بهسازی بافت تاریخی محرک توسعه است/ تراکم پلاک‌های هویت‌بخش تاریخی و مذهبی اطراف حرم مطهر

شهر بیست/ مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم با اشاره بهسازی محور ۴ کیلومتری حرم مطهر تا چهل اختران از وجود بخش عمده‌ای از پلاک‌های تاریخی و بااهمیت مذهبی در این مسیر خبر داد و گفت: بهسازی این مسیر برای مردم محرک توسعه است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بهسازی بافت تاریخی محرک توسعه است/ تراکم پلاک‌های هویت‌بخش تاریخی و مذهبی اطراف حرم مطهر
شناسه : 31099 | انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا خاکی با اشاره به تأکید سازمان بهسازی و نوسازی بر حراست از پلاک‌های هویت‌بخش تاریخی و مذهبی اطراف حرم، اظهار کرد: علاوه بر اماکن مذهبی مانند حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران، اماکن مذهبی زیادی مانند آرامگاه امامزادگان و بیت النور در قم وجود دارد که بهسازی آنها می‌تواند میزان رضایت گردشگر مذهبی را بالا ببرد.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم با اشاره به محور ۴ کیلومتر حرم مطهر تا چهل اختران به‌عنوان یک محور فرهنگی در شهر قم افزود: در این محور عناصر تاریخی و مذهبی با ارزش فرهنگی بسیار بالا قرار دارند.

وی بابیان اینکه بیت آیت‌الله بروجردی یکی از همین بناهای مذهبی و سیاسی است که ارزش تاریخی دارد افزود: مسجد سلماسی نیز که در همین محور قرارگرفته است تاریخچه صفوی دارد و اصل بنا نیز مربوط به دوره قاجار است.

وی به دیگر بناهای بااهمیت این محور ۴ کیلومتری اشاره کرد و گفت: بناهای تاریخی مانند آب‌انبار لب‌چال، خانه‌های تاریخی که در محور قرار دارند، پامنار، محله درخت پیر و سایر محله‌های تاریخی،گذر آسیدحسن، خانه شاکری و بسیاری دیگر از اماکن و ابنیه بااهمیت تاریخی در همین محور قرار دارند.

خاکی بابیان اینکه این‌ها ظرفیت‌هایی است که برای زائر جذاب است، تصریح کرد: حضور زائر در این محور که هدف اصلی ما است می‌تواند یکی از محرک‌های اصلی توسعه بافت باشد، چرا که برای ساکنین بومی فرصت‌های اقتصادی و انگیزه بهسازی ایجاد می‌کند.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم بابیان اینکه با همین بهسازی صورت گرفته بعضی از مغازه‌های تعطیل اقدام به نوسازی ملک خود کردند، تأکید کرد: تعدادی از اهالی هم اقدام به بهسازی خانه‌ها کرده و محورهای فرعی مطابق طرح ما را با هزینه خودشان کامل کردند.

وی با تأکید بر اهمیت بهسازی این محور در جذب زائر افزود: در حال حاضر به‌واسطه شیوع ویروس کرونا نتوانستیم حضور زائر را در این منطقه پررنگ‌تر کنیم اما در شرایط عادی با تبلیغات گسترده می‌توانیم شاهد ماندگاری بیشتر زائر در قم به‌واسطه بهسازی این محور شویم.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.