برنامه قم ۱۴۰۴ شهرداری قم تا اواسط اسفندماه تدوین می‌شود

شهر بیست/ معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم از پایان تدوين برنامه قم ۱۴۰۴ شهرداری قم تا اواسط اسفندماه خبر داد و گفت: در تدوین این برنامه، موضوعات شهر اسلامی و دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای شهر مقدس قم و همچنين نقطه نظرات راهگشای مراجع، علما و بزرگان حوزه علميه موردتوجه قرارگرفته است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برنامه قم ۱۴۰۴ شهرداری قم تا اواسط اسفندماه تدوین می‌شود
شناسه : 31752 | انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، محسن رنجبر در دیدار با آیت‌الله اراکی به تشریح برنامه‌های شهرداری قم در حوزه مدیریت هوشمند شهر پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه برای توسعه و مدیریت شهرها هنوز برنامه جامع و بهره‌وری در کشور وجود ندارد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با تأکید بر وجود رهیافت متقن در مسائل جزئی‌تر مربوط به اداره سازمان‌ها، افزود: به‌طور مثال در موضوع استخدام پرسنل، شهرداری‌ها با مشکل مواجه بوده به شکلی که امروز پرسنل شهرداری‌ها گاهی با ۹ نوع قرارداد و بالطبع آن شیوه پرداخت حقوق روبه‌رو هستند و هیچ تدبیر مشخص و قابل اجرایی اندیشیده نشده است.

رنجبر به تدوین برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله قم اشاره و تصریح کرد: شهرداری قم نیز در سال ۱۳۹۴ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قم را تدوین کرده و پس از تصویب آن در مراجع رسمی از نظرات ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان و همچنین نخبگان شهر خصوصاً دانشگاهیان و علما و بزرگان حوزه علمیه استفاده کرده است.

وی ابعاد سند چشم‌انداز قم را موردبررسی قرارداد و بیان کرد: در این سند با ۶ گزاره آینده ۲۰ ساله شهر قم در افق ۱۴۱۴ تصویر شده و در راستای حرکت شهر و شهرداری در مسیر دستیابی به این چشم‌انداز نیز برنامه ۵ ساله اول شهرداری قم با عنوان قم ۱۴۰۰ با ۱۱ هدف کلان، ۳۸ استراتژی و ۱۱۸ سیاست اجرایی و بیش از۵۰۰ طرح تدوین شد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ هرسال با توجه به اهداف کمی مشخص‌شده برای شاخص‌های مختلف برنامه و جهت پر کردن شکاف موجود بین وضعیت هر یک از شاخص‌ها در ابتدا سال و میزان در نظر گرفته‌شده برای آن تا پایان سال پروژه‌های اجرایی ذیل طرح‌ها تعریف و برای آن بودجه ریالی اختصاص داده‌شده است.

رنجبر نمونه‌های از برنامه‌های برنامه پنج‌ساله را نام برد و خاطرنشان کرد: به‌عنوان نمونه تعداد خدمات الکترونیک ارائه‌شده توسط شهرداری در افق برنامه اول یعنی تا سال ۱۴۰۰، ۲۲ خدمت تعریف‌شده و میزان ماندگاری زائرین در این افق نیز باید به ۳ روز می‌رسید که برای دستیابی به این‌چنین شاخص‌هایی ذیل طرح‌های مرتبط پروژه تعریف و بودجه به‌صورت سالانه به آن‌ها اختصاص داده شد.

وی سپس به سامانه‌های مدیریتی و نظارتی برای کنترل اجرا برنامه  اشاره کرد و گفت: در سامانه‌های نظارتی به‌صورت ماهانه عملکردها رصد شده و گزارش‌ها ارائه می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم سامانه‌های نظارتی را نام برد و ابراز کرد: سامانه‌هایی همچون سیستم کنترل پروژه، سیستم ارزیابی عملکرد، سیستم بازخورد استراتژیک برنامه را به‌صورت برخط رصد کرده و درصد تحقق برنامه و پروژه سنجیده می‌شود.

رنجبر ادامه داد: ما اکنون با استفاده از این سیستم مدیریتی می‌دانیم برنامه نخست تا پایان شش‌ماهه اول سال بیش از ۵۹ درصد محقق شده و برای اصلاح و تحقق حداکثری آن نقاط ضعف و قوت خود را مشخص کرده و این در حالی است که ازنظر ریالی و عدد، بودجه سال‌های مختلف برنامه تقریباً صد درصد محقق شده است.

وی مقایسه عملکرد ریالی و عملکرد شاخص‌ها را برای دستیابی به چشم‌انداز مطلوب شهر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر لازم دانست و خبر داد: در حال حاضر شهرداری قم در حال تدوین برنامه ۵ ساله دوم خود برای دستیابی به چشم‌انداز ۱۴۱۴ شهر مقدس قم با عنوان قم ۱۴۰۴ است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم تصریح کرد: آسیب‌شناسی برنامه اول انجام و بر اساس مدل شهر همگرا و بازخورد گیری از نظرات نخبگان شهر و همچنین توجه به خروجی‌های برنامه اول و وضعیت شهر در پایان برنامه اول و استفاده از کلان‌روندهای موجود در شهر و همچنین اسناد بالاسری کشوری، استانی و شهری در حال تدوین برنامه قم ۱۴۰۴ برای شهرداری بوده که امیدوارم تا اواسط اسفندماه آماده شود.

رنجبر نظر فقها و دیدگاه فقهی برای مدیریت شهری را در تدوین برنامه ۱۴۰۴ مهم دانست و بیان کرد: در حال بررسی موضوعات شهر اسلامی در تدوین برنامه بوده و دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای شهر مقدس قم و همچنین نقطه نظرات راهگشای مراجع، علما و بزرگان حوزه علمیه موردتوجه قرارگرفته و خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ما نیازمند کمک هستیم تا برنامه دوم قم با مشارکت بیشتر و در راستای حرکت دادن شهر به سمت چشم‌انداز ۱۴۱۴ تدوین‌شده و دغدغه‌های مهم بزرگان و چهرچوب‌های مدیریت اسلامی برای مدیریت شهرداری و شهر قم موردتوجه قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم سپس به اقدامات راهگشای آیت‌الله اراکی اشاره کرد و گفت: در موضوعات فقه شهری و خصوصاً توجه به موضوعات هوشمند سازی شهر که دریکی از گزاره‌های سند چشم‌انداز شهر نیز به آن توجه شده نیاز به همفکری و مساعدت شما داریم.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.