نگاهی اجمالی به زندگانی یوسف آل محمد(ص)

شهر بیست/ بر اساس بیان مؤلف کتاب تاریخ قم، اولین فرد از سادات رضوی که وارد قم شد جناب موسی مبرقع علیه‌السلام فرزند امام جواد علیه السلام بودند که به خاطر زیبایی چهره، همواره برقع و نقاب بر چهره خود می‌زدند و به همین خاطر به موسی مبرقع معروف شدند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگاهی اجمالی به زندگانی یوسف آل محمد(ص)
شناسه : 29950 | انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، شهر مقدس قم که در روایات از آن به عنوان آشیانه اهل بیت علیهم‌السلام یاد شده است ملجأ و پناهی برای امام زادگان بوده که به بهانه‌های مختلف به این شهر آمده و در این شهر از دنیا رفته‌اند.

اگر از مقام، شأن و عظمت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در شهر مقدس قم که از برجسته‌ترین امام زادگان محسوب می‌شوند بگذریم بیش از ۴۰۰ امام‌زاده دیگر در این شهر مدفون هستند که از مهمترین آنها موسی بن محمد التقی علیه السلام معروف به موسی مبرقع علیهم‌السلام فرزند بلا فصل امام جواد علیه السلام است که در قم از امام زادگان شناخته شده و مورد توجه مردم است و به مناسبت  ۲۲ ربیع الثانی سالروز وفات این امام زاده به برخی از ویژگی‌های این امام زاده بزرگوار اشاره می‌کنیم.

موسی مبرقع برادر کوچکتر امام هادی علیه السلام در سال ۲۱۴ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند؛ پدر بزرگوار موسی مبرقع علیه السلام، امام جواد علیه السلام هستند که در روایت آمده است که مولودی با برکت ‌تر از ایشان وجود ندارد و مادر موسی مبرقع علیه‌السلام سمانه مغربیه هستند که مادر امام هادی علیه السلام نیز بوده‌اند و امام هادی علیه السلام در رابطه با ایشان فرموده‌اند «مادرم به حق من(که همان ولایت است) معرفت دارد و شیطان در او راه ندارد، او از اهل بهشت و از مادران صدیقان و صالحان است».

مؤلف کتاب تاریخ قم، نگاشته قرن چهارم هجری قمری اینگونه بیان می‌کند که در سال ۲۵۶ هجری قمری اولین فرد از سادات رضوی که وارد قم شد جناب موسی مبرقع علیه‌السلام فرزند امام جواد علیه السلام بودند که به خاطر زیبایی چهره، یوسف آل محمد صلی‌الله علیه و آله لقب داشتند و همواره برقع و نقاب بر چهره خود می زدند و به همین خاطر به موسی مبرقع معروف شدند.

حضرت موسی مبرقع علیه‌السلام تا سال ۲۹۶ هجری قمری به مدت چهل سال در قم زندگی کردند و محدث و مفسر قرآن کریم و محل رجوع مردم بودند و مردم قم اموال خود را وقف ایشان کردند و بعد از ایشان دختران و پسرانشان هم به قم آمدند؛ بنابراین ایشان سر سلسله سادات رضوی از جمله در ایران، عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان هستند و ساداتی از نسل ایشان تشیع را تا شبه قاره هند گسترش دادند.

همچنین در کنار قبر شریف موسی مبرقع علیه‌السلام قبر چهل نفر از فرزندان و نوادگان ایشان و سایر امامزادگان قرار دارد که به چهل اختران مشهور است. یکی از دختران موسی مبرقع علیه‌السلام که در چهل اختران مدفون هستند زینب نام داشتند که اولین قبه و بارگاهی که بر مزار حضرت معصومه سلام الله قرار گرفته به دستور ایشان بوده است.

گنبد و بنای موسی مبرقع علیه‌السلام نیز به قبل از قرن ۱۰ هجری قمری بر می‌گردد ولی در قرن دهم هجری قمری در زمان حکومت شاه طهماسب صفوی بنای جدیدی بر روی بنای قبلی ساخته شد و اکنون این حرم مطهر در خیابان آذر شهر مقدس قم واقع شده است.

نوشته های مشابه
راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
نقش مؤثر تبلیغات شهری در رعایت مسائل فرهنگی
پیاده‌روهای خاکی پردیسان در سال‌های آینده سنگ‌فرش می‌شود
دولت مشکل حقوقی و قراردادی پروژه مونوریل را حل کند
پارکینگ خیابان امام خمینی تا پایان سال افتتاح می‌شود
تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.