ابراهیم اکبری دیزگاه:

برای نوشتن رمان «شاه‌کشی» بیش از صد جلد کتاب تاریخی خواندم/ عصاره اتفاقات تاریخی را در این رمان روایت کردم

شهر بیست/ نویسنده رمان «شاه‌کُشی» که تقدیر شده جشنواره داستان انقلاب، برگزیده جشنواره هنر آسمانی و نامزده جایزه جلال آل احمد در سال 1396 بوده‌ است، به معرفی آثارش و نقطه نظراتش درباره رمان «شاه کشی» پرداخت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
برای نوشتن رمان «شاه‌کشی» بیش از صد جلد کتاب تاریخی خواندم/ عصاره اتفاقات تاریخی را در این رمان روایت کردم
شناسه : 3022 | انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در سالن سوره حوزه هنری قم، رمان «شاه‌کُشی» که به یکی از اتفاقات دوران انقلاب اسلامی می‌پردازد با حضور ابراهیم اکبری دیزگاه نویسنده اثر و مهدی کفاش منتقد و نویسنده، نقد و بررسی شد.

در ابتدای نشست عصرانه داستان، افسانه بختیاری‌نژاد مجری برنامه به بیان داستان این رمان پرداخت و گفت: رمان شاه‌کشی درباره جوانی سیاست‌گریز و محتاط به نام سهراب است که پدرش در وقایع روز ۱۵ خرداد کشته شده‌ است و خواهر و برادر او هم در جریان مبارزات انقلابی دستگیر می‌شوند. مصاحبه تلویزیونی برادرش که زیر فشار مجبور به اعترافات دروغ می‎شود او را به این فکر می‌اندازد که از شاه انتقام بگیرد. پس تصمیم به کشتن شاه در جریان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی می‌گیرد.

در ادامه ابراهیم اکبری دیزگاه نویسنده رمان «شاه‌کُشی» که تقدیر شده جشنواره داستان انقلاب، برگزیده جشنواره هنر آسمانی و نامزده جایزه جلال آل احمد در سال ۱۳۹۶ بوده‌ است، به معرفی آثارش و نقطه نظراتش درباره رمان «شاه کشی» پرداخت.

نویسنده رمان «برکت» با اشاره به مستندات تاریخی رمان «شاه کشی»، تصریح کرد: من رمان را نوعی پژوهش می‌دانم. از این رو رمان‌نویسان هم‌زمان یک پژوهشگر هم هستند. من برای نوشتن این کتاب بیش از ۱۰۰ جلد کتاب تاریخی خواندم. به منطقه‌ای که داستان در آنجا اتفاق افتاده رفته‌ام، مصاحبه‌ها و تصاویر بسیاری را دیدم و با آدم‌های آن دوران صحبت کرده‌ام. نوشتن این رمان باعث شده تاریخ ۱۰۰ ساله اخیر را مطالعه کنم. البته من رمان را کتاب تاریخی نمی‌دانم بلکه عصاره اتفاقات تاریخی در رمان می‌آید.

در ادامه مهدی کفاش منتقد و نویسنده به نقد رمان شاه‌کشی پرداخت. وی به بررسی موردی وقایع داستان پرداخت و یادآور شد: این رمان حرف‌‎های بسیاری برای گفتن دارد و لذا نباید خیلی با نگاه فرمی سراغ آن رفت.

کفاش، نویسنده را راوی ذهن سودا‌زده‌ ایرانی دانست و خاطر نشان کرد: در این اثر، شخصیت‌ها در چنبره باورهای ناتمام و شایعات هستند. اخلاقیات و ویژگی ایرانی‌های آن عصر در این رمان به خوبی دیده می‌شود. نویسنده مخالف ظلم و استبداد حکومتی‌ است که در اینجا در شخصیت شاه بروز پیدا کرده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: در هیچ جای رمان نویسنده صراحتاً نمی‌گوید که بالأخره سهراب، شاه را می‌کشد یا نه. تنها از روی قرائن مشخص می‌شود که چه اتفاقی می‌افتد.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
اجرای پرچالش پروژه‌های عمرانی در بافت شهری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.