بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله باید غربالگری سرطان پستان شوند

شهر بیست/ کارشناس برنامه سلامت زنان مرکز بهداشت قم گفت: بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله باید با مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و خودآزمایی پستان ترغیب شوند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله باید غربالگری سرطان پستان شوند
شناسه : 32184 | انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، منصوره بناهان افزود: استان قم دارای جمعیتی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که ۵۰۰ هزار نفر در گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال هستند.

وی با بیان این‌که نیمی از این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند،‌ اضافه کرد: زنان علاوه بر مدیران خانه، مسئول سلامتی خود و دیگر اعضا خانواده به‌خصوص کودکان و آینده‌سازان این مرز و بوم هستند.

کارشناس مرکز بهداشت قم ادامه داد: وضعیت سلامت زنان تاثیر به‌سزایی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه پیرامون آن‌ها دارد و چنانچه این موضوع نادیده گرفته شود، سلامتی خانواده و جامعه نیز دچار آسیب خواهد شد.

بناهان بیان کرد: در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است و عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در زنان می‌باشد؛ در ایران و استان قم نیز این بیماری در صدر سرطان‌های خانم‌ها قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و رعایت قرنطینه، بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته است و با عدم غربال و تشخیص به‌موقع مراحل درمان سرطان‌ها سخت‌تر شده است.

وی گفت: باید به افراد آگاهی داده شود که سرطان برخلاف تصور عام، یک بیماری قابل‌ پیشگیری است، به‌طوری‌که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری می‌باشد.

کارشناس مرکز بهداشت قم افزود: با شناخت علائم هشداردهنده سرطان پستان و مراجعه به‌موقع می‌توان ضایعات پیش سرطانی را پیش از تبدیل ‌شدن به سرطان، زودتر تشخیص و میزان بقای عمر افراد مبتلا را افزایش داد.

بناهان اضافه کرد: وجود توده در پستان یا زیر بغل، تغییر در شکل، عدم قرینگی، قوام و یا سفتی پستان، تغییرات پوستی پستان شامل پوست پرتقالی، اریتم یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته ‌پوسته شدن و اگزمای پوست و تغییرات نوک پستان فرورفتگی یا خراشیدگی از جمله علائم بروز سرطان پستان است.

به گفته این کارشناس مرکز بهداشت قم،‌ ترشح نوک پستان که از یک پستان باشد و نه هر دو پستان، از یک مجرا باشد و نه از چند مجرا، ترشح خود به خودی و ادامه‌دار باشد و آبکی یا خونی باشد از دیگر علائم سرطان پستان به شمار می‌رود.

بناهان تأکید کرد: بر همین اساس، بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله باید به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و خودآزمایی پستان ترغیب شوند و به مراکز بهداشتی برای تشکیل پرونده میان‌سالی و غربالگری سرطان پستان مراجعه کنند.

وی افزود: با تشکیل پرونده علاوه بر غربالگری سرطان پستان، غربالگری سرطان دهانه رحم نیز به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.