توصیه های مراجع تقلید در دیدار وزیر جدید بهداشت:

از تأکید بر تداوم طرح تحول سلامت تا ابراز نگرانی از کاهش سن استعمال دخانیات در کشور

شهر بیست/ لزوم تداوم طرح تحول نظام سلامت، تأکید بر توجه به طرح پیشگیری در کشور، حفظ حرمت طب و بیماران توسط پزشکان و چاره اندیشی برای کاهش سن استعمال دخانیات از توصیه های مهم مراجع تقلید به وزیر جدید بهداشت بود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
از تأکید بر تداوم طرح تحول سلامت تا ابراز نگرانی از کاهش سن استعمال دخانیات در کشور
شناسه : 2936 | انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، دکتر سعید نمکی روز دوشنبه پانزدهم بهمن با ۲۲۹ رأی موافق نمایندگان خانه ملت به صندلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکیه زد و چهاردهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی شد.

او که دارای دکترای داروسازی و تخصص ایمنی شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مرتبه علمی استادیاری است، در اولین سفر خود به عنوان وزیر بهداشت، عازم قم شد تا علاوه بر بازدید از پروژه های درمانی قم، به دیدار علما و مراجع تقلید برود.

او برای اولین بار بود که در قامت وزیر بهداشت به دیدار مراجع می رفت؛ پیش از این، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت که از وزرای مورد علاقه مراجع تقلید و علما بود، بارها به قم سفر کرده بود.

دکتر سعید نمکی در دیدار با مراجع و علما به تبیین سیاست ها و رویکردهای این وزراتخانه پرداخت و شنونده دغدغه ها و توصیه های بزرگان علم فقاهت شد.

آیت الله سبحانی: بیمارستان هزار تختخوابی قم هرچه زودتر به بهره برداری برسد

دیدار با آیت الله سبحانی به عنوان نخستین برنامه وزیر بهداشت بود؛ این مرجع تقلید در این دیدار بر لزوم تداوم طرح تحول نظام سلامت تأکید کرد و با اشاره به خدمات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان، گفت: در روستاها شاهد هستیم که به چه صورت خدمات ارائه می شود، اما نیاز است که تلاش بیشتری شده و یک نظارت گسترده تری انجام شود.

وی همچنین موضوع بهداشت و درمان را دارای اهمیت بسیاری عنوان کرد و با اشاره به رابطه تنگاتنگ فقه اسلام با طب، اظهار کرد: ما دو گروهی هستیم که در یک مسیر می رویم، موضوع را شما معین کرده و ما علما و مراجع حکم اسلامی را می گوییم.

این مرجع تقلید همچنین به احداث بیمارستان هزار تخت خوابی قم اشاره کرد و گفت: کلنگ این بیمارستان زده شده و امیدواریم که هر چه زودتر به ثمر نشسته و نیاز مردم قم را برطرف کند.

آیت الله نوری همدانی: طرح پیشگیری از بیماری ها در کشور ترویج شود  

وزیر بهداشت در ادامه به دیدار آیت الله نوری همدانی رفت؛ این مرجع تقلید در این دیدار، بالاترین عبادت‌ها را خدمت مربوط به انسان دانست و اظهار داشت: خداوند متعال دو علم فقه و طب را در صدر علوم قرار داده است.

وی نیز لزوم اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: این طرح باید در کل مملکت به‌صورت عمومی برقرار باشد.

این مرجع تقلید همچنین با تأکید بر عمومی بودن طرح پیشگیری ابراز کرد: هر کس غذا کم بخورد بدنش سالم بوده و قلبی سالم خواهد داشت، طرح پیشگیری نیز باید در کل مملکت رواج پیدا کند.

آیت الله جوادی آملی: راه درمان از بیماری اختلاس و احتکار را با آزمایش بر روی موش نمی توان یافت/ پزشکان حرمت طب و انسان ها را حفظ کنند  

حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به منظور دیدار با آیت الله جوادی آملی، سومین برنامه وزیر بهداشت بود؛ این مرجع تقلید با اشاره به جایگاه رفیع علم «طب»، بیان داشت: شما عزیزان پزشک با «انسان» روبه رو هستید و لذا بایستی هم حرمت طب، هم حرمت طبیب و هم حرمت انسان را حفظ کنید.

وی افزود: بسیاری از بیماری ها می تواند در انسان به وجود بیاید که برای آنها نمی توان از طریق آزمایش هایی که روی موش صورت می گیرد درمانی پیدا کرد؛ بیماری هایی مانند اختلاس و احتکار و گرفتن حقوق نجومی را آزمایش بر روی موش جواب نمی دهد.

این مرجع تقلید، اکثر بیماری ها را مربوط به پرخوری و بدخوری دانست و گفت: دین به ما گفته تا اشتها نداشتید غذا نخورید و قبل از سیر شدن کامل نیز، دست از غذا خوردن بکشید. افرادی که در ماه مبارک رمضان غصه دار می شوند، معلوم می شود که خود را خوب نشناخته اند، این افراد توجه ندارند که غذا باید در خدمت انسان باشد و نه انسان در خدمت غذا!

آیت الله جوادی آملی تأکید داشت: توجه اصلی باید به مسئله بهداشت و پیشگیری از بیماری باشد تا جامعه از هزینه های درمان نجات یابد.

وی با تأکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو، بیان داشت: «اعتقاد» است که می تواند طب را بالا ببرد. طب هرگز نباید خود را به اقتصاد وابسته بداند، به فکر پول نباشید، نباید به این دلیل که داروی داخلی ارزانتر از داروی خارجی است آن را تولید کنیم و یا با این تفکر که واردات داروی خارجی مقرون به صرفه است از تولید دارو در داخل صرفه نظر کنیم، بلکه باید بزرگتر بیندیشیم؛ انگیزه ما باید «خودکفایی و استقلال» باشد نه مسئله اقتصاد و منفعت. باید با انگیزه خودکفایی و استقلال به این سمت حرکت کنیم.

*آیت الله مکارم شیرازی: کاهش سن استعمال سیگار در کشور نگران کننده است

وزیر بهداشت در ادامه دیدارهای خود بعد از گفت وگو با آیت الله صافی گلپایگانی به دیدار آیت الله مکارم شیرازی رفت؛ این مرجع تقلید نیز بر لزوم تداوم طرح تحول سلامت تأکید کرد و گفت: مردم به طرح تحول سلامت امیدوار شدند، این طرح نباید قطع شود اما باید اصلاح و مشکلات آن رفع شود.

وی در ادامه موضوع پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه ها و بهره گیری از ظرفیت هنر آموزش های لازم را به مردم و جامعه ارائه دهید.

این مرجع تقلید در رابطه با موضوع طب سنتی گفت: طب سنتی ما قابل حذف نیست، پنج هزار سال دانشمندان تجربه و ایده های خود را روی هم گذاشتند، این طب نقاط قوتی دارد و نباید به کلی آن را رد کرد اما  شاید عیب این است که افرادی بدون صلاحیت های لازم وارد میدان طب سنتی شده اند، باید برنامه ریزی شود که افراد واجد صلاحیت با دردست داشتن مدارک لازم وارد این صحنه شوند.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین نسبت به آمار بالای تلفات مرگ و میر ناشی از استعمال مواد دخانیات ابراز نگرانی کرد و گفت: طبق اظهار نظر افراد مطلع بیش از صد بیماری از سیگار و مواد دخانیات منشأ می گیرد و در سال، ۴۰ هزار نفر در کشور ما بر اثر دخانیات جان خود را از دست می دهند؛ از سوی دیگر پایین آمدن سن استعمال سیگار نیز نگران کننده است؛ وزارت بهداشت و درمان باید در این خصوص چاره اندیشی کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه
برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند
پوستر سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در قم رونمایی شد
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.