فرار از «قاتل خاموش» با رعایت نکات ایمنی/ چگونه دچار خفگی نشویم؟

شهر بیست/ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم به بیان نکات ایمنی به‌منظور جلوگیری از نشت گاز مونوکسیدکربن پرداخت و گفت: درصورتی‌که از بخاری‌های گازسوز به‌منظور گرمایش محیط استفاده می‌شود بهتر است مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجادشده و از درزبندی و بستن کامل منافذ خودداری شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فرار از «قاتل خاموش» با رعایت نکات ایمنی/ چگونه دچار خفگی نشویم؟
شناسه : 30161 | انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عباس جعفری با اشاره به خطرهای گاز منواکسید کربن در فصل سرما، اظهار داشت: شهروندان محترم نکاتی ایمنی لازم را به‌منظور جلوگیری از هرگونه گازگرفتگی انجام دهند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به برخی نکات ایمنی ضروری، افزود: در فصل سرما درصورتی‌که از بخاری‌های گازسوز به‌منظور گرمایش محیط استفاده می‌شود بهتر است مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجادشده و از درزبندی و بستن کامل منافذ خودداری شود.

جعفری افزود: شهروندان محترم از قرار دادن لوله خروجی به داخل ظروف آب به صورت جدی خودداری کنند چراکه باعث تصفیه گازهای سمی نمی‌شود و در واقع گاز سمی مونوکسید کربن هرگز جذب آب نمی‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی اتصالات دودکش و جلوگیری از هرگونه نشت گاز، تصریح کرد: دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ‌گونه منفذ یا نشتی در تمام قسمت‌های آن باشد و لازم است که شهروندان از به‌کارگیری لوله‌های آکاردئونی و آلومینیومی که برای هود طراحی‌شده در بخاری پرهیز کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به برخی خطرهای دیگر برای نشست گاز مونوکسید کربن نیز افزود: روشن ماندن طولانی آبگرمکن‌های گازی در فضای بسته خطرناک است چراکه جریان هوا وجود نداشته و به علت کاهش مقدار اکسیژن، احتمال خفگی وجود دارد.

جعفری تصریح کرد: دودکش نباید با شیب منفی نصب شود چراکه دودکش با شیب منفی باعث عدم تخلیه گاز مونواکسید کربن و محصولات دیگر حریق می‌شود و از طرفی هم استفاده از تعداد زیاد زانویی غیرضروری باعث عدم خروج گاز مونوکسید از داخل لوله شده و خطرناک است.

به گفته وی تمام قسمت‌های دودکش که خارج از محیط قرار دارند باید مجهز به پوشش عایق مناسب باشند در غیر این صورت گازهای سمی داخل لوله تحت تأثیر سرمای بیرون سرد و سنگین‌تر شده و به محیط خانه ‌بر می‌گردد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم همچنین به علائم مسمومیت مونوکسید کربن هم اشاره کرد و گفت: علائم اولیه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خواب‌آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی است و در ادامه، کبودی دست‌ها، دور لب‌ها، نوک انگشتان و زیر چشم‌ها از علائم پایانی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به شمار می‌روند که درنهایت فرد دچار تنگی نفس شده و منجر به فوت می‌شود.

جعفری به اقدامات محرک نشت گاز مونوکسید کربن اشاره کرد و گفت: استفاده از کپسول سفری در فضای داخلی ساختمان، اتومبیل روشن در فضای پارکینگ و فاقد تهویه، نفوذ دود احتراق خودرو به فضای داخل مسکونی و استفاده از پیک‌نیک برای گرم کردن داخل اتومبیل از اقدامات خطرناکی است که می‌تواند موجب گازگرفتگی شود.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.