شاعر «سی پاره منم»:

هنر فاخر در زمین فرهنگی سطحی و نازل رشد نمی کند

شهر بیست/ شاعر سی پاره منم گفت: وقتی سطح فرهنگ در یک کشور پایین باشد هنر فاخر اصلاً قابلیت وجود پیدا نمی‎کند، در سطح پایین تولید می‎شود و در همان سطح پایین که تولید شد مقبول هم واقع می‎شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
هنر فاخر در زمین فرهنگی سطحی و نازل رشد نمی کند
شناسه : 2412 | انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، حجت الاسلام محمدمحسن سعیدی در دومین نشست «سه‎شنبه‎ها با کتاب افغانستان» درباره ابتذال در شعر گفت و یکی از موارد ابتذال را ابتذال در موضوع و نگاه شاعرانه تلقی کرد که شاعر دوست دارد درباره هر موضوعی حتی درباره بند کفش و دوچرخه و موارد بی‎اهمیت دیگر شعر بگوید.

وی الهام گرفتن و تأثیرپذیری از رخدادهای پیرامونی را امری اجتناب ناپذیر دانست و برای نیفتادن در دامن ابتذال، خاطرنشان کرد: شاعر در مرز بین ابتذال و اثر ماندگار لازم است یک خصوصیت محتوایی و یک خصوصیت صوری را رعایت کند. از نگاه محتوا وقتی به موضوع می‎پردازد بیش از اندازه به جزئیات بی‎اهمیت نپردازد و ابعاد قابل تعمیم موضوع را بگیرد.

این شاعر افزود: از نگاه صوری و پرداخت باید قوی باشد و ابعاد هنری خلاقیت را رعایت کند و زاویه دید باید متفاوت باشد تا مبتذل نباشد. اینها خیلی مهم هستند برای اینکه یک کار در عین اینکه مناسبتی و متأثر از واقعه خاصی است، عمر درازی هم داشته باشد.

شاعر «سی‎پاره منم»، ابتذال را نسبی معرفی کرد و تصریح کرد: ابتذال هم از نظر معیارها و هم از نظر زمینه‎ها نسبی است و نباید سیاه و سفید ببینیم. یک شعر ممکن است از بعضی ابعاد مبتذل باشد و از بعضی از ابعاد مبتذل نباشد، به خصوص اینکه ابتذال لزوماً به موضوع برنمی‎گردد و آثار فراوانی داریم که از نظر موضوع مبتذل نیستند، ولی از نظر هنری مبتذل و سطحی‎اند.

حجت الاسلام سعیدی درباره نسبت ابتذال با مقبولیت مردمی گفت: قبول و مقبولیت بین مردم را اگر در نظر بگیریم به معیارهای هنری ارتباط پیدا نمی‎کند، یک گونه نسبیت دیگر از زاویه دیگری می‎شود. وقتی سطح فرهنگ در یک کشور پایین باشد هنر فاخر اصلاً قابلیت وجود پیدا نمی‎کند، در سطح پایین تولید می‎شود و در همان سطح پایین که تولید شد مقبول هم واقع می‎شود.

شاعر «غم عزیز»، آموزش و استفاده از تجربه‎های دیگران، خواندن شعرهای قوی، آشنایی با تاریخ هنر و شعر و شاعران موفق و مبتذل نگرفتن خود را زمینه‎ساز عبور از ابتذال و رسیدن به خلق اثر هنری ماندگار معرفی کرد.

خاطرنشان می شود: «محمدمحسن سعیدی» متولد۱۳۵۲ از شاعران شناخته شده مهاجر افغانستان است که از دهه‎ شصت سرودن شعر را آغاز کرده و تاکنون دو مجموعه شعر منتشر کرده است: «غم عزیز» و «سی‎پاره منم».

لازیم به ذکر است: دومین نشست از سلسله نشست‎های «سه‎شنبه‎ها با کتاب افغانستان» به کتاب «سی‎پاره منم» نوشته «محمدمحسن سعیدی» اختصاص داشت و روز سه‎شنبه دوم بهمن‎ماه۱۳۹۷ در کتابفروشی «خانه کتاب صبح امید» مجتمع ناشران قم برگزار شد.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.