حمایت از ایده‌های نوآور فرهنگی و دینی در «مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق»

شهر بیست/ مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به تشریح شرایط حمایت از طرح‌های نوآور دینی و فرهنگی پرداخت و گفت: در این مرکز، ایده‌هایی که دارای سه شاخص «ارزش‌آفرینی فرهنگی»، «سودآور یا تاب‌آور» و «تداوم» باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حمایت از ایده‌های نوآور فرهنگی و دینی در «مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق»
شناسه : 26261 | انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت‌الاسلام محمد قطبی امروز در نشست خبری «مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» که در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه امروز نوآوری و خلاقیت بزرگترین سرمایه جوامع بشری محسوب می‌شود، گفت: حدود سی سال است که از تشکیل پارک‌های علم و فناوری، شهرک‌های تحقیقاتی و مراکز رشد می‌گذرد و از حدود ۸ سال قبل، میدان علوم انسانی و اسلامی جایگاه خوبی در عرصه نوآوری پیدا کرده و پهنه بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از حدود ۷ هزار شرکت خلاق و دانش بنیان ثبت شده در کشور، بیش از ۱۰ درصد در اختیار عرصه‎‌‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای یا به تعبیر دقیق‌تر عرصه علوم انسانی و اسلامی قرار گرفته که می‌تواند پرشتاب‌تر باشد و رشد بیشتری پیدا کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان اینکه امروز نوآوری‌های نرم در چهار دسته «فناورانه»، «فرهنگی»، «اجتماعی» و «فراگیر» قرار می‌گیرند، افزود: امروز در کشور سه دسته نوآوری‌های فرهنگی، اجتماعی و فراگیر متولی مشخصی ندارد اما نوآوری های فناور که معطوف به تجاری سازی دانش می‌شود، در منظومه وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری قرار دارد.

قطبی با اشاره به اینکه «مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» به دنبال ایجاد تلازم و تلاقی بین دو عرصه «نوآوری فناور» به معنای تجاری سازی دانش و «نوآوری فرهنگی» است، گفت: در این مرکز، ایده‌هایی که دارای سه شاخص «ارزش‌آفرینی فرهنگی»، «سودآور یا تاب‌آور» و «تداوم» باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی افزود: ایده‌هایی مورد حمایت این مرکز قرار می‌گیرند که حداقل ۱۰ سال دوام داشته و پاسخگوی نیازهای فرهنگی باشند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در ادامه به تشریح طرح «سه دال» پرداخت و گفت: طرح‌های نوآورانه مورد حمایت در این مرکز، سه مرحله «دهلیز خلاقیت»، «دالان فناوری» و «درگاه کسب و کار» را طی می‌کنند.

قطبی افزود: آموزش، مشاوره، استقرار عمومی، خدمات ارتباطی و اینترنتی، منتورینگ، ارائه اینترنت و هاستینگ، جذب سرمایه‌گذار و معرفی به بانک و صندوق سرمایه‌گذاری از جمله حمایت‌های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق از طرح‌های نوآورانه‌ای است که به این مرکز ارائه شود.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار «شهر بیست»، شرط پذیرش ورود به «مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» را تشکیل تیم ایده یک تا سه نفره عنوان کرد و افزود: هیچ تفاوتی بین خانم و آقا و حوزوی و غیرحوزوی نداریم اما تنها شرط ما این است که یکی از اعضای اصلی تیم، طلبه باشد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «شهر بیست» مبنی بر اینکه آیا اعضای «تیم ایده» باید دارای فعالیت فرهنگی و سابقه کار در آن زمینه باشند، گفت: لزومی ندارد کسی که ایده می آورد، سابقه فعالیت در آن حوزه را داشته باشد اما داور باید تشخیص دهد، این ایده از جایی کپی نشده، نوآور است و قابلیت اجرا دارد.

قطبی افزود: بر اساس شاخص‌های نوآوری، ایده باید یکی از سه حالت «بهینه‌سازی ایده‌های پیشین»، «توسعه یافتگی» یا «تأسیسی» را داشته باشد.

وی تصریح کرد: براساس منظومه فکری و مأموریتی دفتر تبلیغات اسلامی، ایده‌هایی مورد پذیرش و حمایت قرار می‌گیرند که در مسیر ترویج و تبلیغ دین باشند؛ حالا این ایده هم می‌تواند درباره آموزش قرآن و احکام باشد، هم یک ارزش فرهنگی داشته باشد و به صورت غیرمستقیم به ترویج دین بپردازد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در پایان خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام، به نشانی اینترنتی  http://noavari.eshragh.ir/ مراجعه کنند.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
اجرای پرچالش پروژه‌های عمرانی در بافت شهری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.