جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی نیاز به ورود دستگاه قضایی دارد/ لزوم همراهی جهاد کشاورزی برای اجرای قانون منع فروش

شهر بیست/ سرپرست شهرداری منطقه شش قم با اشاره به افزایش خرید و فروش‌های غیرقانونی خارج از محدوده شهری، بر ضرورت نظارت دستگاه قضایی و جهادکشاورزی بر ساخت وسازهای غیرقانونی تأکید کرد و گفت: تعدادی از مالکان و دلالان اقدام به فروش اراضی مهدی‌آباد در حاشیه منطقه کرده‌اند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی نیاز به ورود دستگاه قضایی دارد/ لزوم همراهی جهاد کشاورزی برای اجرای قانون منع فروش
شناسه : 29427 | انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سیدرضا حسینی با اشاره به خرید و فروش‌های غیر قانونی در خارج از محدوده شهری که در حاشیه منطقه ۶ انجام می‌شود، اظهار داشت: تعدادی از مالکان و دلالان اقدام به فروش اراضی مهدی‌آباد در حاشیه منطقه کرده‌اند.

به گفته سرپرست شهرداری منطقه شش قم، با توجه به افزایش قیمت زمین، تعدادی افراد سودجو و زمین خوار اقدام به خرید زمین در حوالی محدوده شهری کرده و به صورت تفکیک شده به فروش می‌رسانند؛ در صورتی که به طور کلی تفکیک اراضی زراعی ممنوع و جرم است.

حسینی با تاکید بر اینکه داخل محدوده خدماتی شهر زمین‌ها افزایش قیمت چشمگیری داشته است، افزود: هر زمینی که خارج از محدوده خدماتی شهر و فاقد کاربری باشد، کاربری زراعی دارد و قطعه بندی و تفکیک آنها غیرمجاز است.

وی با اشاره به اینکه این بعضا این زمین‌ها را با قیمت‌های چندبرابری ارزش واقعی به مردم فروخته می‌شود، تاکید کرد: شهرداری در طبیعت کاری خود ممکن است در حریم شهر ساماندهی کاربری های خدماتی و … داشته باشد که همین امر گاهی محل سوءاستفاده می‌شود و برخی سودجویان به انگیزه تغییر کاربری زمین‌های همان حوالی، اقدام به خرید و فروش آن می‌کنند.

سرپرست شهرداری منطقه شش قم با تاکید براهمیت ورود دستگاه قضایی به این خرید و فروش‌های غیرمجاز، تاکید کرد: شهرداری متولی اتفاقات حریم شهر نیست و انتظار می‌رود که دستگاه‌های مربوط از جمله جهاد کشاورزی با ساخت و سازهای غیرمجازی که در حریم شهر انجام می‌شود برخورد شدیدتری داشته باشند.

حسینی بیان کرد: در بحث کنترل ساختمان امکانات شهرداری محدود است، دو ماشین گشت برای کنترل ساخت و ساز در هزار و صد هکتار محدوده منطقه ۶ وجود دارد که فقط اگر بخواهند بدون وقفه محدوده را دور بزنند و شبانه روزی کار کنند هر دو روز یک بار هم نمیتوانند کل محدوده را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه سودجویانی که ساخت و ساز غیرمجاز می‌کنند با برنامه‌ریزی و شبانه ساخت و ساز می‌کنند، بیان کرد: با توجه به زراعی بودن این زمین‌ها متولی اصلی نظارت جهاد کشاورزی است و ما هم کمک کار هستیم اما قرار نیست کل صفرتا صد نظارت بر ساخت و ساز غیرقانونی حوالی حریم منطقه را شهرداری انجام بدهد.

سرپرست شهرداری منطقه شش قم افزود: شهرداری نهاد عمومی غیر دولتی است اما آنها دستگاه اجرایی هستند و قدرت آنها در برخورد با این موارد بیشتر است و بهتر حمایت میشوند، شهرداری با همین امکانات و بضاعت کم خوب برخورد کرده و محدوده را کنترل کرده است.

گفتنی است «طبق قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکتهای تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی» که از سال ۸۱ مبنای عمل قرار گرفته، هر گونه تفکیک و خرید و فروش اراضی محدوده شهر که اغلب کاربری کشاورزی دارند؛ ممنوع و جرم محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه
شهرداری تولیدکننده قطعات بتنی می‌شود
۳۸۸۰۰ شهروند قمی در سال گذشته عوارض نوسازی پرداخت کردند
توسعه ۲۰۰ کیلومتری فیبر نوری در قم
«علیرضا قراگوزلو» چهره سال هنر انقلاب در قم شد
ضرورت فرهنگ‌سازی جداسازی زباله‌های خطرناک در قم
حل معضل آب‌گرفتگی در منطقه ۳ قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.