نگارش بیش از ۳ هزار پژوهش در پژوهشگاه امام صادق(ع)/ ۲۶ جلد از زندگی‌نامه شهدای روحانی تدوین شد

شهر بیست/ رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) از راه‌اندازی نخستین نمایشگاه دائمی پژوهشگاه خبر داد و گفت: این نمایشگاه دائمی به‌گونه‌ای تأسیس‌شده که می‌تواند نمونه‌ای از زحمات ۴۰ ساله پژوهشگاه را در معرض دید همگان قرار دهد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگارش بیش از ۳ هزار پژوهش در پژوهشگاه امام صادق(ع)/ ۲۶ جلد از زندگی‌نامه شهدای روحانی تدوین شد
شناسه : 30174 | انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید نگارش امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن هفته پژوهش و اقدامات صورت گرفته این پژوهشگاه، گفت: امسال شرایط هفته پژوهش با سال‌های قبل تفاوت داشته و ما نیز برنامه‌ها را به‌صورت مجازی دنبال کردیم به‌گونه‌ای که وبینار ملی را با حضور مجموعه پژوهشگاه‌های علوم انسانی اسلامی و معاونت پژوهشی وزارت علوم به‌صورت مجازی برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: در این وبینار برنامه‌ای مختص پژوهشگاه با عنوان وضعیت شناسی پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی با رویکرد آسیب شناسانه ارائه شد که در خصوص مسائل بحث علوم انسانی اسلامی و اسناد بالادستی و تأکیدات مقام معظم رهبری، مباحث طرح شد و بر اساس آن راهکارهایی داده شد که امیدواریم بتوانیم عملیاتی کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با اشاره به شکل‌گیری مجمع پژوهشگاه‌ها گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته و اتفاقات خوب، تأسیس این مجمع بود که پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) نیز در شکل‌گیری آن نقش بسزایی داشت و معتقدیم که مجمع می‌تواند دغدغه‌های مطرح‌شده در راستای تحول علوم انسانی اسلامی را پوشش دهد.

وی با تأکید بر کنترل آسیب‌های علوم انسانی اسلامی گفت: در این زمینه پیشنهاد داده شد تا دولت همان‌گونه که یک معاونت علمی و فناوری دارد، یک معاونت نخبگان در علوم انسانی اسلامی نیز داشته باشد تا بتواند دغدغه‌ها را دنبال کرده و مطالبات مقام معظم رهبری را به منصه ظهور برساند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نگارش گفت: از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش، تشکیل وبینار «مکتب شهید سلیمانی برآیند و برون داد مکتب امامین انقلاب اسلامی» است که می‌تواند بسیار مؤثر باشد و از سوی دیگر اثربخشی در پژوهش را دنبال خواهیم کرد و بررسی خواهیم کرد که چه کنیم که پژوهش‌ها اثربخشی و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی از راه‌اندازی نخستین نمایشگاه دائمی پژوهشگاه خبر داد و گفت: این نمایشگاه دائمی به‌گونه‌ای درواقع تأسیس‌شده که می‌تواند نمونه‌ای از زحمات ۴۰ ساله پژوهشگاه را به رخ بکشاند و در معرض دید همگان است.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: در این نمایشگاه آثار پژوهشی پژوهشگاه که بالغ‌بر ۳ هزار اثر است به منصه ظهور گذاشته‌شده و تلاش خواهیم کرد تا از این طریق، آثار پژوهشی را معرفی کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نگارش از رونمایی کتاب چهارجلدی با عنوان «زمانه بنیان‌گذار امام خمینی و تحولات دهه ۶۰» خبر داد و گفت: این کتاب یکی از کارهای فاخری است که همزمان با هفته پژوهش رونمایی خواهد شد که تحت اشراف دکتر سیامک باقری به رشته تحریر درآمده است.

وی گفت: یکی از برنامه‌های ما تقدیر از پژوهشگران و معرفی پژوهشگران برتر است که در این حوزه سه نفر از برترین پژوهشگران ما تقدیر خواهند شد.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) تأکید کرد: پژوهشگاه می‌کوشد تا در تراز انقلاب اسلامی باشد و در پاسخ به مسائل موردنیاز نظام حرکت کند و با تعامل و ارتباط‌گیری با مسئولان رده‌ها و مراکز علمی به سؤالات آن‌ها نحو مطلوب پاسخ دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نگارش تأکید کرد: از ویژگی‌های پژوهشگاه امام صادق(ع) این است که در جوار حوزه بوده و از ظرفیت‌های حوزه و علما استفاده می‌کند و این‌یکی از برکات به شمار می‌رود و ما در طول سال در خدمت شخصیت‌های مختلف حوزه بوده که از مباحث آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال هم‌افزایی هستیم گفت: معتقدیم که تا می‌شود باید از کارهای جزیره‌ای پرهیز کنیم و این کارها در پژوهش مضر بوده و نمی‌تواند دوام داشته باشد، ازاین‌رو دنبال همکاری و تعامل هستیم و آمادگی داریم از همه ظرفیت‌های حوزوی و پژوهشگاه‌های کشوری و اساتید و علمای حوزه و دانشگاه استفاده کنیم.

 رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) از اجرای چندین کلان پروژه پژوهشی خبر داد و گفت: یکی از کارها تدوین زندگینامه شهدای روحانی کشور بود که در حال حاضر ۲۶ جلد آن آماده و به رشته تحریر درآمد، همچنین یک کلان پژوه دیگر با موضوع مکتب دفاعی اسلام را دنبال می‌کنیم که کار بسیار عظیمی است و تلاش شده تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نگارش بابیان اینکه پژوهشگاه امام صادق(ع) تجربه ۴۰ ساله دارد گفت: این تجربه بسیار مهم است و باعث شده که به بحث نیازشناسی در پژوهش و مسئله یابی و بازخورد گیری نسبت به پژوهش توجه داشته باشیم و معتقدیم که کارهایی که انجام می‌شود بدون نیازشناسی و مسئله یابی و بازخورد گیری کامل نخواهد بود.

وی گفت: در تمامی پژوهش‌ها نظارت‌های علمی را با جدیت دنبال می‌کنیم و معتقدیم که در این زمینه هر چه می‌توانیم باید با جدیت بیشتری عمل کنیم و از سوی دیگر با برگزاری جلسات نقد قبل از چاپ، اثرگذاری در کارها داشته و بتوانیم اشکالات را برطرف کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: به اذعان مسئولان، آثار پژوهشی این پژوهشگاه به‌جایی رسیده که لغزشی در بعد اعتقادی در آثار نیست که این امر به دلیل وجود پژوهشگران متعهد و خلاق است که تمام‌وقت موضوعات پژوهشی را دنبال می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نگارش از تدوین مجله تخصصی با عنوان «دیدگاه‌های راهبردی مقام معظم رهبری» خبر داد و گفت: این مجله می‌کوشد درواقع مطالبات راهبردی ایشان را ارائه دهد که یکی از مجلات خوب پژوهشگاه است.

وی گفت: راه‌اندازی استودیو و رادیو پژوهش از دیگر اقدامات پژوهشگاه امام صادق(ع) بود که بتوانیم از طریق آن‌ها آثار نشری را به صوت تبدیل کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: همچنین راه‌اندازی فروشگاه مجازی انتشارات پژوهشگاه با عنوان «زمزم هدایت» را نیز فعال کرده‌ایم که ۳ هزار متن در معرض ارائه به مخاطبان قرارگرفته است.

وی در پایان گفت: امید داریم که بتوانیم درواقع مطالبات مقام معظم رهبری را دنبال و به منصه ظهور رسانده و استمرار ببخشیم و این تبلیغ و معرفی دین خدا را در همه عرصه‌های متعدد دنبال کنیم.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.