اجاره‌نشینی ۱۰ هزار طلبه در قم

شهر بیست/ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اگر طلبه‌ای منزل داشته باشد و سطح عالی شهریه هم را داشته باشد، قطعاً با سختی می‌تواند زندگی کند، گفت: ۱۰ هزار طلبه مستأجر در قم داریم که در بهترین حالت تمامی اماکن سکونتی حوزه به سه هزار منزل هم نمی‌رسد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اجاره‌نشینی ۱۰ هزار طلبه در قم
شناسه : 30233 | انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله اعرافی در جمع نمایندگان بیوت مراجع و رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا و مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، گفت: طلاب و کسانی که در حال تدریس و تحصیل هستند دارای وضعیت معیشتی خوبی نیستند.

وی افزود: اگر طلبه ای منزل داشته باشد و سطح عالی شهریه هم را داشته باشد، قطعا با سختی می تواند زندگی کند. ۱۰ هزار طلبه مستأجر در قم داریم که در بهترین حالت تمامی اماکن سکونتی حوزه به ۳هزار منزل هم نمی رسد.

وی اظهارکرد: کل اساتید خواهر و برادر حدود ۱۶ تا ۱۷هزار نفر است. بخشی از این اساتید شامل کمک هایی در کنار شهریه هستند و سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ استاد از حوزه می روند و در مراکز دیگر فرهنگی مشغول به فعالیت می شوند.

مدیر حوزه های علمیه یادآورشد: در این دوره طرح هایی مختلفی در حال انجام است که از جمله آنها می توان به مسئله وقف اشاره کرد. اگر به این موقوفات رسیدگی شود به طور کلی از نظر مالی به استغنای کامل می رسیم. تلاش های زیادی برای احیای موقوفات درحال انجام است. اگر از موانع مهمی که در این بین وجود دارد عبور کنیم در سال‌های آینده می توانیم از منابعی که از آن خود حوزه بوده و در گذشته جزو اموال حوزه به شمار می رفته بهره مند شویم.

وی گفت: مسئله دیگر در خصوص اساتیدی هستند که مسئولیت هایی به آنها در حوزه های سراسر کشور داده ایم و به عنوان مدیر و معاون فعالیت می‌ کنند گرجه تلاش می‌کنیم تا حد ممکن طلاب و فضلا را در فاز اداری وارد نکنیم. 

آیت الله اعرافی اظهارکرد: برخی از طلاب و فضلای دیگر هم در مساجد به کارهای فرهنگی و مذهبی فعالیت و اشتغال دارند که این افراد نیز باید مورد عنایت قرار گیرند.

وی با اشاره به طرح کمک هزینه های هدفمند در مرکز خدمات و دفاتر گفت: این هزینه هدفمند غیر از شهریه است، باید برای استاد و محقق حوزوی تا زمانی که به تحقیق می پردازد و برای طلابی که در سال‌های تحصیل با جدیت تحصیل می کنند کاری کرد و آنها را مورد عنایت قرار داد.

پس از سخنان وی و نظرات حاضران در جلسه مقرر شد جلسات مشترک مدیریت حوزه و نمایندگان بیوت و مجمع نمایندگان طلاب و مرکز خدمات حوزه برای بررسی شرایط و همسویی بیشتر در سیاست گذاری های مرتبط به طلاب تشکیل شود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • علی

    تاریخ : 27 - آذر - 1399

    بدتر از وضعیت معیشتی بلاتکلیف بودن طلبه بنده خودم و همسرم طلبه هستیم جدا از تحصیلات حوزوی دنشگاهی و تخصصی هم داریم خدا راشکر قانع هستیم علاقمند به رسالت دینی و تبلیغی هستیم ولی متاسفانه نهادهای مربوطه سازمان تبلیغات و….هیچ حمایتی نمی کنند امروز در جامعه چنین ذهنیتی است که هر طلبه ای کارمند باشد موفق است امروز نامهربانی از خودی هاست


    پاسخ

  • یازینب کبری

    تاریخ : 29 - آذر - 1399

    سلام من خودم ۴ تا بچه دارم و خونه هم ندارم خدارو شکر به سختی اما زندگی میکنیم اما هیچ کسی ازم حمایت نمیکنه توانایی تدریس ام بالاست اما واقعا نمیدو نم دیگه باید به کی سفارش کنم


    پاسخ