نگاهی گذرا به پیشرفت و توسعه قم

قم در چهل سالگی انقلاب

شهر بیست/ توسعه و آبادانی و پیشرفت در عرصه های مختلف از دستاوردهای چهل ساله انقلاب در شهر قم بوده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
قم در چهل سالگی انقلاب
شناسه : 2992 | انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، پروژه های آبرسانی، برق‌رسانی و شبکه گاز به مناطق روستایی، توجه به اشتغال روستاییان، بهبود کیفیت آب آشامیدنی قم با افتتاح سد ۱۵ خرداد و انتقال آب از سرشاخه های دز، بهبود بهداشت و درمان و جهاد مدرسه سازی از جمله خدمات نظام اسلامی درقم است که نشانگر توجه جدی به این خطه مقدس در چهل ساله گذشته است.

*نگاهی گذرا به خدمات ۴۰ ساله نظام اسلامی در قم

**ساخت ۶۲۳ مدرسه
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم دراین زمینه گفت: در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ۶۲۸ مدرسه با هفت هزار و ۳۸۱ کلاس درس در قالب یک میلیون و ۳۰ هزار و ۲۵۷ مترمربع احداث یا بازسازی شده است.

محسن پورگلیان افزود: دراین مدت ۱۹۸ فضای ورزشی و فرهنگی با ۱۵۸ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا احداث و ۷۳ باب مدرسه با ۶۷۲ کلاس درس درقالب ۷۸ هزار و ۵۷۳ مترمربع زیربنا مقاوم سازی شده است.

وی بیان کرد: در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل فضاهای آموزشی استان قم ۱۴۵ مدرسه با یک هزار و ۱۰۸ کلاس در قالب ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع بود و از سوی دیگر در ساخت فضاهای فرهنگی و ورزشی نیز اقدام خاصی صورت نگرفته بود.

پورگلیان با بیان این که رشد ساخت مدرسه در روستاها و کمک های مردمی در احداث مدارس از دیگر برکت های نظام جمهوری اسلامی است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۸۷ مدرسه با ۷۴۷ کلاس درس در روستاهای قم ساخته شده است، در حالی که قبل از پیروزی انقلاب فقط ۴۸ باب مدرسه با ۱۸۷ کلاس درس در روستاها احداث شده بود.

** افزایش امید به زندگی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: امید به زندگی در این استان ۷۳ تا ۷۵ سال است، در حالی که این رقم قبل از انقلاب کمتر از ۶۰ سال بود.

ابوالفضل ایرانی خواه با تبیین بخشی از دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی درحوزه سلامت قم، افزود: شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سال گذشته در قم ۱۰ بوده، در حالی که این رقم در سال های اول انقلاب بین ۷۰ تا ۱۰۰ بوده است.

وی اضافه کرد: از هر یک هزار تولد، بیش از ۵۰ کودک زیر یک سال جشن تولد یک سالگی خود را نمی دیدند و امروز این عدد به ۶ تا هفت تَن رسیده است.

وی با بیان این که قم جزو هفت استان برتر کشور در زمینه شاخص مرگ و میر نوزادان است، گفت: شاخص مرگ و میر نوزادان در قم به ازای هر یک هزار تولد ۳٫۸ و کودکان زیر یک سال ۷٫۶ است که استان در این زمینه رتبه پنجم را در کشور داراست.

ایرانی خواه افزود: در پنج سال منتهی به سال ۹۶، شاخص مرگ و میر مادران باردار نیز در ۱۰۰ هزار تولد زنده، ۱۶٫۶ بوده است.

** توسعه پنج برابری راه های قم
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی قم نیز دراین زمینه گفت: طول راه های این استان یک هزار و ۸۰۴ کیلومتر است که ۸۱ درصد آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ۴۰ سال گذشته احداث شده است.

عباس فراهانی افزود: تا سال ۱۳۵۷ طول راه های این استان ۳۴۲ کیلومتر بود که پس از توسعه احداث راه ها در بعد از انقلاب اسلامی، این رقم با افزایش بیش از پنج برابری به یک هزار و ۸۰۴ کیلومتر رسیده است.

وی اضافه کرد: در ۴۰ سال گذشته محورهای راه فرعی و روستایی زیادی در قم احداث شده که می توان به محورهای قنوات به طول هشت کیلومتر، محور جعفریه به طول ۳۰ کیلومتر و محور نیزار به طول ۴۰ کیلومتر که ۲۰ کیلومتر چهار خطه و هفت دستگاه پل برای آن احداث شده است، اشاره کرد.

به گفته وی، درحال حاضر طول کل راه‌های روستایی برخوردار از آسفالت در قم، ۶۶۰ کیلومتر، راه بین مزارع به طول ۳۲۵ کیلومتر و راه شوسه به طول ۶۵ کیلومتر است.

وی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب برای ۲۴۴ روستای قم که دارای بالای ۲۰ خانوار هستند، راه دسترسی و جاده آسفالت ایجاد شده و فقط ۲ روستای شریف آباد بخش جعفرآباد و روستای صفرآباد بخش مرکزی جاده خاکی دارند.

وی با اشاره به افزایش بیش از ۹ برابری روستاهای دارای جاده آسفالته، اضافه کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فقط ۲۶ روستای قم دارای جاده آسفالت شده بود.

فراهانی گفت: طول راه های روستایی قم، ۶۶۰ کیلومتر است که ۸۱ درصد آن در ۴۰ سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شده است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، استان قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می کنند.

** ۴ هزار برابری شاخص های ورزشی قم
مدیرکل ورزش و جوانان قم نیز دراین زمینه گفت: میانگین شاخص‌های مهم ورزشی این استان نسبت به پیش از انقلاب اسلامی بیش از ۴ هزار درصد رشد داشته است.

حسن عابدی با اشاره به مهمترین دستاوردها وافتخارات ورزش استان پس از انقلاب افزود: پیش از انقلاب تنها سه مکان ورزشی در قم وجود داشت که این تعداد پس از انقلاب به ۱۱۰ مکان ورزشی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با محاسبه اماکن ورزشی ساخته شده توسط بسیج، خیرین و بخش خصوصی اماکن ورزشی استان به بیش از ۳۷۰ مکان افزایش یافته است.

عابدی افزود: تعداد نفرات شرکت کننده در بازی های المپیاد پیش از انقلاب تنها یک نماینده بود که این تعداد به پنج نماینده افزایش یافته ، ضمن اینکه در بازی های آسیایی این استان پیش از انقلاب تنها ۲ نماینده داشته که این تعداد به ۲۸ ورزشکار رسیده است.

وی با اشاره به رشد ۱۰ هزار و ۱۰۰ درصدی تعداد مدال های جهانی کسب شده قم نسبت به پیش از انقلاب گفت: آن زمان استان تنها دارای یک مدال طلا در رویدادهای ورزشی جهانی بود که این تعداد به ۱۰۳ مدال پس از انقلاب افزایش یافته است.

مدیرکل ورزش و جوانان قم اظهار داشت: تعداد مدال های آسیایی کسب شده توسط ورزشکاران استان از سه مدال در پیش از انقلاب با رشد حدود ۴ هزار درصد به ۱۲۳ مدال در سال های اخیر افزایش یافته است.

** واگذاری پنج‌ هزار قطعه زمین به روستاییان قم
مدیرکل بنیاد مسکن قم نیز گفت: طی چهار دهه گذشته ۷۷۵ هکتار زمین در ۷۰ روستای استان توسط این نهاد انقلابی تملک و حدود پنج هزار قطعه زمین نیز تفکیک و در اختیار روستاییان قرار داده شده است.

داریوش بلدی اظهار داشت: در این مدت ۱۶ هزار سند نیز در شهرهای دارای کمتر از ۲۵ هزار سکنه و روستاهای قم صادر شد.
وی با اشاره به اجرای طرح هادی به منظور سامان دهی بافت مناطق روستایی در ۱۳۳ روستای استان گفت: تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار قم تحت پوشش طرح هادی قرار گرفتند و برای حدود ۳۰ روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار نیز طرح مذکور تهیه شده که در مجموع ۱۵۱ روستای قم مشمول طرح هستند.

بلدی گفت: در قم حدود ۲۰۰ روستا وجود دارد، که ۱۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۷۶ روستا نیز پایین تر از ۲۰ خانوار است.

مدیرکل بنیاد مسکن قم همچنین با اشاره به اجرای طرح ملی بهسازی مسکن روستایی گفت: مطابق این طرح باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن تحت نظارت بنیاد مسکن مقاوم سازی شود که سهمیه ای نیز برای قم در نظر گرفته شده از این رو برای رفاه ساکنان روستا، نظام فنی روستایی در استان تشکیل شد، که مانند نظام مهندسی در مسکن شهری عمل می کند.

وی همچنین با بیان اینکه از سال ۸۴ تاکنون ۱۲ هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات با نرخ کم به بانک های عامل معرفی استان شدند، گفت: از این تعداد هشت هزار تن خانه های خود را مقاوم سازی کردند.

مدیرکل بنیاد مسکن قم تصریح کرد: در گذشته با وقوع یک زلزله پنج ریشتری خانه های روستایی دچار تخریب می شد، ولی در حال حاضر به لطف طرح بهسازی از مقاومت بالایی در برابر زلزله و حوادث طبیعی برخوردار هستند.

** رشد مطلوب با سوادی در قم
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در این رابطه گفت: در حالی که نرخ باسوادی در جمعیت بالای ۶ سال قم طی سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی ۴۷ درصد بود، این آمار اکنون به بیش از ۹۱ درصد رسیده که این افزایش حدود ۵۰ درصدی در نوع خود بسیار قابل توجه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا قاسمی نیا افزود: از ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی در قم تاکنون حدود ۴۰۰ هزار تن در دوره های مقدماتی، تکمیلی، پایانی، تحکیم سواد، انتقال و سوادآموزی شرکت کرده اند.

وی با بیان این که اکنون در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نیز ۹۷ در صد جمعیت قم باسواد هستند، گفت: در این استان تعداد زنان باسواد از ۳۴ درصد به ۸۷ درصد، مردان باسواد از ۶۴ درصد به ۹۳ درصد، جمعیت باسواد شهری از ۵۳ درصد به ۹۰ درصد و جمعیت باسواد روستایی از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته است.

قاسمی نیا بیان کرد: در قم ۱۲۰ تن از کسانی که از نهضت سوادآموزی شروع کرده و اکنون به مدارج عالی علمی حوزوی و دانشگاهی رسیده اند، شناسایی شده اند.

وی اضافه کرد: آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان، آموزش مددجویان بی سواد کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی و زندان ها، آموزش اتباع بی سواد غیرایرانی، برگزاری شورای سوادآموزی به صورت مرتب در استان و استقرار آموزشیاران در روستاها از دیگر فعالیت های نهضت سوادآموزی در این چهار دهه بوده است.

وی با تأکید بر ارتقای سطح سوادآموزان در زمینه های مختلف از جمله مهارت های لازم زندگی گفت: برای تحقق این امر، دوره های آموزشی گوناگونی از جمله دوره آموزش رایانه و برگزاری حلقه های کتاب و کتابخوانی و تولید کتاب های آموزشی و نشریه «فرصت دوم» ویژه افراد کم سواد را انجام داده ایم.

** ساخت بیش از ۳۲۰ هزار واحد مسکونی
مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز گفت: در حالی که کل واحدهای مسکونی موجود دراستان در ابتدای انقلاب ۵۰ هزار و ۷۰۵ واحد بوده این رقم در سال جاری به ۳۷۶ هزار و ۹۳۳ واحد مسکونی افزایش پیدا کرده است.

حسن صبوری اظهار داشت: در سال ۵۷ مساحت فضای سبز شهر قم ۷۳ هزار و ۱۸۷متر مربع بوده که در سال ۹۷ این عدد بالغ بر پنج میلیون و ۴۴۰ هزار متر مربع است.

وی همچنین بیان کرد: در سال ۵۷ برای هر شهروند سه دهم متر مربع فضای سبز وجود داشته ولی این سرانه در سال جاری به ۴٫۳ متر مربع ارتقاء یافته است.

** ضریب ۹۹ درصدی نفوذ گاز در قم
مدیرعامل شرکت گاز قم ، با بیان اینکه هم اکنون ضریب نفوذ گاز در ۶ شهر استان قم ۹۹٫۵ درصد است ، گفت: تمام شهرهای استان گازرسانی شده و با بهره برداری از گازرسانی به این ۲۰ روستا با افتخار اعلام می کنیم ضریب نفوذ گاز روستایی قم امروز از ۹۰ به ۹۲ درصد افزایش یافت.

علیرضا نصیری با اشاره به بهره برداری از گازرسانی به ۲۰ روستای بخش مرکزی افزود: ایران اسلامی بیشترین ذخایر گازی در دنیا را داراست که وزارت نفت این نعمت بزرگ را با فناوری های بسیار پیشرفته آن را استحصال کرده و آن را در شبکه خطوط انتقال گاز قوی برای بهره مندی مردم تزریق می کنند.

**رشد ۵۸ برابری واحدهای صنعتی در قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز دراین زمینه گفت: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رشد حوزه صنعت در استان کم‌نظیر بوده و تعداد واحدهای صنعتی فعال از سال ۵۷ تاکنون، ۵۸ برابر افزایش یافته است.

محمود سیجانی بیان کرد: ایجاد هفت شهرک و چهار ناحیه صنعتی جدید درکنار رشد ۵۵ برابری اشتغال در واحدهای صنعتی استان از دیگر افتخارات ۴۰ ساله بخش صنعت، معدن و تجارت قم است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت تعداد معادن استان با رشد چهار برابری مواجه بوده است.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از ۵۳ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) – قنوات – و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

** رشد ۳۰ برابری مراکز درمان دام قم
مدیرکل دامپزشکی قم نیز در این زمینه گفت: مراکز درمان دامی استان نسب به پیش از انقلاب ۳۰ برابر و تعداد مراکز مایه کوبی ۱۲ برابر افزایش یافته است، ضمن اینکه هم اکنون پنج کارخانه تولید داروهای دامی در قم وجود دارد که این شاخص ها قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

مهدی رفیعی محمدی با بیان اینکه موفقیت های بسیار خوبی در سال های پس از انقلاب در زمینه کنترل و مبارزه با انواع بیماری دامی به ویژه بیماری های مشترک میان دام و انسان در استان انجام شده است، افزود: بیش از ۸۵ درصد جمعیت حساس دامی قم تحت پوشش مایه کوبی انواع واکسن قرار گرفت که این آمار بالاتر از استانداردهای جهانی است.

وی بیماری طاعون گاوی را یکی از تهدیدات دامی در دنیا دانست و گفت: با تلاش صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی، این بیماری در ایران ریشه کن شد که در این زمینه یکی از کشورهای موفق و پیشتاز در جهان شناخته می شود. 

رفیعی با تأکید بر اینکه با اقدام های پیشگیرانه پس از پیروزی انقلاب بیش از ۲ دهه است که برخی بیماری های دامی مانند سیاه زخم در دام های استان دیده نشده است تأکید کرد: امسال بیماری تب برقکی دام های سنگین کنترل شد و تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در قم مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب امکان تست چند عامل مهم بیماری زای مشترک میان انسان و دام به طور کلی در استان وجود نداشت گفت: هم اکنون تمام دامداری های صنعتی و سنتی قم تحت پوشش واکسن بیماری های سن، تب مالت و مشمشه قرار دارند.

** استفاده از روش های نوین کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این زمینه با اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در قبل از انقلاب، ایران بزرگترین واردکننده محصولات راهبردی کشاورزی همچون گندم بود اما امروز در تولید این محصولات به خودکفایی رسیده ایم و می توانیم مازاد نیاز کشور را صادر کنیم.

محمدرضا طلایی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی و دامی و همچنین پرورش آبزیان در سطح کشور قبل از انقلاب بسیار محدود بود اما اکنون با وجود محدودیت های منابع آبی و تنش های محیطی، محصولات کشاورزی در بخش های مختلف با استفاده از علم روز و به صورت صنعتی تولید می شود و می تواند علاوه بر پاسخگویی به نیازهای داخلی برای کشور آورده اقتصادی داشته باشد.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب در استان هایی مانند قم چیزی به عنوان آبیاری تحت فشار وجود نداشت اما اکنون بیش از ۲۳ هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان با استفاده از روش های نوین آبیاری می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور است.

طلایی تصریح کرد: مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل ۱۷ هزار و ۵۳۱ هکتار کشت جو، پنج هزار و ۶۷۵ هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و ۳۴۶ هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.

وی افزود: میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.