کلاهبرداری از شهروندان قمی با ادعای برنده‌شدن در قرعه‌کشی/ شگردهای ویژه کلاهبرداران در تخلیه تلفنی

شهر بیست/ معاون دادستان قم بر لزوم هوشیاری شهروندان نسبت به تماس کلاهبرداران و وعده برنده شدن در قرعه‌کشی تأکید کرد و گفت: این افراد در ابتدا یک مصاحبه صوری با آنتن زنده تلوزیون به نمایش در می‌آورند و برای دریافت جایزه، افراد را پای دستگاه عابربانک می‌کشانند و با استفاده از نفوذ کلام خود، تمرکز شاکیان را از بین برده و با ترفندهای خود حساب آنها را خالی می‌کنند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کلاهبرداری از شهروندان قمی با ادعای برنده‌شدن در قرعه‌کشی/ شگردهای ویژه کلاهبرداران در تخلیه تلفنی
شناسه : 32076 | انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دادستانی قم، حجت الاسلام تحریری با بیان اینکه این کلاهبرداران تلفنی با منتسب کردن خود به ارگان‌ها و  نهادهای دولتی و یا تحت نام رادیو جوان، رادیو پیام، رادیو معارف و امثال آن در تماس با مردم و اعلام برنده شدن در قرعه کشی، سناریوی کلاهبرداری خود را اجرا می‌کنند، اظهار کرد: این افراد با شیوایی بیان و سوء استفاده از نا آگاهی مردم، آنها را تحت تأثیر قرار داده و قدرت و فرصت استنتاج و تحلیل را از مالباخته می‌گیرند.

وی هرنوع تقاضا برای مراجعه به عابربانک‌ برای دریافت جوایز و یا دادن اطلاعات محرمانه کارت بانکی اعم از شماره کارت و ارائه رمز به افراد ناشناس را کلاهبرداری دانست و افزود: در ۹ ماهه سال ۹۸ تعداد ۳۴۰ شکایت جمعاً به مبلغ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در استان گزارش شده است و در ۹ ماهه سال ۹۹، از تعداد ۲۲۰ شاکی به مبلغ جمعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان کلاهبرداری تلفنی شده است.

معاون دادستان قم در خصوص شگردهای ویژه کلاهبرداران در تخلیه تلفنی افراد، هشدار داد و بیان کرد: در بسیاری از پرونده‌ها مشاهده شده که کلاهبرداران از ارگان‌های مختلف به بهانه‌هایی نظیر پرداخت جوایز، پرداخت بیمه، تقدیر از قهرمانان رشته‌های فرهنگی ورزشی و زیرپوشش قراردادن پرسنل و از این نوع موارد، اطلاعات زیرمجموعه آنها را دریافت می‌کنند.

تحریری افزود: در این پرونده‌ها، مال‌باختگان اظهار می‌دارند که اعلام اطلاعات شخصی از سوی تماس گیرنده و همچنین تماس این افراد از یک محیط مخابراتی پرهم‌همه که در ظاهر اپراتورهای مختلفی در حال پاسخگویی به تلفن هستند، باعث جلب اعتماد شده و ایجاد استرس از سوی کلاهبردار مبنی بر اینکه فرصت واریز جوایز در حال اتمام است، سبب عدم هوشیاری شده است.

وی تصریح کرد: این افراد در ابتدا یک مصاحبه صوری با آنتن زنده تلوزیون به نمایش در می‌آورند و پس از آن برای دریافت جایزه افراد را پای دستگاه عابربانک می‌کشانند و با هدایت عملیات بانکی و با استفاده از نفوذ کلام خود تمرکز شاکیان را از بین برده و با ترفندهای خود حساب آنها را خالی می‌کنند.

معاون دادستان قم با بیان اینکه اغلب مبالغ کلاهبرداری شده در قالب پولشویی تبدیل به اجناس می‌شوند، گفت: پس از تحقیقات و پیگیری خطوط تلفن در یکی از این پرونده‌ها، مشخص شد متهمان از زندانیانی بودند که از زندان با مال‌باختگان تماس می‌گرفتند.

وی افزود: به طور معمول در این کلاهبرداری‌ها، کارت‌های بانکی از افراد معتاد خریداری می‌شود یا اینکه در اثر سهل انگاری شهروندان به همراه رمز، مفقود و یا سرقت شده و یا اینکه حساب‌ها با مدارک شناسایی مفقودی یا سرقتی افراد افتتاح شده و مربوط به متهمان اصلی نیست.

این مقام قضایی آگاهی بخشی در این زمینه را یک وظیفه همگانی دانست و بیان کرد: شهروندان از قبول هر درخواست تلفنی یا حضوری افراد ناشناس در خصوص هرگونه عملیات بانکی از جمله انتقال وجه کارت به کارت، حضور پای عابربانک و ارائه رمز و اطلاعات کارت‌های بانکی جدا خودداری کنند.

نوشته های مشابه
برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند
پوستر سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در قم رونمایی شد
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.