در ستاد تسهیلات زائرین قم مطرح شد

توجه جدی به اسکان زائران در قم/ ورودی‌های شهر مناسب نیست

شهر بیست/ توجه جدی به اسکان زائران قم همزمان با ایام نوروز و تعطیلات در جلسه ستاد تسهیلات زائرین استانداری قم مورد تأکید قرار گرفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
توجه جدی به اسکان زائران در قم/ ورودی‌های شهر مناسب نیست
شناسه : 2520 | انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، جلسه ستاد تسهیلات زائرین استانداری قم ظهر سه‌شنبه در معاونت استانداری با حضور برخی مدیران و مسئولان قم برگزار شد.

معاون هماهنگی امور زائرین استاندار قم در این جلسه بیان کرد: انتظارات از ستاد زائرین استان قم بسیار بالا است.

یونس عالی‌پور با بیان اینکه امسال کار این ستاد بسیار فشرده‌تر از سال‌های گذشته است چون‌که بعد از ایام تعطیلات نوروز نیمه شعبان را خواهیم داشت، گفت: کمیته فرهنگی به زودی باید توسط اداره ارشاد تشکیل شود و گزارش آن به این ستاد ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه لازم است تا در ورودی شهر تابلوهای خوش آمدگویی مناسبی نصب شود به همکاری سازمان‌ها با هم تأکید کرد.

معاون هماهنگی امور زائرین استاندار قم تصریح کرد: توجه به ظرفیت ملی حائز اهمیت است و باید بتوان در قم از این ظرفیت بهره گرفت.

*تصمیم جدی برای ساماندهی عوارضی گرفته شود

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در این جلسه با بیان اینکه اولین کارگروه را در ستاد بحران با بررسی نقاط قوت و ضعف تشکیل داده‌ایم، گفت: در سال گذشته تا نزدیک عید به بررسی و ساماندهی عوارضی پرداختیم اما در ایام تعطیلات عید همان روال قبل ادامه پیدا کرد و لذا این نیاز دارد تا امسال تصمیم جدی گرفته شود که عوارضی باشد یا نباشد.

محسن اروجی ابراز کرد: در نقاط مختلف استقرارهایی که سال قبل داشتیم امسال هم خواهیم داشت و در جاده گرمسار نیروهای امدادی را مستقر خواهیم کرد.

وی گفت: برای چهارشنبه آخر سال و زمان تحویل سال در حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران و همین‌طور برای نیمه اول و دوم تعطیلات و روز طبیعت برنامه‌هایی را خواهیم داشت تا مشکلاتی ایجاد نشود.

*راه‌اندازی پارکینگ‌های موقت در ایام پیک سفر

معاون خدمات شهری شهرداری هم در سخنانی بیان کرد: در منطقه عوارضی قم به سمت تهران باید طرحی داده شود که چه کسانی نیاز به بنر اطلاع رسانی داشته باشند یا نداشته باشند.

سید امیر سامع تصریح کرد: خوب است تا فقط استقرار اورژانس، پلیس و آتش‌نشانی را داشته باشیم و با نصب بنرهای خود در مکان مربوطه مستقر شوند.

وی با بیان اینکه در اماکن پذیرایی قبل از ورودی شهر قم باید ستادی داشته باشیم، بیان کرد: پارکینگ‌های موقت را در ایام پیک سفر باید راه‌اندازی نماییم تا مشکلی از این لحاظ برای زائرین ایجاد نشود.

معاون شهردار قم به هرم اسکان اشاره کرد و گفت: در ۸ نقطه ستاد اطلاع رسانی را خواهیم داشت و آمادگی داریم تا برای این منظور در ستادهای خود میزی را قرار دهیم.

وی ادامه داد: محل‌های مسقفی برای روزهای بارانی باید پیش بینی شود که برای این منظور شهرداری مکان‌هایی را در اختیار دارد اما نیاز است تا برخی اماکن دیگر و سالن‌های ورزشی هم برای این کار دیده شود تا در موقع اضطرار بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

سامع افزود: سرویس بهداشتی در پارکینگ شرقی حرم دو دستگاه کانکس است که ۴ کانکس دیگر در حال خریداری است ولی در صحن امام خمینی(ره) نیز هنوز مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم به زودی رفع شود.

وی در خصوص نصب تابلوهای چند زبانه در سطح شهر نیز گفت: امیدواریم این کار انجام شود و اطلاعات سامانه ۱۳۷ با چند زبان به اطلاع زائران برسد.

*نیاز به طرح جامعی در بحث فرهنگی داریم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: اگر بخواهیم برای ستاد تسهیلات کار خوبی انجام دهیم باید تکلیف بودجه و بحث مالی آن مشخص شود.

سید موسی حسینی‌کاشانی افزود: در خصوص کارهای فرهنگی یک تقسیم کار بین دستگاه‌های استان لازم است صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه باید طرح جامعی در بحث فرهنگی داشته باشیم و بر اساس آن کار کنیم، گفت: این‌ها با تلاش و همکاری همه دستگاه‌ها ممکن است.

*تجهیز امامزادگان به تابلوهای سه زبانه

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در این جلسه اظهار داشت: در آستانه نوروز بحث خیمه‌های معرفت، مشاوره و فعالیت‌های کودک و نوجوان را در کل بقاع متبرکه راه اندازه خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام یوسف احمدی بیان کرد: زیباسازی فضای امامزادگان را شروع خواهیم کرد و تا روز ۲۶ اسفند ماه آن را به اتمام خواهیم رساند و فضای این اماکن مقدس آماده حضور خیل عظیم زائرین می‌شود.

وی به برنامه‌های نوروزی اشاره کرد و افزود: برای اعضای هیئت امنای بقاع متبرکه و نیز خدام امامزادگان جلسات توجیهی برگزار خواهیم شد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار داشت: ۱۵۰ مبلغ را ساماندهی کردیم و برای رؤسای ادارات شیفت بندی انجام داده و امسال نیز با ظرفیت دو برابری ساماندهی خدام افتخاری را خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: تابلوهای سه زبانه در حرم علی بن جعفر(ع) نصب شده است و امسال برای اولین بار تمام امامزادگان را به تابلوی سه زبانه مجهز خواهیم کرد.

*ورودی‌های قم مناسب شهر مذهبی نیست

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز گفت: در حرم حضرت معصومه(س) برای خدمات زائران مشکلاتی نداریم اما از اواخر سال گذشته مشکلاتی مطرح شده که از مبادی ورودی شهر تا ورودی حرم مطهر همچنان این مشکلات پا برجا است.

هادی محمودنژاد افزود: ورودی‌های شهر ما اهل بیتی نیست و اگر شرایطی فراهم شود و زمینه در ورودی‌ها فراهم شود آستانه مقدس حضرت معصومه(س) نیز در این زمینه ورود خواهد کرد.

وی بیان کرد: لازم است تا همه دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه همکاری لازم را با آستان مقدس حضرت معصومه(س) داشته باشند.

*استفاده از ظرفیت تشکلات مردمی

معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران هم در این جلسه با بیان اینکه در مسائل فرهنگی با برنامه باید ورود کرد، گفت: باید امکانات را بسیج و از تشکلات مردمی در این زمینه به خوبی بهره ببریم به عنوان مثال در سال قبل ۴ هزار نفر خادم افتخاری، ۱۲۸ ایستگاه صلواتی و ۷۵۰ هزار پرس غذا با کمک مردم ارائه شد بنابراین باید از تشکلات مردمی حمایت لازم صورت بگیرد.

احمد حاجی‌زاده بیان کرد: کمیته‌ها باید فعالانه بحث‌های کارشناسی خود را انجام دهند و جلسات را به روزهای پایانی و نزدیک عید موکول نکنند.

*مسئله اسکان زائرین جدی گرفته شود

فرماندار قم نیز به حل مشکلات بهداشتی و نیز سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد و افزود: سرویس بهداشتی اطراف حرم مطهر و کنار هتل قم باید سریعتر آماده شود.

رضا سیار بر همکاری و انسجام دستگاه‌ها تأکید کرد و گفت: در مسئله اسکان زائرین، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آموزش و پرورش موضوع را جدی‌تر بگیرند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.