کتابخانه عمومی شهدای نوبهار قم افتتاح شد

شهر بیست/ همزمان با سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم، کتابخانه عمومی شهدای نوبهار افتتاح شد و در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کتابخانه عمومی شهدای نوبهار قم افتتاح شد
شناسه : 28561 | انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیین افتتاح کتابخانه عمومی شهدای نوبهار قم با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بهرام سرمست استاندار قم، سجاد عمرانی سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم و جمعی از کتابداران برگزار شد.

سجاد عمرانی در آیین افتتاح این مراسم اظهار داشت: کتابخانه شهدای نوبهار با زیربنای ۲۴۹۰ متر بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی در قم است.

وی با بیان اینکه کتابخانه شهدای نوبهار کتابخانه‌ای استاندارد است و همه بخش‌های کتابخانه کامل را داراست، افزود: این کتابخانه در ۴ طبقه افتتاح‌شده و دارای مخزنی با ۲۱ هزار جلد کتاب است و قابلیت افزایش تا ۵۰ هزار جلد را دارد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی قم بیان کرد: کتابخانه شهدای نوبهار سال ۷۷ تأسیس و سال ۸۹ برای بازسازی تخریب شد و امسال در دهمین سال بازسازی بااعتبار سفر مقام معظم رهبری افتتاح شد.

عمرانی با تأکید براینکه کتابخانه نوبهار ازنظر زیربنا و مساحت در استان قم اول است، تصریح کرد: این کتابخانه در منطقه ای از شهر واقع شده که از خدمات فرهنگی کمتری برخوردار است.

وی گفت: کتابخانه شهدای نوبهار دارای ۱۳۰ متر بخش کودک است، در این بخش هدف اصلی‌مان این است که نسل آینده را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند کنیم و اگر بر این موضوع سرمایه‌گذاری کنیم در آینده شاهد نسل کتاب‌خوان خواهیم بود.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی قم خاطرنشان کرد: تا پایان سال کتابخانه مرکزی قم را افتتاح می‌کنیم، این کتابخانه در طراز کتابخانه‌های برتر سراسر کشور خواهد بود که در خیابان امام خمینی(ره) واقع است و بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همچنین علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: برنامه‌ریزی و توسعه فضاهای کتاب‌خوانی مورد تأکید کتابخانه‌های عمومی کشور است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تلاش می‌شود همه مردم به‌صورت عادلانه به کتابخانه دسترسی داشته باشند.

وی بیان کرد: در کشور با معیار جهانی تعداد کتابخانه‌ها فاصله ‌داریم، پروژه‌های مختلفی در سراسر کشور در حال اجرا است و در این هفته ۳۰ کتابخانه جدید افتتاح می‌شود که سرآمد آن کتابخانه شهدای نوبهار قم است که افتتاح شد.

مختارپور عنوان کرد: علاوه بر اینکه تعداد کتابخانه‌ها باید به یک عدد مطلوب برسد، از نظر توزیع در نقاط مختلف کشور به ‌نحوی‌که همه شهروندان به کتابخانه دسترسی داشته باشند با مشکل روبه‌رو هستیم که یکی از علت‌های آن مشکلات مالی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: برخی از پروژه‌ها متوقف‌ شده است، بیش از ۷۰ کتابخانه در کشور ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم تا بهار ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد و بقیه کتابخانه‌ها در آینده افتتاح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از ظرفیت خیران در همه پروژه‌ها استفاده می‌شود و همچنین از سرمایه دولتی استفاده می‌کنیم، تلاش می‌کنیم کتابخانه عمومی مرکزی قم تا دهه فجر افتتاح شود که دارای ظرفیت بسیار خوبی است.

بهرام سرمست استاندار قم نیز در این مراسم، با بیان اهمیت کار در حوزه کتاب و کتاب خوانی، اضافه کرد: در کنار اجرای پروژه های عمرانی در این زمینه، توجه به ترویج فرهنگ کتاب خوانی اهمیتی دوچندان دارد که باید متولیان امر کتاب بست های فرهنگی لازم در این مقوله را مهیا کنند.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر ضرورت استقرار کتابخانه ها و قرائت خانه ها در مناطق مختلف استان، ادامه داد: بهره مندی از فضای دیجیتال و نرم افزابهای کتاب خوانی در عصر جدید اجنتاب ناپذیر است که باید مسئولین کتابخانه ها در استان برای عرضه محصولات فرهنگی، محتوا و کتاب های الکترونیکی اقدامات لازم را صورت دهند تا شرایطی چون بحران شیوع کرونا مردم بتوانند از فرصت فضای مجازی بهترین بهره را ببرند.

استاندار قم ظرفیت های عمومی کتابخانه های مراکز حوزوی، مدارس علمیه و دفاتر علما و دانشگاه ها در استان را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: استفاده از این گنجینه ها و نیز ظرفیت خیرین در توسعه کتابخانه ها و قرائت خانه های شبانه روزی و بستر سازی ارتباط متمرکز و یکپارچه فیزیکی و نرم افزاری این مراکز در استان، بهره وری مطالعاتی در استان را دوچندان می کند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.