مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:

۷۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد

شهر بیست/ مدیرکل پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: 70 هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که بر اساس ماده 16 اصلاحیه قانون مواد مخدر باید در مراکز اجباری ترک اعتیاد تحت درمان قرار بگیرند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
۷۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد
شناسه : 2551 | انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، علی محمد زنگانه در حاشیه «آیین گشایش کارگاه ملی سبک زندگی اسلامی ایرانی طرح مهاجر» در سالن جلسه های مجتمع آموزش قوه قضاییه قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار ;vn: مراجعه نکردن معتادان به مراکز درمانی، آنان را از یک بیمار به مجرم تبدیل می کند و از طرف قانونگذار نیز وصف مجرمانه برای این افراد در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که معتادان متجاهر چند درصد کل معتادان کشور را تشکیل می دهند، بیان داشت: طبق مصوبه شورای اجتماعی کشور آمار معتادان کشور فقط باید توسط سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شود، ولی چون در زمینه معتادان یاد شده برای حوزه پیشگیری قوه قضاییه وظیفه قانونی مشخص شده، برآورد ما این است که هفتاد هزار معتاد گواهی درمان ندارند و یا تجاهر به اعتیاد می کنند.

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: استفاده از مواد مواد مخدر در اماکن عمومی، سوء رفتار با خانواده، ارتکاب به سرقت و همچنین همکاری با خرده فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر از مصادیق تجاهر به اعتیاد محسوب می شود.

زنگانه همچنین تعداد مراکز اجباری ترک اعتیاد کشور را ۱۸ مرکز ذکر کرد و افزود: چون تعداد معتادان مذکور در تهران بیش از سایر نقاط کشور است، از طریق پیگیری هایی که با کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم، با کمک بسیج و سازمان های حمایتی از جمله بهزیستی تعداد این مراکز در حال افزایش است.

زنگانه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح ها و برنامه های پیشگیرانه حوزه اجتماعی قوه قضائیه گفت: ارائه یک مدل مبتنی بر شرایط فرهنگی اجتماعی بومی کشور از نیازهای مبرم در راستای اصلاح آسیب دیدگان و مجرمان اعتیاد است.

وی اضافه کرد: از این رو از چند سال پیش متخصصان طراحی فرهنگی و کارشناسان تعلیم و تربیت قوه قضاییه با همکاری مجموعه های دانشگاهی مدلی بومی به نام امید را طراحی کردند.

وی، این طرح را مخفف اخلاق، معرفت، یادآوری و دستگیری عنوان کرد و یادآور شد: امید ظرفیتی برای معتادان بهبود یافته فراهم می کند که در قالب گروه های همیار و رهیار یک شبکه تعاون اجتماعی را ایجاد کنند.

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی قوه قضاییه تصریح کرد: برای تحقق این موضوع افراد پس از بهبودی جسمانی و سه هفته پایانی حضورشان در کمپ های اجباری، بر اساس بند چهار ماده ۲ آیین نامه مراقبت های بعد از خروج از کمپ، ابلاغیه رییس قوه قضاییه ذیل ماده ۱۶ اصلاحیه مواد مخدر در طرحی موسوم به مهاجر یا محاسبه، هجرت، امید، جهاد و رهیار شرکت می کنند.

زنگانه یادآور شد: در این افراد علاوه بر بهبودی جسمی، نوعی پالایش ذهنی و معنوی نیز صورت می گیرد.

وی اذعان داشت: در طرح مهاجر، مربیان، آموزش های لازم فرا گرفته و سپس آموزش ها را در مورد معتادان و مددجویان بهبود یافته در کمپ ها ارائه می دهند.

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی قوه قضاییه با بیان اینکه این آموزش ها احتمال بازگشت اعتیاد را در میان بهبود یافته کاهش می دهد، گفت: اعتیاد علاوه بر جسم، ذهن فرد را آلوده و آسیب پذیر می کند، از این رو باید با استفاده از شیوه معنویت درمانی فطرت نیز زنگارزدایی شود.

زنگانه همچنین داشتن سوء پیشینه را از موانع جدی برای اشتغال و کسب درآمد معتادان بهبود یافته عنوان کرد و افزود: این مسئله باعث شده تا افراد یاد شده برای یافتن شغل با مشکل مواجه باشند.

وی گفت: دبیرخانه های اقتصاد مقاومتی ستاد مبارزه با مواد مخدر قوه قضاییه اعتبارات خوبی را برای اشتغال بهبود یافتگان از اعتیاد در نظر گرفته ولی به دلیل منع قانونی و داشتن سوء پیشینه امکان استفاده از آن وجود ندارد و باید روش های جدیدی را برای جذب این افراد به کار بگیریم.

زنگانه همچنین تخصیص بودجه لازم توسط سازمان امور اجتماعی کشور به منظور اشتغال معتادان بهبود یافته را ضروری دانست و گفت: در همه استان ها تشکیل مجمع خیرین و متخصصان پیشگیری از اعتیاد و تعامل با پنچ بنگاه اقتصادی به منظور کارآفرینی برای افراد دارای گواهی درمان اعتیاد در دستور کار قرار دارد.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.