«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

رقابت مستندسازان قمی در آوردگاه چهاردهم «سینما حقیقت»

شهر بیست/ چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمای مستند کشور در حالی برگزار می‌شود که هفت اثر مستندسازان قمی در بخش رقابتی این جشنواره به نمایش در می‌آید.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
رقابت مستندسازان قمی در آوردگاه چهاردهم «سینما حقیقت»
شناسه : 29659 | انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ آذرماه کلید می‌خورد و تا ۲۵ آذرماه ادامه خواهد داشت اما آنچه جشنواره چهاردهم را متفاوت از دوره‌های پیشین آن می‌کند، برگزاری جشنواره به صورت مجازی و نمایش بر خط یا آنلاین است، اتفاقی که به دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی رقم خورده است.

جشنواره چهاردهم در بخش‌های مسابقه ملی شامل سه گروه رقابتی مستندهای «کوتاه»، «نیمه بلند» و «بلند»، بخش بین الملل، جایزه شهید آوینی، مستندهای کارآفرینی و بخش ویژه کرونا برگزار می‌شود. امسال هفت مستندساز قمی در این دوره از جشنواره حضور دارند و در بخش‌های «مسابقه ملی»، «کارآفرینی»، «شهید آوینی» و «کرونا» رقابت می‌کنند.  

 

*رقابت «فریاد بلوط» و «کمیته» در بخش مسابقه ملی

در بخش «مسابقه ملی» نام دو مستندساز قمی در میان آثار راه یافته به بخش نهایی به چشم می‌خورد. محسن سخاء از مستندسازان قمی شناخته شده که پیش‌تر «بناهای رؤیا»، «کتاب قانون»، «شاعری با چشم‌های آرام»، «مردمانی از جنس کویر»، «روزهای سفید»، «کارواش» و «فرزندان زمین» را قاب گرفته بود، حالا با «فریاد بلوط» به جشنواره چهاردهم آمده و با ۲۵ مستند کوتاه رقابت خواهد کرد.

سخاء از جمله مستندسازان مطرح قمی در سطح کشور است که در آثارش به حامیان محیط زیست نگاه ویژه دارد و حالا سه‌گانه مستندسازی‌ محیط‌زیستی‌اش را بعد از «فرزندان زمین» و «کارواش» با «فریاد بلوط» تکمیل کرده است.

عبدالحسین بدرلو دیگر مستندساز قمی حاضر در این بخش است که با مستند بلند «کمیته» به میدان رقابت‌های جشنواره چهاردهم سینما حقیقت پا گذاشته است. مستندی که به شکل‌گیری و فعالیت‌های کمیته‌های انقلاب اسلامی می‌پردازد و سیر تحولی این سازمان از آغاز تا پایان را روایت می‌کند.

این مستند به سفارش خانه مستند انقلاب اسامی توسط مرکز هنری رسانه‌ای مُحرِم تهیه و تولید شده و محصول سازمان هنری‌رسانه‌ای اوج است.

 

*رقابت «سید جواد» در بخش مستندهای کارآفرینی

 در بخش مستندهای کارآفرینی هم محمدرضا دهستانی از مستندسازان جوان قم با مستند «سید جواد» به جشنواره چهاردهم قدم گذاشته و با ۱۵ مستند این بخش رقابت خواهد کرد. بخشی که نیمی از سازندگان آن، بانوان مستندساز هستند.

دهستانی دوسال قبل برای کارگردانی مستند «سَرّاج» از دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم۱۰۰ با دست پُر بازگشت و برگزیده بخش مسابقه ملی شد. مستندی که با حمایت سازمان اوج تولید شده بود.

بخش «مستندهای کارآفرینی» از هیئت داوری مجزایی برخوردار است و جایزه‌ی برگزیدگان آن نیز تندیس، لوح افتخار و مبلغ ۲۰۰، ۱۸۰ و ۱۶۰ میلیون ریال برای کارگردانان سه فیلم اول، دوم و سوم منتخب هیئت داوران است.

 

*رقابت «تنگ‌نای» و «شیفت شب» در بخش ویژه کرونا

اما در بخش ویژه کرونا از استان قم دو مستند به مرحله نهایی جشنواره چهاردهم راه یافتند و با ۲۳ فیلم مستند دیگر رقابت خواهند کرد. در این بخش که به شکل رقابتی برگزار می‌شود، فیلم‌های مستند تولید شده با موضوع همه‌گیری بیماری کرونا و تأثیرات مختلف آن در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی به نمایش درآمده و مورد داوری قرار می‌گیرند.

«شیفت شب» به کارگردانی محمد حسین همتی‌نژاد و محسن فضلی و مستند «تنگ‌نای» به کارگردانی مشترک جواد یقموری و مهدی امینی دو اثر مستندسازان قمی است که در این بخش حاضر هستند. دو مستندسازی که مهرماه امسال برای ساخت مستند «در خلوت شب» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خوش درخشیدند و جایزه بهترین مستند کوتاه بخش مدافعان سلامت را به قم آوردند.

«تنگ‌نای» اولین پروژه مستند با موضوع بحران کرونا در ایران است که در «بیمارستان کامکار قم» قلب کرونای کشور ساخته شده و تلاش پزشکان، پرستاران و کادر درمانی این بیمارستان را به تصویر می‌کشد.

سه کارگردان برگزیده این بخش جشنواره نیز علاوه بر تندیس و لوح افتخار، به ترتیب مبلغ ۲۰۰، ۱۸۰ و ۱۶۰ میلیون ریال دریافت خواهند کرد.

 

*رقابت «دستمال سرخ‌ها» و «یه روز جمعه» در بخش جایزه شهید آوینی

در بخش جایزه شهید آوینی هم حنظله تاج‌الدینی و حسین اسدی‌زاده از مستندسازان قمی با مستند پر سر و صدای «دستمال سرخ‌ها» به آوردگاه چهاردهم سینما حقیقت قدم گذاشته‌اند. مستندی که به روایت چگونگی شکل گیری گردان دستمال‌سرخ‌ها و شهادت شهید اصغر وصالی و شهید علی تیموری از فرماندهان این گردان و جنایات گروهگ تروریستی منافقین پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی می‌پردازد.

همچنین مهدی حجت‌پناه از دیگر مستندسازان قمی با مستند «یه روز جمعه» در این بخش رقابت می‌کند. او ساخت مستند «بالای بالای ابرها» را با موضوع دفاع مقدس در کارنامه دارد و از برنامه‌سازان صداوسیمای مرکز قم است.

«جایزه شهید آوینی» هیئت داوری مستقلی دارد و جایزه‌ برگزیدگان این بخش تندیس طلایی، نقره‌ای و برنزی، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۲۰، ۲۰۰ و ۱۸۰ میلیون ریال برای کارگردانان سه فیلم اول، دوم و سوم منتخب هیئت داوران خواهد بود.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.