استفاده از سازه‌های کشاورزی برای جلوگیری از وقوع سیلاب در شهر

شهر بیست/ معاون خدمات شهری شهرداری قم با تأکید برساخت سازه‌های طبیعی کشاورزی برای جلوگیری از وقوع سیلاب در شهر، از توقف ۱۵۰ مترمکعب آب‌های روان در پشت سازه‌های ساخته شده منابع طبیعی خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
استفاده از سازه‌های کشاورزی برای جلوگیری از وقوع سیلاب در شهر
شناسه : 31005 | انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید امیر سامع با اشاره به تدوین برنامه جامع جمعآوری و دفع آبهای سطحی قم اظهار داشت: رویکرد کلی اقدامات شهرداری در راستای جمع‌آوری آب‌های سطحی تا سال‌های گذشته بر هدایت آب بود اما در طرح مطالعاتی جدید رویکرد به جذب آب تغییر کرده است.

سامع افزایش میانگین بارندگی در مدتزمان اندک را یکی از دلایل این تغییر رویکرد دانست و افزود: با توجه به تغییر الگوی بارش ما ۲۰ میلیمتر بارندگی را در چند دقیقه ثبت کرده‌ایم که برای این میزان از بارندگی نیاز به کانال‌ها‌ی با قطر دو تا سه متر وجود دارد.

وی بر استفاده از ظرفیت کشاورزها در جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی تأکید کرد و گفت: در بسیاری از کشورها، کشاورزان خودشان در این زمینه مطالعه دارند و گوراب‌هایی را برای جمع‌آوری آب ایجاد می‌کنند.

سامع بر ضرورت ایفای نقش جهاد کشاورزی در این زمینه تأکید کرد و گفت: اقداماتی در همین راستا هم انجام شد و آبی که قرار بود از رینگ منطقه دو به حرکت دربیاید در همه مناطق بچرخد و از شهر خارج شود با هماهنگی‌هایی که با جهاد کشاورزی به وجود آمد و  با ایجاد خروجی‌هایی در کانال، به زمین کشاورزها در طول مسیر هدایت شد که اتفاقاً کشاورزها هم به این امر هیچ اعتراضی نداشتند.

وی افزود: این امر می‌تواند به‌عنوان یک برنامه هماهنگ بین شهرداری و جهاد کشاورزی مطرح شود که از این طریق از موضوعی که فکر میکنیم یک آسیب است استفاده درستی داشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری قم بابیان اینکه در تدوین طرح جامع جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی این موضوعات دیده شده است، ادامه داد: منابع طبیعی هم سازه‌هایی با همین رویکرد ایجاد کرده است که به جای اینکه اجازه دهیم آب برسد به رودخانه و از این طریق از شهر خارج شود می‌توانیم به گونه طراحی را پیش ببریم که آب در یک سری نقاط نگه‌داشته شوند.

سامع افزود: این اتفاق هم از وقوع سیلاب جلوگیری می‌کند هم اکوسیستم و محیط طبیعی خوبی هم برای حضور پرندگان ایجاد می کند و هم گاهی محلی برای تفریح مردم خواهد بود.

وی بابیان اینکه با همین اقدام منابع طبیعی بخشی از خطر سیلاب در شهر رفع شده است تأکید کرد: ظاهراً ۱۵۰ مترمکعب از سیلابی که در صورت وقوع بارندگی‌های شدید وارد شهر میشد از این طریق پشت این سازه‌ها متوقف می‌شوند که هم تالابی ایجاد خواهد شد و هم امکان تزریق و نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی ایجاد می‌شود.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.