اهدای اعضای بدن ۱۲ بیمار مرگ مغزی قمی به بیماران نیازمند

شهر بیست/ مسئول واحد شناسایی و پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در سال جاری اعضای بدن ۱۲ نفر که بر اثر حوادث یا بیماری در این استان دچار مرگ مغزی شده‌اند، به بیماران نیازمند، پیوند شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اهدای اعضای بدن ۱۲ بیمار مرگ مغزی قمی به بیماران نیازمند
شناسه : 30743 | انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، ولی‌الله صمدی افزود: در سال جاری، مواردی از اهدای عضو بیماران مرگ مغزی با رضایت خانواده‌شان تأیید شد، ولی به دلیل مثبت بودن نتیجه آزمایش کووید ۱۹، بیمار از چرخه اهدای عضو حذف شد.

وی اضافه کرد: نتیجه آزمایش کرونای درصد بالایی از بیماران مرگ مغزی که به دلایلی از جمله تصادف، مسمومیت و یا ایست قلبی آماده اهدای عضو بودند، به‌رغم این‌که هیچ علامتی نداشتند،‌ مثبت شده است.

مسئول واحد پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: در حال حاضر باید از بیماران مرگ مغزی آماده اهدای عضو، سی‌تی‌اسکن ریه و ‌تست پی سی آر گرفته شود و درصورتی‌که نتیجه منفی باشد، ارگان‌های بیمار قابل اهداست.

به گفته صمدی، در سال جاری حدود هفت مورد از بیماران آماده اهدا به دلیل مثبت شدن آزمایش کرونا از چرخه اهدای عضو حذف شدند و ۱۲ مورد به مرحله پیوند رسیدند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۴ مورد برای پیوند اعضای بدنشان به بیماران نیازمند اهدای عضو از استان قم به بیمارستان شریعتی تهران اعزام شدند.

وی با بیان این‌که امکان برگشت به زندگی دوباره برای بیمار مرگ مغزی وجود ندارد، گفت: به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها و با وجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی در قم متاسفانه این بیماران فوت می‌کنند و به مرحله اهدای عضو و پیوند اعضا نمی‌رسند.

مسئول واحد پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند ارگان‌های حیاتی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز می‌تواند نسوج و بافت‌ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه‌های قلب را اهدا کند.

وی بیان کرد: هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی ازجمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

وی افزود: همچنین هر اهداکننده می‌تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون‌ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا ۵۳ بیمار را بهبود ببخشد.

صمدی خاطرنشان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری نمود، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که پیوند کلیه بیشترین نیاز بیماران در لیست انتظار است،‌ ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار نفر در سطح کشور به دلیل نارسایی‌های کلیوی دیالیز می‌شوند و در لیست بیماران نیازمند پیوند کلیه قرار دارند.

مسئول واحد پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: بخش ویژه پیوند کلیه در بیمارستان شهید بهشتی قم آماده و نیروی انسانی آن تامین شده که به‌محض اخذ مجوزها و تامین تجهیزات، راه‌اندازی خواهد شد.

متقاضیان دریافت کارت اهدای اعضا می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سامانه واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی به نشانی اینترنتی www.ehda.ir مراجعه کنند.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.