نگاهی به نخستین بوستان طبقاتی قم +تصاویر

شهر بیست/ بوستان شهیدان زین‌الدین نقطه عطف نگاهی جدید در توسعه فضای سبز در شهر قم است. بوستانی زیبا و منحصر به فرد که در بستر توپوگرافی جنوب شهر قم، علاوه بر اهمیت زیست محیطی و اجتماعی، یک نمونه خاص در حوزه سیما و منظر در زمینه فضای سبز شهر قم محسوب می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
نگاهی به نخستین بوستان طبقاتی قم +تصاویر
شناسه : 29699 | انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، اگر در سفرهای خود به شهر تهران فرصتی برای استفاده از فضای سبز داشته باشید، تنوع شکل و فرم و حتی وجود سبک‌های مختلف فضای سبز در این شهر، توجه شما را جلب کرده است. از بوستان‌های کوچک و مسطح گرفته تا بوستان‌های بزرگ و کوهستانی. حتی بوستان‌هایی به سبک باغات ملل. در قم اما تا کنون بیشتر بوستان‌های معمولی و مسطح را دیده‌ایم که اکثراً شبیه به هم بوده و به جز موقعیت جغرافیایی و کاربری‌هایی مانند دریاچه مصنوعی و رستوران، چیزی آنها را از یکدیگر متمایز نمی‌کند.

اما حالا شهرداری قم بوستانی را با وسعت ۳۰ هزار متر مربع و در ۵ طبقه احداث کرده است. با امکانات فرهنگی و ورزشی که تنها دسترسی به آن هم به دلیل وجود چندین پله، یک مسیر ارتقای سلامتی محسوب می‌شود.

این بوستان ‌ با ۶۰ متر ارتفاع و اجرای ۵ هزار متر دیوار سبز یک کار منحصر به فرد در زمینه طراحی فضای سبز در شهر قم محسوب می‌شود و در ضلع شرقی شهرک زین‌الدین واقع‌شده و دیوار سبز طبقاتی آن پنج هزار مترمربع در پنج طبقه اجرا شده است.

آن‌طور که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم می‌گوید، این بوستان از سال ۸۵ به‌صورت فاز به فاز اجراشده و در این مدت ۱۰ میلیارد تومان هزینه ساخت ابنیه آن شده است. «اجرای فضای سبز بوستان از یک سال قبل کلید خورده و خرید ماشین‌آلات آن ۵۰۰ میلیون تومان هزینه برده و سیستم آبیاری قطره‌ای و تحت‌فشار آن بااعتباری بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون تومان اجراشده است.»

پیام جوادیان، هزینه انتقال آب خام بوستان را از کوه خضر ۲۰۰ میلیون تومان اعلام و بیان کرد: «اجرای فضای سبز بوستان زین‌الدین با سه قرارداد ۵۰۰ میلیون تومانی اجرا و باغچه‌های آن برای کاشت آماده‌سازی شده است.»

وی، امکانات رفاهی بوستان شهیدان زین‌الدین را نام برد و یادآور شد: «این بوستان نیز مانند سایر بوستان‌ها دارای امکاناتی ازجمله دو زمین‌بازی والیبال و پینگ‌پنگ، ۲۰ دستگاه تندرستی، ۴۰ نیمکت، ۳۰ سطل زباله و یک مجموعه کمپلکس بازی کودکان است.»

مهدی اصفهانیان مقدم، مدیر منطقه چهار شهرداری قم با اشاره به اهمیت این بوستان اظهار داشت: این بوستان توانسته بخشی از نیاز شهرک شهید زین‌الدین در حیطه فضای سبز را رفع کرده و با افتتاح این بوستان ۳۰ هزار مترمربع فضای سبز و تفریحی را در اختیار شهروندان قرار دهد.

وی فضای سبز این بوستان را ۱۵ هزار مترمربع اعلام کرد و افزود: سنگ‌فرش انجام‌شده در بوستان شهیدان زین‌الدین ۸ هزار مترمربع بوده که با توجه به توپوگرافی این بوستان کاری ارزشمند محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فضای سبز این بوستان در مرحله کاشت و آماده بهره‌برداری است، ادامه داد: پله و آب‌نمای بوستان یک هزار و ۵۰۰ متر بوده و بیش از ۳ هزار مترمربع فلاورباکس به‌کاررفته و زمین‌بازی به مساحت یک هزار و ۷۵۰ متر در آن طراحی‌شده است.

وی اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای را در جهت مدیریت منابع آب موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: در بوستان شهیدان زین‌الدین سیستم آبیاری تحت‌فشار اجراشده و دیواره سبز آن‌یکی از طراحی‌های منحصربه‌فرد در این بوستان است.

بوستان شهید زین الدین علاوه بر اینکه می‌تواند یک پاتوق محلی خوب برای ورزش دوستان و اهالی منطقه چهار و شهرک زین الدین باشد، به دلیل فرم خاص خود می‌تواند به نقطه عطفی برای خلاقیت در طراحی و ایجاد سبک‌های زیبا برای توسعه فضای سبز تبدیل شود. موضوعی که هم به  زیباتر شدن شهر کمک می‌کند و هم پس از رفع مشکلات کرونایی می‌تواند یک بهانه خوب برای افزایش ماندگاری زائران باشد.

البته بوستان شهید زین الدین تنها نمونه یک بوستان با توپوگرافی خاص در شهر قم نیست. همین الان هم مجموعه باغ موزه دفاع مقدس که در ۳۲ هکتار مساحت در مجاورت موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح شده، به دلیل توپوگرافی ویژه یک مسیر مورد علاقه برای ورزشکاران است.

باغ پرندگان هم که در «دره باد » واقع شده نقطه عطف استفاده از ظرفیت‌های طبیعی شهر قم است. در ادامه مسیر سبزتر شدن قم هم شکل‌دهی به بوستان خضر و زائر و … نگاه مردم قم به توسعه فضای سبز را تغییر خواهد داد. با اینهمه اجرای ۵ هزار متر دیوار سبز بوستان شهیدان زین‌الدین را همیشه یک نمونه خاص و ویژه نگه خواهد داشت. بوستانی که ساخت آن موجب شد مادر شهیدان زین الدین از شهردار قم قدردانی ویژه داشته باشد.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • ناشناس

    تاریخ : 13 - آذر - 1399

    بهتر بود توی گزارش اشاره به قسمتی از پارک که در حال تغییر کاربری از تفریحی به مسکونی و تجاری در بخش خصوصی هست هم اشاره می کردین


    پاسخ

    • محمدمهدی عنایتی

      تاریخ : 13 - آذر - 1399

      سلام .ممنون از بیان دیدگاه تون. به گفته مسئولان مربوطه، بخشی که برای مسجد علی بن ابیطالب هست از اول هم برای بوستان نبود و اختیار آنجا دست متولیان مسجد و یکی از نهادهاست.


      پاسخ