پیوند اعضای بدن ۱۱۴ بیمار مرگ مغزی قم به بیماران نیازمند/ اعضای بدن بیماران مرگ مغزی مبتلا به کرونا پیوند نمی‌شود

شهر بیست/ مسئول واحد شناسایی و پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از سال ۸۵ تا پایان خردادماه جاری، اعضای بدن ۱۱۴ بیمار که در این استان دچار مرگ مغزی شده‌ بودند،‌ به نیازمندان پیوند شده است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پیوند اعضای بدن ۱۱۴ بیمار مرگ مغزی قم به بیماران نیازمند/ اعضای بدن بیماران مرگ مغزی مبتلا به کرونا پیوند نمی‌شود
شناسه : 23855 | انتشار : ۰۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، ولی‌الله صمدی افزود: در سال جاری اعضای بدن ۲ بیمار که به دلیل تعویض دریچه قلب و خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بودند،‌ به بیماران نیازمند اهدا شد.

وی اضافه کرد: البته در سال جاری اعضای بدن ۲ بیمار مرگ مغزی به دلیل مثبت بودن آزمایش ویروس کرونا پیوند نشد و امروز نیز به‌رغم رضایت خانواده یک بیمار مرگ مغزی، آزمایش کرونای وی مثبت اعلام و پیوند اعضای این بیمار منتفی شد.

وی تصریح کرد: باوجود این‌که اسفندماه پارسال و فروردین‌ماه امسال خانواده ۶ بیمار مرگ مغزی نسبت به اهدای عضو آن‌ها رضایت داده بودند و از سوی دیگر، آزمایش کرونای این بیماران نیز مثبت نبود،‌ ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ بیماری از قم در تهران پذیرش نمی‌شد و اعضای بدن این بیماران پیوند نشد.

به گفته صمدی، سال گذشته ۱۴ بیمار مرگ مغزی برای پیوند اعضای بدنشان به بیماران نیازمند اهدای عضو از استان قم به بیمارستان شریعتی تهران اعزام شدند.

وی بابیان این‌که امکان برگشت به زندگی دوباره برای بیمار مغزی وجود ندارد، گفت: به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها و باوجود تعداد زیاد بیمار مرگ مغزی در قم متاسفانه این بیماران فوت می‌کنند و به مرحله اهدای عضو و پیوند اعضا نمی‌رسند.

مسئول واحد پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند ارگان‌های حیاتی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز می‌تواند نسوج و بافت‌ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه‌های قلب را اهدا نماید.

وی بیان کرد: هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی ازجمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

وی افزود: همچنین هر اهداکننده می‌تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون‌ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا ۵۳ بیمار را بهبود ببخشد.

صمدی خاطرنشان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری نمود، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.

وی در ادامه بابیان این‌که پیوند کلیه بیشترین نیاز بیماران در لیست انتظار است،‌ ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار نفر در سطح کشور به دلیل نارسایی‌های کلیوی دیالیز می‌شوند و در لیست بیماران نیازمند پیوند کلیه قرار دارند.

وی افزود: بخش ویژه پیوند کلیه در بیمارستان شهید بهشتی قم آماده و نیروی انسانی آن تامین شده که به‌محض اخذ مجوزها و تامین تجهیزات، راه‌اندازی خواهد شد.

متقاضیان دریافت کارت اهدای اعضا می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سامانه واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی به نشانی اینترنتی www.ehda.ir مراجعه کنند.

نوشته های مشابه
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
بهسازی نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی منطقه ۳ قم
اجرای پرچالش پروژه‌های عمرانی در بافت شهری قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.