت سورنا ستاری ساخته شده، محسن قصابیان در نقش شهید ستاری ظاهر شده و لیندا کیانی، حمیدرضا نعیمی، سید جواد هاشمی و قاسم زارع از دیگر بازیگران آن هستند.

علاقه‌مندان به سینما می‌توانند به تماشای قصه فیلم «منصور» در روز شنبه ۱۸ بهمن در ساعت‌های ۱۱ و ۱۶ بنشینند.

 

*گیج‌گاه

عادل تبریزی هم به عنوان یکی دیگر از کارگردانان فیلم اولی با «گیج‌گاه» به جشنواره سی‌ونهم قدم گذاشته. فیلمساز جوانی که سابقه دستیاری کارگردانان بزرگی چون مثل مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، حمید نعمت الله و رسول صدرعاملی را در کارنامه دارد و در «لانتوری» هم دستیار رضا درمیشیان بوده است.

تبریزی این فیلم را به همراه ارسلان امیری نوشته که خود او هم «زالاوا» را در جشنواره دارد. «گیج‌گاه» نگاهی اجتماعی با رگه‌هایی از طنز دارد و چند نسل از بازیگران سینمای ایران در آن نقش آفرینی می‌کنند.

جمشید هاشم‌پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، فرهاد آییش، نادر سلیمانی و بیژن بنفشه‌خواه از جمله بازیگران مطرح این فیلم هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: ««مهتاب با پسر ده ساله‌اش عرفان زندگی می‌کند. آشنایی با حسن خشنود مسیر زندگی آنها را تغییر می‌دهد.»

«گیج‌گاه» در روز جمعه ۱۷ بهمن در دو سانس ۱۱ و۱۶ به روی پرده می‌رود.

 

*ستاره بازی

هاتف علی‌مردانی فیلمسازی‌اش را در دهه هشتاد کلید زد و اولین فیلم بلندش را با نام «راز دشت تاران» نوشت و ساخت. نام او در دهه نود به عنوان یکی از فیملسازان پر کار سینمای ایران مطرح شد و در این سال‌ها هفت فیلم «یک فراری از بگبو»، «به خاطر پونه»، «مردن به وقت شهریور»، «کوچه بی‌نام»، «هفت ماهگی»، «آباجان» و «کلمبوس» را ساخت و حالا با «ستاره بازی» به عنوان نهمین فیلم کارنامه‌اش به جشنواره فیلم فجر آمده است.

در میان آثار علی‌مردانی، «کوچه بی‌نام» او با تحسین منتقدان مواجه شد و ره‌آورد آن یک سیمرغ بلورین برای باران کوثری به عنوان بهترین بازیگر زن بود. ناگفته نماند که «آباجان» نیز در جشنواره سی‌وپنجم توانست برنده لوح تقدیر بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شود.

فیلم داستان غم انگیز دختری از یک خانواده ایرانی است که به  همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده و در جوانی با وجود مشکلات بزرگ روحی اعتیاد شدیدی به ماده مخدر فنتانیل دارد. فیلم براساس داستان واقعی صبا دختر ایرانی ساخته شده است.

فرهاد اصلانی، ملیسا ذاکری، علی مصفا، شبنم مقدمی، مارشال منش، جنا ویلر هوگز، مایکل مدسن و هستی جوادی یاجلو بازیگران «ستاره بازی» هستند. مدسن که فیلم‌های مهمی از جمله چند فیلم مطرح کوئنتین تارانتینو (سگ های انباری، بیل را بکش، هشت نفرت انگیز، روزی روزگاری در هالیوود) را در کارنامه اش دارد در این فیلم نقش همسایه آمریکایی خانواده ایرانی داستان را بازی می‌کند.

«ستاره بازی» علی‌مردانی روز پنجشنبه ۱۶ بهمن در دو سانس ۱۳:۱۰ و ۱۸:۳۰ اکران می‌شود.

 

*رمانتیسم عماد و طوبا

کاوه صباغ‌زاده ۴۰ ساله فرزند مهدی صباغ‌زاده از کارگردانان مطرح دهه شصت و هفتاد سینمای ایران بعد از ساخت فیلم فانتزی و کمدی رمانتیک «ایتالیا ایتالیا»، حالا «رمانتسیم عماد و طوبا» را با همان حال و هوا راهی جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر کرده است.

«رمانتسیم عماد و طوبا» اقتباسی آزاد از کتاب «سیر عشق» اثر آلن دوباتن است و از لحاظ لحن و مضمون یکی از آثار متفاوت جشنواره امسال است. این فیلم هم مثل «ایتالیا ایتالیا» یک کمدی عاشقانه متکی به فانتزی کلامی است که انرژی سرخوشانه‌ای دارد.

سارا بهرامی و حامد کمیلی زوج «ایتالیا اایتالیا» جای خودشان را به الناز حبیبی و حسام محمودی در «رمانتسیم عماد و طوبا» داده‌اند. علی انصاریان و ستایش تارانی هم دو بازیگر دیگر این فیلم هستند و البته نام سارا بهرامی هم به عنوان راوی این فیلم به چشم می‌خورد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: «وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبه‌روی هم قرار داد هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست».

«رمانتیسم عماد و طوبا» هم در اولین روز جشنواره چهارشنبه ۱۵ بهمن در دو سانس ۱۳:۳۰ و ۱۸:۳۰ به روی پرده می‌رود.    

    

*مامان

«مامان» هم ساخته یکی دیگر از فیلم‌اولی‌های جشنواره سی‌ونهم است. آرش انیسی که در کارنامه‌اش، کارگردانی دو فیلم کوتاه «بازتاب یک ذهن ناتمام» و «سوگ سیاوش» به چشم می‌خورد حالا برای نخستین بار به عنوان کارگردان یک فیلم بلند در پشت دوربین قرار گرفته است.

انیسی چهار سال قبل عزم ساخت «مامان» را داشت که نتوانست رضایت مدیران سینمایی را بگیرد و به دلیل عدم صدور پروانه ساخت، تولیدش متوقف شد اما حالا مجید برزگر که سال گذشته «ابر بارانش گرفته» را در جشنواره داشت، تهیه‌کنندگی «مامان» را برعهده دارد.

«رؤیا افشار» نقش مامان را بازی می‌کند و از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به امیر نوروزی، عرفان ابراهیمی، امیر شمس، شقایق شوریان، اسماعیل شفیعی، ندا اسدی، پونه پارسایی و مرتضی علی عباس میرزایی اشاره کرد.

در خلاصه فیلم آمده است: «مامان که با وجود جدایی از شوهرش برای خواهر و برادرهای او هنوز همان «نانسی» دختر آبادانیِ با کلاس و دوست‌داشتنی است، برای پسرهایش یک پیرزن بداخلاق و غرغروست که با  تاکسی خود مسافر جابه‌جا می‌کند و در ظاهر بزرگترین مانع خوشبختی آن‌ها در زندگی است»

«مامان» در روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن در دو سانس ۱۱ و ۱۶ به روی پرده نقره‌ای سینما ونوس می‌رود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • احمد گائینی

    تاریخ : 14 - بهمن - 1399

    مرسی عالی بود مخصوصا سرمقاله


    پاسخ

  • بهمنی

    تاریخ : 18 - بهمن - 1399

    سلام علیکم؛
    آیا حاضر به فروش مجوز پایگاه خبریتون هستین؟
    قیمت پیشنهادیمون ۱۵ میلیون هستش.
    ۰۹۱۴۱۸۸۶۹۴۶


    پاسخ