چرا درختان مثمر در قم کاشته نمی‌شود؟

شهر بیست/ مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تأکید بر اینکه با کاشت گونه اکالیپتوس در شهر موافق نیستیم، به برخی اظهارنظرها در خصوص اینکه چرا در قم کاج کاشته می‌شود اما درختان مثمر کاشت نمی‌شود، پاسخ داد و به تشریح دلایل این مسئله پرداخت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
چرا درختان مثمر در قم کاشته نمی‌شود؟
شناسه : 24132 | انتشار : ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان با اشاره به کاشت گونه‌های مختلف در شهر و اظهارنظرهای مختلف غیرکارشناسی شده، اظهار کرد: برخی اظهار نظر می‌کنند که چرا این‌قدر در قم کاج کاشته می‌شود یا چرا درختان مثمر کاشت نمی‌شود که هم برای تلطیف هوا مناسب باشد و هم مردم از میوه‌های آنها استفاده کنند؛ این افراد توجه ندارند که برخی روزهای تابستان گرمای هوا در قم به ۵٠ درجه سانتیگراد می‌رسد و در زمستان هم سرمای شدید داریم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به کیفیت و کمیت منابع آبی قم، تصریح کرد: شاخص کیفیت آب در برخی چاه‌های قم بالای ٣ هزار و ۵٠٠ EC است و شاخص برخی چاه‌ها هم به ١۶ هزار EC می‌رسد و این مشکلات زیادی برای گونه‌های گیاهی ایجاد کرده است.

جوادیان با تاکید بر اینکه دست این سازمان برای ایجاد تنوع در گونه‌های گیاهی کاشت‌شده در شهر با توجه به محدودیت‌ها بسته است، خاطرنشان کرد: خود ما هم با کاشت گونه‌ای چون اکالیپتوس در شهر موافق نیستیم چراکه مشکلاتی برای شهر دارد و به همین خاطر دو سال است که در شهر این گونه کاشت نمی‌شود.

وی گفت: البته در برخی عرصه‌های خاص چون سایت البرز که مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود کاشت این گونه انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به تشکیل جلسه‌ای در شورای اسلامی شهر در خصوص نوع گیاهان کاشت شده در شهر و بوستان‌های جنگلی و گیاهان مناسب کاشت، اظهار کرد:‌ در این جلسه کاشت اکالیپتوس در داخل شهر ممنوع شده و خواستار کاهش کاشت این گونه در حاشیه شهر شده‌اند و از همان زمان تحقیق و بررسی و مطالعه در خصوص آماده کردن و پرورش گیاهان مفید جایگزین بجای درختانی که از برنامه خارج شده است آغاز شد.

جوادیان با تاکید بر اینکه درخت کاج گونه‌ای مقاوم و سازگار است، افزود: در برخی شهرهای دیگر چون تهران و اصفهان هنوز هم کاج کاشت می‌شود اما در قم برخی اشکال وارد می‌کنند؛ در طراحی پارک باید هم گونه‌های خزان‌دار و هم همیشه سبز دیده شود.

وی ادامه داد: عمده کارشناسان محیط زیست و فضای سبز موافق کاشت گونه‌های مثمر و میوه‌ده در شهر نیستند؛ در سطح شهر سم‌پاشی انجام می‌شود و اگر قرار باشد درخت میوه کنار دیگر درختان در سطح شهر کاشت شود و سم‌پاشی صورت بگیرد و مردم استفاده کنند چه کسی پاسخگوی تبعات آن است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به آلودگی‌های مختلفی که در سطح شهرها وجود دارد، خاطرنشان کرد: این آلودگی‌ها برای مردم خطرساز است؛ از طرف دیگر ما در بوستان نرگس درختان مثمر انار داریم اما مردم اجازه نمی‌دهند این انارها شکل بگیرد و قبل از کامل شدن، آنها را می‌چینند پس این چه فایده‌ای دارد.

جوادیان با تاکید بر اینکه در تمام بوستان‌های جنگلی خارج شهر باغ میوه وجود دارد، تصریح کرد: بوستان ولایت ٧٠ هکتار زیتون دارد، همچنین در بوستان مرجعیت در بلوک‌هایی توت و دیگر میوه‌ها کاشت شده است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.