اجرای دادرسی الکترونیک در محاکم قضایی قم

شهر بیست/ دادستان قم از اجرای دادرسی الکترونیک در قم خبر داد و گفت: در این نوع دادرسی، ارتباط زندانی با قاضی پرونده به صورت مجازی برقرار می‌‌شود و امکان حضور غیر فیزیکی در دادگاه برای زندانی از طریق ویدئو کنفرانس مهیا شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اجرای دادرسی الکترونیک در محاکم قضایی قم
شناسه : 27024 | انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی دادگستری قم، حجت الاسلام حسن غریب با بیان اینکه توسعه دادرسی الکترونیک و ایجاد سیستم هوشمند قضایی در اولویت برنامه‌های سال جدید دستگاه قضایی قرار دارد، گفت: اجرای دادرسی الکترونیک و غیر حضوری، علاوه بر تضمین سلامت مراجعان و همکاران، گام مهمی در کاهش زمان رسیدگی به پرونده، کاهش هزینه های سیستم قضایی و افزایش سرعت انجام کارها، افزایش کیفیت رسیدگی و امنیت قضایی و اداری به شمار می‌رود

دادستان قم به اقدامات صورت گرفته در راستای راه اندازی دادرسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: در این نوع دادرسی، ارتباط زندانی با قاضی پرونده به صورت مجازی برقرار می ‌شود و امکان حضور غیر فیزیکی در دادگاه برای زندانی از طریق ویدئو کنفرانس مهیا شده است.

وی ادامه داد: با تجهیز کامل محلی در زندان و بازداشتگاه قم و سایر استان‌ها، زندانیان به صورت ویدئویی و زنده با مراجع رسیدگی کننده پرونده قضایی خود ارتباط برقرار می کنند و فرایند دادرسی انجام می گیرد.

غریب به اجرای موفقیت آمیز این طرح در ماه گذشته اشاره کرد و افزود: در نیمه دوم شهریور ماه، تنها در دادسرای عمومی و انقلاب قم با دستور مقام قضایی، ۳۰ دادرسی مجازی از دادسرا با زندان لنگرود قم، زندان ساحلی، بازداشتگاه، زندان ساوه، اردوگاه و دیگر زندان ها با مرجع قضایی صورت گرفته است.

دادستان قم گفت: این روش هم در راستای رسیدگی به پرونده و همچنین به منظور دیدار غیرحضوری و چهره ‌به چهره قضات با زندانیان جهت حل مسائل و مشکلات آنان و اعطای مرخصی به زندانیان قابلیت اجرا دارد.

این مقام قضایی با اشاره به امنیت بالای این روش به دلیل استفاده از فیبر نوری بیان داشت: جلوگیری از هزینه های اضافی و پیشگیری های لازم در خصوص خطرات اعزام زندانی به دادگاه، پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و دیگر بیماری ها، تسریع در عملکرد و کاهش اطاله دادرسی از دیگر اهداف این امر است.

غریب در پایان افزود: امیدواریم که بزودی امکان برقراری ارتباط با کل کشور در هر شعبه به صورت مستقل ایجاد شود.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.