گزارش «شهر ۲۰» از ساخت مستندی درباره شهید مظفری‌نیا؛

به وقت پرواز با حاج قاسم در «یه روز جمعه»

شهر بیست/ مستند «یه روز جمعه» ساخته مهدی حجت‌پناه از زندگی شهید شهروز مظفری‌نیا، محافظ قمی سردار سلیمانی قاب گرفته است؛ مستندی که این روزها در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت در حال اکران است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
به وقت پرواز با حاج قاسم در «یه روز جمعه»
شناسه : 30291 | انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر: شاید کمتر کسی باشد که بامداد دومین جمعه زمستانی سال پر حادثه ۹۸ را فراموش کرده باشد، شبی که سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده محبوب ایرانیان به همراه چهار تن از محافظانش و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی در حمله پهپادی دولت تروریست آمریکا به فرودگاه بین المللی بغداد به شهادت رسید.

یکی از همراهان آن شب سردار سلیمانی، شهروز مظفری‌نیا سرتیم حفاظت او بود. سرهنگ پاسدار ۴۱ ساله‌ای که شش ماه زودتر از پیروزی انقلاب در کهک قم متولد شد و دوازده سال قدم به قدم و نفس به نفس در کنار سردار دل‌ها بود تا آنکه عاقبت در آخرین مأموریت بامداد جمعه سیزدهم دی هم با یکدیگر پرواز کردند.

حالا «یه روز جمعه» نام مستندی شده که مهدی حجت‌پناه در آن از زندگی محافظ قمی شهید سلیمانی قاب گرفته است. مستندی که در بخش «جایزه شهید آوینی» چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد و روایتی عاشقانه و شاعرانه از دلبستگی‌های همسر شهید را به تصویر می‌کشد.

حجت‌پناه که از تهیه‌کنندگان و کارگردانان شناخته شده سیمای قم است و ساخت چندین مستند را در کارنامه دارد، درباره ساخت این مستند، می‌گوید: «ساخت این مستند را پایان دی ماه سال گذشته، مرکز قم به ما سفارش داد. بعد از تحقیق و پیگیری زیاد، از طریق دوستان شهید، یک شماره تلفن از برادر ایشان پیدا کردیم و قرار شد که برای تصویربرداری در خدمت خانواده شهید باشیم.»

او درباره چالش‌های متعددی که در مسیر ساخت «یه روز جمعه» بوجود آمده، می‌گوید: «خانواده شهید به ویژه همسر و مادر شهید در روزهای نخست بعد از شهادت، آمادگی همراهی با ما را نداشتند. در مراسم چهلم شهید، قرار گذاشتیم ده روز بعد برای ضبط مصاحبه‌ها خدمت خانواده شهید برسیم و قول‌های ضمنی نیز گرفتیم اما مصادف شد با شیوع ویروس کرونا! خانواده شهید نیز به دلیل اینکه همسر شهید باردار بودند، شرایط خاصی داشتند و از پذیرفتن ما عذرخواهی کردند و ما با تمام علاقه‌ای که داشتیم، کار متوقف شد و دست ما خالی ماند.»

این مستندساز، تولد فرزند شهید مظفری‌نیا را روزنه امید دوباره عوامل مستندساز برای ساخت مستند «یه روز جمعه» می‌داند و عنوان می‌کند: «تولد علیرضا در اردیبهشت ماه برای ما نقطه امید بود و دوباره پیگیری کردیم. اولین قرار دیدار را سر مزار شهید در حرم گذاشتیم و خانواده شهید حضور پیدا کردند. وقتی مادر شهید را دیدم از ایشان خواهش کردم که سفارش کنند و از روح شهید بخواهند این مستند ساخته شود.»

قفل این پروژه با دعای مادر شهید باز می‌شود. او در این باره اضافه می‌کند: «یک ماه بعد از سفارش مادر شهید، کار تصویربرداری در منزل شهید در تهران و منزل مادری و خاله شهید در قم و در نهایت در کهک و امامزاده کهک سر مزار مادر همسر شهید انجام شد و خوشبختانه مستند در ۲۵ مرداد آماده شد.»

او درباره خط داستانی مستند ۳۶ دقیقه‌ای «یه روز جمعه» هم می‌گوید: راوی اصلی مستند، خانم زهرا کهکی همسر شهید مظفری‌نیاست. روایتی عاشقانه و شاعرانه از دلبستگی‌های همسر شهید به تصویر کشیده شده و تنهایی و غم و امید و شادی دستمایه این اثر است».

کارگردان مستند «یه روز جمعه» درباره اینکه آیا در این مستند به ارتباط شهید مظفری‌نیا و سردار سلیمانی هم پرداخته شده، می‌گوید: «ما حتی تا چند روز مانده به پایان تدوین کار به دلایل امنیتی، تصاویر و ویدئوی خاصی از شهید نتوانستیم بدست بیاوریم تا اینکه برادر شهید تعدادی تصاویر از شهید برای ما ارسال کردند. در یکی از تصاویر، شهید مظفری دست در گردن حاج قاسم در هواپیما دارند و همسر شهید می‌گوید او با حاج قاسم بود و با حاج قاسم هم پرواز کرد و رفت.»

حجت‌پناه که برای نخستین بار حضور در جشنواره «سینما حقیقت» را تجربه می‌کند، درباره راهیابی مستند «یه روز جمعه» به این جشنواره و رقابت با ۲۹ مستند حاضر در بخش «جایزه شهید آوینی»، می‌گوید: «امسال سال فوق‌العاده‌ای برای مستندسازان قم است که چندین اثر از قم در جشنواره حضور دارد. راهیابی این مستند هم به جشنواره یک اتفاق خیلی خوب برای بنده و مرکز سیمای قم بود چراکه برای اولین بار یک مستند از مرکز سیمای قم به این جشنواره راه پیدا می‌کند.»

او ساخت «یه روز جمعه» را محصول لطف شهدا می‌داند و اضافه می‌کند: «این مستند یک کار بسیار دلی و از سر علاقه بود به شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید مظفری‌نیا. تمام تلاش عوامل مستند این بود که برای شهید حاج قاسم سلیمانی یک کاری انجام دهند و این مستند، سلامی بود به سردار دل‌ها».   

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.