کمبود بودجه در حوزه فناوری اطلاعات مشهود است

شهر بیست/ رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: در کشور ما در بسیاری از حوزه‌ها، ارزش کافی به مطالعات، تحقیق و پژوهش داده نمی‌شود و بودجه کافی نیز جهت حمایت به آن اختصاص نمی‌دهند و این ضعف در حوزه IT(فناوری اطلاعات) بسیار مشهودتر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
کمبود بودجه در حوزه فناوری اطلاعات مشهود است
شناسه : 26705 | انتشار : ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، همایون یزدان‌پناه بیان کرد: عملیاتی کردن پروژه‌های جدید و تحول‌آفرین در حوزه هوشمندسازی نیازمند کسب اطلاعات و دانش فنی کافی است که از طریق تحقیق و پژوهش‌های گسترده و متعدد در این زمینه در یک بازه زمانی نسبتا طولانی به دست می‌‌آید.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم اظهار کرد: تحریم‌ها، مانع دسترسی سریع، آسان و به صرفه ما به دانش‌ فناوری‌های نوین می‌شود و به همین علت برای انجام پروژه‌های جدید دانش بنیان در ایران در درجه اول نیازمند کار مطالعاتی و تحقیقاتی جهت به دست آوردن اطلاعات و دانش‌ فنی مطابق با دانش روز دنیا هستیم و لذا این امر سبب طولانی‌تر شدن فرآیندهای اجرایی و عملیاتی در بسیاری از پروژه‌های ارائه خدمات الکترونیکی و هوشمندسازی شده و همچنین باعث پایین بودن سطح کیفیت آن‌ها در ابتدای کار می‌شود.

یزدان‌پناه تصریح کرد: اما این موضوع تهدیدی است که می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد و ایران را به خودکفایی نسبی رساند همانطور که در بسیاری از صنایع همچون صنایع دفاعی و فناوری های نوین مانند نانو و هسته‌ای به لطف الهی و مجاهدت های جوانان و دانشمندان جامعه اسلامی به این توفیق نائل شده‌ایم.

وی افزود: عموما شرکت‌های خصوصی و طرف قرارداد با سازمان‌های اجرایی و شهرداری‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی ‌در زمینه فناوری‌های اطلاعات را تحت قالب پروژه های اجرایی انجام می‌دهند که عمدتا ممکن است در نهایت این پروژه با شکست هایی مواجه شود و نتایج دلخواه در ابتدا حاصل نشود در چنین شرایطی، شرکت‌ها با چالش‌های بسیار زیادی مالی و منابع انسانی روبه‌رو می‌شوند و بخش نتایج تحقیقاتی پروژه نادیده گرفته می‌شود.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم اظهار کرد: در صورت حذف پروژه‌های تحقیقاتی، به ناچار باید مدیران و مسئولان اجرایی ذی‌ربط در طی سال‌ها با آزمون و خطاهای بسیار و ایجاد ضربات روحی و مالی  به نیروهای جوان متخصص به نتیجه مورد نظر برسند که قطعا در این مسیر صرف هزینه‌های فوق قابل توجه و غیر قابل چشم پوشی است.

یزدان پناه گفت: در کشورهای پیشرفته، در حوزه تحقیق، مطالعه و پژوهش سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه‌ای انجام می‌دهند به نوعی که چندین پژوهشگر و متخصص در یک زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنند و نتایج تحقیقات و پژوهش‌های خود را به شرکت مربوطه ارائه می‌دهند و از این بین، نتایج موفق تحقیق به عنوان الگوی اجرای طرح های مورد نظر شرکت انتخاب می‌شود اما چنین فرایندی در ایران در حوزه فاوا به درستی  انجام نمی‌شود.

یزدان‌پناه بیان کرد: در کشور ما به‌رغم داشتن ظرفیت‌های بسیار خوب و توفیقات کسب شده ولی در بسیاری از حوزه‌ها ارزش کافی به مطالعات، تحقیق و پژوهش داده نمی‌شود و بودجه کافی نیز جهت حمایت به آن اختصاص نمی‌دهند و این ضعف در حوزه IT(فناوری اطلاعات) بسیار مشهودتر است.

وی یادآور شد: در کشور ما ارزش و بهای کافی به مطالعات، تحقیق و پژوهش در حوزه فاوا داده نمی‌شود و بودجه کافی نیز به آن اختصاص نمی‌دهند.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم با بیان اینکه یک استاد دانشگاه حاذق در حوزه تحقق و پژوهش لزوما در حوزه مدیریت پژوهش موفق نخواهد بود، تصریح کرد: کمرنگ بودن اهمیت به مطالعات، تحقیق و پژوهش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات عمدتا ناشی از ضعف دانش مدیریت پژوهش است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.