انتقاد مدیرکل منابع طبیعی قم از تلف‌شدن حق‌آبه زیست محیطی

شهر بیست/ مدیرکل منابع طبیعی قم با اشاره به اینکه روزهای گرد و غباری قم طی ۱۰ سال اخیر از ۱۰ روز در سال به بیش از ۱۰۰ روز رسیده است، از تلف‌شدن حق‌آبه زیست محیطی در قم انتقاد کرد و گفت: این حق‌آبه باید به دشت و بیابان برسد و پوشش گیاهی را تقویت کند نه اینکه برای مصارف غیرمحیط زیستی استفاده شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتقاد مدیرکل منابع طبیعی قم از تلف‌شدن حق‌آبه زیست محیطی
شناسه : 23372 | انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، سید محمد تقی سجادی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کشور را بیابان‌ها فرا گرفته است، اظهار کرد: بسیاری از بیابان‌هایی که در کشور داریم به صورت طبیعی از گذشته وجود داشته است و برنامه بیابان‌زدایی بیشتر به دنبال این است که از تشدید پدیده بیابان‌زایی جلوگیری کند تا این پدیده به یک تهدید تبدیل نشود چراکه اگر تخریب در حوزه بیابان تشدید شود، می‌تواند بر محیط‌های مختلف و مراکز متنوع تاثیرگذار باشد.

سجادی با اشاره به اینکه اکنون نیز بیابان‌ها در قم و کشور درحال گسترش است، اضافه کرد: افزایش گازهای گلخانه‌ای که بر اثر توسعه صنعت رخ داده، بر افزایش مساحت بیابانی ما نیز تاثیرگذار است که کنترل این افزایش باید دنبال شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: گازهای گلخانه‌ای از جمله co2 باعث افزایش تبخیر و توسعه بیابان می‌شود و این افزایش بیابان نتایج مناسبی برای زندگی انسان به دنبال نخواهد داشت.

وی ادامه داد: استان قم یک میلیون و ۱۲۳ هزار مساحت دارد که بیش از ۹۵۰ هزار هکتار از این مساحت به‌عنوان انفال و عرصه‌های ملی سند دارد؛ ۱۰۵ هزار هکتار در اختیار اشخاص است، ۱۲ هزار هکتار به شهر قم و نزدیک به ۴۰ هزار هکتار نیز به عرصه‌های ملی جوار قم اختصاص دارد که بیشتر نگاه توسعه‌ای نسبت به این عرصه‌ها وجود دارد.

سجادی با اشاره به اینکه ۱۷۶ هزار هکتار از عرصه‌های ملی استان به بیابان اختصاص دارد، مطرح کرد: ۴۰۰ هزار هکتار از مراتع استان قم مستعد فرسایش و بیابانی‌شدن است و از ۱۰۵ هزار هکتار به کانون تولید گرد و غبار تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه روزهای گرد و غباری قم طی ۱۰ سال اخیر تا به امروز از ۱۰ روز در سال به بیش از ۱۰۰ روز رسیده است، عنوان کرد: فعالیت‌هایی که اکنون در حوزه ریزگردها درحال انجام است نسبت به میزان تخریب‌ها قابل مقایسه نیست به همین علت نیازمند یک رویکرد عمومی و مشارکتی میان دولت و مردم هستیم تا بتوانیم یک اثربخشی نسبی را شاهد باشیم و معنای این کلام، این نیست که باید ۱۰۵ هزار هکتار را درخت‌کاری و نهال‌کاری کنیم چراکه این موضوع شدنی نیست.

سجادی اضافه کرد: ما باید کانون‌هایی را که در شرایط بحران هستند، به صورت ویژه پوشش قرار دهیم که این عرصه‌ها به نزدیک به ۱۰ هزار هکتار می‌رسد و دیگر مناطق را نیز با مدیریت چرا و دیگر اقدامات می‌توانیم مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون توسعه بیابان در منطقه جنوب شرق قم به‌خوبی قابل مشاهده است، تصریح کرد: افزایش پوشش گیاهی در این منطقه با توجه به چرای دام نیازمند نگاه متفاوتی است که در این راستا در این منطقه تلاش کرده‌ایم تا از ظرفیت اماکن تاسیساتی استفاده کنیم. 

سجادی از اجرای ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار نهال‌کاری در قم یاد کرد و گفت: نهال‌کاری در مساحتی بیش از دو هزار و ۶۰۰ هکتار طی سال گذشته یک برند و عملکرد بی‌نظیر است که در تاریخ این استان به ثبت رسیده چراکه پیش از این آمار کاشت نهال بسیار پایین‌تر بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: ۲۹ هزار هکتار از کانون‌های تولید ریزگرد استان قم به منطقه کوه نمک، ۲۷ هزار هکتار به حسین آباد میش‌مست، بیش از ۴۰ هزار هکتار به دشت مسیله و بخش باقیمانده این کانون‌های به مناطق مختلف اطراف قم اختصاص دارد.

سجادی با بیان اینکه ما برای احقاق حق‌آبه زیست محیطی استان قم تلاش کرده‌ایم، گفت: سال گذشته وزارت نیرو یک رهاسازی آب طی ۴۵ روز داشت و آب در رودخانه قمرود وجود داشت اما واقعیت این است که حق‌آبه زیست محیطی باید به مرحله تاثیرگذاری مورد نظر برسد، این حق‌آبه باید به دشت و بیابان برسد و پوشش گیاهی را تقویت کند نه اینکه برای مصارف غیرمحیط زیستی استفاده شود.

وی با بیان ابنکه استفاده درست از حق‌آبه زیست محیطی نیازمند فرهنگ‌سازی است، عنوان کرد: تلف شدن این حق‌آبه نشان از نبود آموزش و برنامه‌ریزی درست است.

نوشته های مشابه
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
کسب رتبه نخست منطقه یک قم در ارزیابی شاخصه‌های مدیریت بحران
لزوم افزایش تاب‌آوری شهری در قم
پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران در منطقه یک قم احداث می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.