لزوم توجه به مقوله فرهنگ در مدل هوشمندسازی شهر قم

شهر بیست/ رئیس ستاد شهرهوشمند شهرداری قم با اشاره به عدم هماهنگی مدل‌های پیشرفت غربی با فرهنگ و اعتقادات شهرهای ایران، از تلاش برای طراحی مدل پیشرفت بومی قم خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
لزوم توجه به مقوله فرهنگ در مدل هوشمندسازی شهر قم
شناسه : 30623 | انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، همایون یزدان پناه با تأکید بر اهمیت تعریف از پیشرفت برای هر اقدامی در حوزه برنامه‌ریزی‌های پیشرفت و توسعه، اظهار داشت: باید قبل از هر اقدامی تعریف و معیار یک شهر از پیشرفت بر اساس شرایط و ویژگی‌های خاص خود تدوین شده و به دست بیاید.

وی با بیان اینکه پیشرفتی که امروز در ایران مدنظر قرار می‌گیرد بر اساس مدل‌‎های غربی است، افزود: ما با بهره‌گیری فکری و کمک از مؤسسات از جمله مؤسسه استراتژیک رشد به مفاهیمی از پیشرفت رسیدیم.

به گفته یزدان پناه از مدل ترکیبی برایسون دیوید که یک مدل ترکیبی و به اصطلاح بومی شده و البته با مبانی تفکر غربی است در تعیین مدل عملیاتی برنامه راهبردی پنج ساله اول شهرداری قم استفاده‌شده است که با زحمات فراوان سعی شده مدل مناسبی برای توسعه شهر قم باشد، پس از برنامه‌ریزی، با جدیت نیز اجرای برنامه مدیریت شده است و نتایج بسیار مفیدی در مقایسه با دیگر کلان شهرهای ایر ان به بار آورده است.

وی ادامه داد: با این همه اما چون پایه فکری این مدل بر اساس جهان‌بینی غربی است، دارای نواقص زیادی نیست هست، مثلاً پیشرفت را عمدتا تکنیکال و مبتنی بر فناوری می‌بیند و به بحث‌های فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی توجه دقیق و کاربردی نداشته است.

رئیس ستاد شهرهوشمند شهرداری قم افزود: محور پیشرفت غرب بعد از رنسانس بر مبنای پیشرفت صنعتی و پیشرفت فناوری بوده است امروز هم پیشرفته‌ترین کشور در جهان را آمریکا می‌دانند به این دلیل که جدیدترین فناوری‌ها در آن کشوروجود دارد اما استانداردهای پیشرفت در ایران و کشورهای غربی مانند آمریکا تفاوت فاحش دارد.

یزدان پناه افزود: معیار بودن فناوری در پیشرفت را رد نمی‌کنیم اما مثلاً ساخت یک ساختمان ۱۰۰ طبقه اگرچه یک اقدام در راستای پیشرفت به حساب می‌آید ولی اگر ساختیم مشکلات فرهنگی متناسب با آن نیز مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر ما بر اساس شرایط خودمان برنامه‌ریزی کنیم نتیجه آن رضایت‌بخش‌تر خواهد بود، تصریح کرد: کشورهایی مانند ترکیه و عربستان نمونه کشوری‌هایی هستند که فرهنگ مدل غربی را پذیرفته‌اند و چون این فرهنگ را در کشور خود توسعه داده است امکان تحقق مدل پیشرفت غربی در آن بیشتر است که البته اثرات مخرب فرهنگی این حرکت نیز در خانواده و جامعه آنها نیز مشهود شده است.

رئیس ستاد شهرهوشمند شهرداری قم بابیان اینکه باید فرایند سخت مدل‌سازی هوشمند برای قم را شروع کنیم، تصریح کرد: ما مدلی را برای قم با عنوان مدل بومی شهر مقدس قم طراحی کردیم و در همین راستا با حوزه و دانشگاه نیز ارتباط گرفتیم تا نهایتا به طرح استانداری از پیشرفت که هماهنگ با قم باشد دست پیدا کنیم.

نوشته های مشابه
برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند
پوستر سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در قم رونمایی شد
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.