خطر انتشار منوکسید کربن و نشت گاز را جدی بگیرید

شهر بیست/ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: با نزدیک شدن به فصول سرد سال، استفاده از وسایل گازسوز و نفتی سبب بروز حوادثی می‌شود که انتشار منوکسید کربن و نشت گاز ازجمله خطرات بی‌توجهی به این موضوع است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
خطر انتشار منوکسید کربن و نشت گاز را جدی بگیرید
شناسه : 30635 | انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عباس جعفری با اشاره به ضرورت هوشیاری شهروندان در برابر نشت گاز و خطر منوکسیدکربن با توجه به فرارسیدن فصل سرمای زمستان، اظهار داشت: با نزدیک شدن به فصول سرد سال استفاده از وسایل گازسوز و نفتی سبب بروز حوادثی می‌شود که انتشار دی‌اکسید کربن و نشت گاز ازجمله هشدارهای مهم در فصول سرد سال است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم افزود: هرساله در سراسر کشور به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی با خطرات و تلفاتی مواجه هستیم، البته در سال جاری تاکنون موردی از تلفات ناشی از نشت گاز و انفجار و یا مسمومیت به‌واسطه انتشار منوکسیدکربن گزارش نشده است.

جعفری با بیان اینکه این سازمان هرسال اقداماتی پیشگیرانه را توسعه می‌دهد و در معاونت آموزش و پیشگیری، واحد عملیات و روابط عمومی کارهایی در قالب اطلاع‌رسانی و پخش کلیپ و توزیع بروشور در سطح شهر و میادین و ادارات و مراکز فرهنگی انجام می‌شود، گفت: مکاتبه‌ای با مدیریت بحران جهت اطلاع‌رسانی گسترده از طریق ادارات و آموزش و پرورش در فضای مجازی با موضوعات ایمنی داشته‌ایم و اقدامات زیادی در سطح شهر از طریق بروشور و بنرهای مختلف انجام‌شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش برودت هوا، توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی اهمیت زیادی دارد و باید مراقب انتشار منوکسیدکربن و نشت گاز باشیم، اگر اتصالات وسیله گازسوزی کامل نباشد و یا گاز نشت کند با حوادث تلخی مواجه می‌شویم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با تأکید بر اینکه گازی که در حال سوختن است و به منزل راه پیدا کند و یا دی‌اکسید کربن، سبب مسمومیت و کاهش هوشیاری و مرگ می‌شود و هر دو خطرناک است، تصریح کرد: وقتی گاز ۱۰ تا  ۱۵ درصد از ساختمان و فضا را فرا بگیرد سبب انفجار می‌شود و با جرقه کلید برق و روشن خاموش شدن یخچال امکان انفجار وجود دارد و حتی می‌تواند به منازل و مغازه‌های اطراف لطمه بزند.

جعفری ابراز کرد: منوکسیدکربن از منبع گرمایشی به وجود می‌آید، وقتی در محیط سربسته به‌طور ناقص گرمایش انجام شود منوکسیدکربن شکل می‌گیرد و نشان می‌دهد کار گرمایش و احتراق ناقص است.

وی با اشاره به اینکه منوکسیدکربن بسیار خطرناک بوده و سبب مشکلات تنفسی تا اغما و مرگ می‌شود، یادآور شد: دراین‌باره توصیه می‌کنیم با توجه به استفاده از بخاری‌های گازسوز، اتصالات بخاری درست اجرایی شود و در شیب منفی قرار نگیرد یعنی اگر بخاری در سطح بالایی قرار گرفته و خروجی در پایین است امکان احتراق ناقص و خطر وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم اضافه کرد: باید مراقب مسدود بودن خروجی لوله‌های بخاری باشیم و از لوله‌های استاندارد استفاده و در موقع نصب وسایل گازسوز، اتصالات به‌درستی انجام و از تعدد زانویی خودداری شود.

جعفری اظهار داشت: بخاری روشن باید شعله آبی داشته باشد و اگر قرمز بود نشان می‌دهد که احتراق به‌خوبی انجام نمی‌شود و خروجی مناسب نیست و یا لوله بخاری باید داغ باشد، همچنین روشن کردن وسایل نفتی و گازی داخل خودرو اگر جایی برای خارج شدن گاز منوکسیدکربن وجود ندارد خطرناک است.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی از رانندگان وسایل سنگین در داخل خودرو پیک‌نیک روشن می‌کنند که در موارد متعددی در کشور خطر از دست دادن جان وجود دارد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.