کاهش ۱۳ درصدی ولادت در قم

شهر بیست/ مدیرکل ثبت‌احوال قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۱۳ هزار و ۵۲۸ واقعه ولادت در این استان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال،‌ ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کاهش ۱۳ درصدی ولادت در قم
شناسه : 30557 | انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایسنای قم، منوچهر تیموری مدیر کل ثبت احوال استان قم به مناسبت سوم دی روز ثبت احوال، گفت: ثبت احوال کشور، ۱۰۲سال و ثبت احوال قم ۹۵ سال قدمت دارد و اولین سند صادر شده در قم متعلق به ۱۹ دی ۱۳۰۴ به نام حاجی میرزا حسین خان سعیدی است.

وی ادامه داد: اولین مأموریت و راهبرد ثبت احوال، ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی ۱۵ روزپس از ولادت و ۱۰روز پس از وفات است که خوشبختانه در استان قم، ۹۸درصد وقایع حیاتی در این مهلت قانونی ثبت می شود که برای این امر از سازمان هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی و پزشکی قانونی کمک گرفته می‌شود، همچنین برای رفاه شهروندان در سه بیمارستان ایزدی، شهدا و گلپایگانی و آرامستان بهشت معصومه(س)، برای ثبت ولادت و وفات مأمور مستقر کرده ایم.

مدیرکل ثبت احوال استان قم افزود: امنیت شناسنامه های مکانیزه بسیار بالاست و افراد با یک بار مراجعه به دفاتر پیشخوان می‌توان درخواست شناسنامه مکانیزه داد و شناسنامه از طریق پست برای شهروندان ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از پروژه های زیرساختی دولت و ثبت احوال، صدور کارت ملی هوشمند برای افراد بالای ۱۵ سال در راستای  ورود به دولت الکترنیک است. جمعیت دارای شرایط کارت ملی هوشمند در قم، ۹۱۹ هزار و ۷۴۵ نفر است که تاکنون ۹۵ درصد واجدین شرایط معادل ۸۷۴هزار و ۶۱۶نفر ثبت‌نام کرده اند و در حدود ۸۲ درصد از افراد، کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: پنج درصد مردم قم که در حدود ۴۵ هزار نفر هستند برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت‌نام نکرده‌اند که این افراد در آینده برای استفاده از خدمات اداری مانند بانک ها با مشکل مواجه می‌شوند و تقاضا می‌شود که افراد تا پایان سال ثبت‌نام کنند. همچنین ۱۶ هزار کارت صادر شده و افراد برای دریافت آن اقدام نکرده اند.

تیموری در رابطه با شناسنامه افراد متولد شده از مادر ایرانی و پدر خارجی عنوان کرد: خوشبخانه با تصویب و ابلاغ قانون اعطای شناسنامه به مادر ایرانی‌ها، از طریق اداره کل اتباع ثبت‌نام و تشکیل پرونده برای ۷هزار و ۵۰۰نفر انجام شده است که بعد از استعلامات لازم برای صدور شناسنامه به ثبت احوال ابلاغ می‌شود تا ان‌شاءالله در آینده ای نزدیک، واجدین شرایط مشکلاتشان حل شود.

وی درخصوص ۱۰ نامی که بیشترین فراونی را در بین پسران در قم دارد، اظهار کرد: علی، امیرعلی، محمدحسین، امیرحسین، امیرعباس، علیرضا، حسین، محمدمهدی، محمدعلی و محمدرضا و در دختران، فاطمه، زهرا، زینب، ریحانه، فاطمه زهرا، معصومه، نازنین زهرا، رقیه و نرگس بیشترین فراوانی را دارند که نشان دهنده اولویت داشتن اسامی معصومین برای خانواده هاست.

مدیرکل ثبت احوال استان قم بیان کرد: در ۹ ماهه اول سال جاری ۱۳ هزار و ۵۲۸ واقعه ولادت، ۵ هزار و ۸۶۴ واقعه ازدواج و دوهزار و ۱۸۴طلاق در استان به ثبت رسیده است که ولادت ۱۳درصد کاهش، ازدواج هفت درصد افزایش و طلاق فقط چهار مورد کاهش داشته است و در تاریخ ۹/۹/۹۹، ثبت ولادت نسبت به روزهای عادی دو و نیم برابر شده است.

وی با بیان اینکه نرخ خام به معنای تعداد ثبت وقایع به ازای هر هزار نفر جمعیت است، ادامه داد: نرخ باروری در استان ۱.۹فرزند، نرخ خام ولادت در استان ۱۶.۴، ازدواج ۶.۴ و طلاق ۲.۴ است و در سال ۹۸، میانگین سن ازدواج در مردان ۲۷ سال و در زنان ۲۳ سال است و ۳۳ درصد طلاق های رخ داده در کمتراز ۵ سال زندگی مشترک زوجین بوده است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.