«روش و الگوی تحلیلی رهبر معظم انقلاب از پدیده‌های سیاسی» منتشر شد

شهر بیست/ کتاب «روش و الگوی تحلیلی رهبر معظم انقلاب از پدیده های سیاسی» نوشته عبدالله گنجی به همت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) منتشر شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«روش و الگوی تحلیلی رهبر معظم انقلاب از پدیده‌های سیاسی» منتشر شد
شناسه : 30402 | انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، این کتاب توسط دکتر عبدالله گنجی به رشته تحریر در آمده و در پی آن است تا با معرفی و تبیین روش تحلیل در سیره و کلام رهبر معظم انقلاب، گامی برای کمک به تحلیل صحیح سیاسی بردارد.

ارائه تحلیل درست از پدیده های سیاسی، کاری بس سخت و دشوار است، تحلیل صحیح پدیده ها نیز، خود معلول روش صحیح تحلیل می باشد.

کتاب با این رویکرد نوشته شده که الگویی مناسب برای روش تحلیل به دست دهد، تا بتوان برای اقناع سازی و قدرت بالای تحلیل از آن استفاده کرد.

با پیروی از این روش تحلیل می توان نظام مند سخن گفت، بی نظمی سازمان فکری مخاطب را نظم داد و به صورت روش‌مند او را اقناع کرد. کتاب حاضر شامل چهار فصل است که در مجموع یک نظام فکری مناسب برای یک تحلیلگر مسلمان به وجود می آورد.

در فصل اول کلیات، تعاریفی از روش، تحلیل، معرفت، آسیب‌های تحلیل، کژتابی مفاهیم در تحلیل و نظام دانایی آیت الله خامنه‌ای می‌پردازد.

فصل دوم اصول و مبانی تحلیل آیت الله خامنه‌ای را بررسی می کند که سامان اندیشه و جهت گیری نظام دانایی ایشان را روشن می سازد، این اصول، زیرساخت فکری ایشان، هم در حوزه شخصی و هم در حوزه رهبری است.

مبانی در سه حوزه جهان بینی، انسان شناسی و جامعه شناسی ارائه شده و برخی از اصول چهارده گانه نیز شامل آرمان گرایی، مردم سالاری، عدالت، تجدیدنظرناپذیری، استقلال همه جانبه و… می شوند.

در فصل سوم به الزامات آیت الله خامنه ای در تحلیل پرداخته شده که می توان از آن به بایدها و نبایدهای تحلیل یاد کرد. در واقع اینها مواردی است که تحلیل گر باید رعایت کند تا آرامش اجتماعی، وحدت ملی و سوژه ندادن به دست دشمن رقم بخورد.

در فصل چهارم به ۹ روش تحلیل در سیره آیت الله خامنه ای پرداخته شده است، پنج مورد از این روش ها در بین اندیشه اسلامی و غربی مشترکند که شامل مقایسه ای، تاریخی، گفتمانی، تفسیر مضاعف و انتخاب عقلایی می شود، اما چهار روش دیگر مختص اندیشه اسلامی هستند که عبارتند از وحیانی، استدلالی، نقلی و شهودی.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.