اقامه نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی آغاز فصل جدیدی در انقلاب بود/ نماز جمعه باید محور وحدت باشد

شهر بیست/ امام جمعه قم با گرامیداشت چهل‌ویکمین سالگرد برپایی نماز جمعه و یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله طالقانی، گفت: امیدواریم امامان جمعه بر غنای خطبه‌هایشان بیفزایند و نمازجمعه را جایگاه وحدت، انسجام، مقاومت و تزریق روح انقلابی به مردم قرار دهند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
اقامه نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی آغاز فصل جدیدی در انقلاب بود/ نماز جمعه باید محور وحدت باشد
شناسه : 24613 | انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، آیت الله علیرضا اعرافی در نشست با خبرنگاران که در آستانه چهارم مرداد، سالگرد برپایی اولین نماز جمعه پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران انجام شد، گفت: نمازجمعه تنها یک فعالیت عبادی نیست بلکه با توجه به شرایط و آدابی که دارد یک فعالیت سیاسی و اجتماعی است.

امام جمعه قم با بیان اینکه در کشور ما همیشه نماز جمعه برپا شده است، گفت : زمانی مرحوم آیت الله اراکی در قم نماز جمعه اقامه می کردند که من خودم در آغاز طلبگی در نماز جمعه های با شکوه ایشان در مسجد امام حسن عسکری(ع) شرکت می کردم که خیلی نماز جمعه های زیبایی بود.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: زمانی هم آیت الله میرزای حائری اقامه نماز جمعه داشتند. اما آنچه که چهل و یک سال قبل با فرمان امام(ره) پایه ریزی شد و ضمن آن مرحوم آیت الله طالقانی نخستین نماز جمعه با شکوه را در دانشگاه تهران اقامه کردند فصلی نو در نماز جمعه بود چون این نماز جمعه در ظل حکومت اسلامی با فرمان ولی فقیه و رهبری جامعه در ابعاد وسیع شکل گرفت که امروز قریب به ۱۰۰۰ نمازجمعه با شبکه منسجم در کشور برپا می شود و البته این الگویی که چهل و یک سال قبل در ایران پایه ریزی شد به دنیا هم انعکاس پیدا کرده است.

امام جمعه قم با اشاره به سفرش به هندوستان و مشاهده برپایی نمازجمعه های برادران اهل سنت و شیعه آن کشور گفت: قریب ۹۰۰ نماز جمعه در آن کشور توسط روحانیون شیعه به شکلی منسجم اقامه می‌گردد که در اندازه شبکه نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران بوده و با همان الگو که با ویژگی‌های یکپارچگی، منسجم، سراسری و نظام مند بودن همراه است.

وی، عمق بخشی و ارتقای اعتقادات و افکار مردم و مباحث اخلاقی را یکی از کارکردهای نمازجمعه بیان کرد و افزود: ایجاد همبستگی اجتماعی و مراقبت از احوال و شرایط اقتصادی مردم و مومنان از دیگر کارکردهای نمازجمعه است.

اعرافی افزود: یکی از دلایل دشمنی با این فریضه این است که در کوران حوادث و دشمنی‌ها، این نمازجمعه بوده که باعث تحکیم همبستگی مردم و خنثی شدن توطئه‌های دشمنان شده است.

وی در ادامه با اشاره به شهدای محراب گفت: همواره در طول چهل سال گذشته و بویژه دوران دفاع مقدس نمازجمعه مورد دشمنی و عناد قرار گرفته است چنانچه در جریان آن چندین امام جمعه و چهره‌های برجسته انقلاب همچون آیت‌الله اشرفی اصفهانی، آیت‌الله مدنی، آیت‌الله دستغیب و آیت‌الله صدوقی و برخی از بزرگان ما را ترور شدند و چندین بار نیز اقدام به انفجار بمب در نماز جمعه کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه هجوم گسترده امنیتی، نظامی و تبلیغی نشان می‌دهد نمازجمعه رکنی مهم و تضمین‌کننده وحدت و پیشرفت کشور است گفت: امیدواریم امامان جمعه قدر این نعمت بزرگ را بدانند و بر غنای خطبه‌هایشان بیفزایند، به مسائل گوناگون بپردازند و نمازجمعه را جایگاه وحدت، انسجام، مقاومت و تزریق روح انقلابی به مردم قرار دهند.

مدیر حوزه های علمیه در پایان ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد برپایی نماز جمعه گفت:نقش ارزنده اصحاب رسانه و رسانه ملی در بازتاب درست نماز جمعه و ترغیب مردم به شرکت در نماز جمعه جای تقدیر و تشکر دارد و تاکید می کنم که ان شاءالله با طراحی ها و تدابیر جدید، هم ائمه جمعه و هم ستادهای نماز جمعه تلاش کنند جذابیت نماز جمعه را بالا ببرند.

نوشته های مشابه
واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا
حفظ خط B متروی قم ضروری است/ زیرگذر امام موسی صدر امسال احداث می‌شود
دولت به دنبال حذف خط B متروی قم/ شورا تحت فشار است
انتقاد شدید عضو شورای شهر قم از دولت/ می‌خواهند خط B مترو را هوا کنند/ به هیچ قیمتی از مترو نمی‌گذریم
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.