سروش صحت در چهلمین مهمانی چای و داستان:

در نوجوانی از «خسی میقات» آل احمد تأثیر گرفتم/ نویسنده برای خلق داستان نیازمند جهان بینی است

شهر بیست/ نویسنده، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: ما در اصول اعتقادی جهان بینی داریم ولی در اصول هنری باید آن را بسازیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
در نوجوانی از «خسی میقات» آل احمد تأثیر گرفتم/ نویسنده برای خلق داستان نیازمند جهان بینی است
شناسه : 2498 | انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، سروش صحت در چهلمین مهمانی چای و داستان در مدرسه اسلامی هنر از جهان هنرمند گفت و تأکید کرد: نویسنده برای خلق داستان و نوشتن داستان نیازمند جهان بینی است.

وی با بیان اینکه انسان برای زندگی کردن به اعتقاد و جهان بینی نیازمند است، تصریح کرد: در غیر این صورت، انسان در این دنیا گم است و معیاری ندارد.

مجری برنامه «کتاب باز» افزود: اگر جهان بینی و اصولی نداشته باشیم، نمی توانیم بسنجیم که چه کار می کنیم. دین یک جهان بینی است. برخی هم بی دین اند ولی باز جهان بینی باید داشته باشند.

صحت با بیان اینکه انسان همین طور که برای زندگی به یک جهان بینی نیاز دارد، برای هر نوع آفرینشی هم به یک جهان بینی نیازمند است، تصریح کرد: کمتر نویسنده ای است که فاقد جهان بینی باشد، اگر هم نویسنده ای بوده باشد که جهان بینی نداشته باشد متن هایش، متن های درستی نبوده و نیست.

وی با طرح این پرسش که نویسنده تا وقتی یک جهان بینی پیدا نکند از چه چیزی می خواهد بنویسد، افزود: ما از جهان بینی به جهان نویسنده می‎رسیم. منظورم یک اعتقاد سیاسی، دینی و اقتصادی نیست، جهانی است که در ذهن ماست برای خلق و آفرینش.

این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه در هفده سالگی «خسی در میقات» جلال آل احمد را خواندم، گفت: فکر نمی کنم کسی باشد که این کتاب را خوانده باشد و تحت تأثیر نثر آن قرار نگیرد؛ وقتی خواندم آنقدر تحت تأثیر آن قرار گرفته بودم که خودآگاه و ناخودآگاه از ایشان تقلید می کردم.

صحت با اشاره به اینکه یک نویسنده درجه یک در ایران به نام هوشنگ گلشیری داریم، افزود: آنقدر نثر قوی دارد و آنقدر کتاب «شازده احتجابش» قوی و تأثیرگذار بوده و است که بعد از آن خیلی ها مقلد سبک نگارش گلشیری شدند.

وی تصریح کرد: اینکه در شروع کارمان مقلد کسی باشیم خیلی درست و به جاست ولی بعد از مدتی اگر می خواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به درجه اجتهاد و نقطه نظر شخصی برسیم. یعنی اینکه قلم و نوشته و تألیفمان با احترام به تمام کسانی که از آنها یاد گرفتیم و تأثیر گرفتیم شخصی شود.

این نویسنده با بیان اینکه ما در اصول اعتقادی جهان بینی داریم ولی در اصول هنری باید آن را بسازیم، افزود: تا وقتی صاحب عقیده و سلیقه شخصی نباشیم، نمی توانیم لذت ببریم و انتخاب کنیم که چچه اثری بخوانیم یا نخوانیم.

صحت در پایان با اشاره به اینکه جهان یک نویسنده و جهان یک هنرمند قطعاً جهان بینی نیست که غیرقابل تغییر باشد، خاطرنشان کرد: جهان یک هنرمند قطعاً گسترش و بسط پیدا می کند و تغییر می کند. نه به این علت که هُرهُری مذهب بوده و است، به خاطر اینکه دانش و آگاهی های جدیدی به دست آورده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.