حاشیه‌های سی‌ونهمین محفل طنز قمپز

شهر بیست/ سی و نهمین محفل طنز قمپز که با افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر مشترک شده بود، حاشیه های خواندنی داشت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
حاشیه‌های سی‌ونهمین محفل طنز قمپز
شناسه : 2286 | انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست، مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر و سی‌ونهمین محفل طنز قمپز یادبود مرحوم استاد ابوالفضل زرویی نصرآباد، شامگاه چهارشنبه در فرهنگسرای جوان قم برگزار شد.

در این مراسم که از ساعت ۱۷:۳۰ آغاز شد و به مدت ۱۲۰ دقیقه طول کشید، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایران، بهروز جلالی معاون فرهنگی و امور استان های بنیاد ادبیات داستانی ایران، طنزپردازان قم و علاقه مندان به طنز حضور داشتند.

اجرای برنامه برعهده عباس احمدی و صابر قدیمی دو شاعر طنزپرداز کشور بود که در ادامه با اضافه شدن ناصر فیض به جایگاه، عباس احمدی در میان ناضر فیض و صابر قدیمی قرار گرفت و واسطه فیض شد!

قمپز سی و نهم همچون قمپزهای قبل با استقبال علاقه مندان به طنز در قم مواجه شد به نحوی که بخشی از جمعیت به طور ایستاده و بخشی دیگر بر روی زمین نشستند و برنامه را دنبال کردند؛ این در حالی است که برنامه مقارن با برگزاری دیدار تیم های ملی ایران و عراق هم بود.

«به نام خدایی که زیباست و زیبایی را دوست دارد» سرآغاز شروع برنامه توسط صابر قدیمی بود؛ او همچنین شعری از مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد با مطلع «ارزش‌مون به طول و عرض میزه/ چقدر میز و صندلی عزیزه» خواند.

در ادامه عباس احمدی مدیر دفتر طنز حوزه هنری قم گفت: این مراسم با روز هوای پاک و فرار شاه از ایران مصادف شده؛ کلاً چون قمپز محفل انقلابی است، همیشه با مناسبت های انقلابی مقارن می شود؛ مثلاً ماه بعد هم، قمپز چهلم با چهل سالگی انقلاب مصادف است و برنامه ویژه ای در این زمینه داریم.

سپس صابر قدیمی گفت: ما به تازگی استاد زرویی را از دست دادیم و به قول سعدی که می گوید: «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز»، از استاد زرویی همیشه به نکویی یاد خواهد شد و آثار ارزشمندی از جمله کتاب «رفوزه ها» را برای ما به یادگار گذاشتند.

صابر قدیمی در ادامه به اهمیت بازی تیم های ملی ایران و عراق در جام ملت های آسیا اشاره کرد و برای ایران آرزوی پیروزی کرد که آرزوی او به تساوی ختم شد!؛ عباس احمدی نیز در واکنش به قدیمی گفت: البته یک مسابقه مهم هم الان در قم بین تشتک سازی دستجرد با روکش صندلی ساوه در حال برگزاری است که این هم خیلی مهم است!

سید احمد حسینی(احمد شهریار) از شاعران پاکستانی مقیم قم نخستین کسی بود که به جایگاه دعوت شد تا اشعار طنز خود را بخواند. شعر او نقیضه غزلی از سید سکندر حسینی از شاعران افغانستان بود با مطلع «عاشق شدن در یک نگاه آنقدر آسان است/ گاهی به یک لبخند کوچک بستگی دارد».

در ادامه، همایون حسینیان شاعر و روزنامه نگار طنزپرداز در جایگاه حضور یافت و در سخنانی با تجلیل از مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، از او به عنوان یک معلم یاد کرد و  از حضار خواست به پاس سال ها فعالیت مرحوم زرویی در حوزه طنز، او را تشویق کنند.

نفر سومی که از او برای حضور در جایگاه شعرخوانی دعوت شد، «محمدحسین مهدویان» بود. صابر قدیمی در حین حضور مهدویان گفت که او از جمله کسانی است که در هر جشنواره ای حاضر شده از برگزیدگان بوده و قم خیلی خوب در حال پیشروی است و شاعران قمی در حال قمپز در کردن هستند.

مهدویان با خواندن دوبیتی برای ابوالفضل زرویی نصرآباد، شعرخوانی خود را شروع کرد و با تبریک چهل سالگی انقلاب، غزلی تقدیم به مسئولان کشور کرد. عباس احمدی نیز در واکنش به این غزل گفت: آقای مهدویان تاکنون سه تا جشنواره را تعطیل کرده!

در ادامه، صابر قدیمی که در این مراسم، «واسطه شادی روح درگذشتگان» شده بود، از مرحوم حسین محب اهری هنرمند سینما و تلویزیون یاد کرد و گفت: یکی از طنزپردازان نام آشنای کشور را از دست دادیم که سالیان سال خنده بر لبان مردم ایران آورد؛ بچه های دهه شصت با برنامه های ایشان بزرگ شدند و از دست دادن ایشان درد بزرگی بود.

چهارمین شاعری که در جایگاه حضور یافت، «نادر ختایی» نویسنده، شاعر و سردبیر سابق برنامه های طنز رادیو بود. او در سخنانی گفت: خوشحالم که بار دیگر در قم و در جمع شاعران بسیار خوب هستم. ما هربار به قم آمدیم شعرهای بسیار خوبی شنیدیم و خیلی به قم امیدواریم. عنوان «قمپز» بعد از «در حلقه رندان» بهترین اسم شب شعر طنز است.

ختایی در ادامه به خشکی دهانش اشاره و درخواست آب کرد، عباس احمدی نیز در واکنش گفت: به قول قمی ها می گویند دهان شان مثل کبریت شد!

ختایی، شعری طنز درباره مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد خواند که البته مرتبط با مباحث فارماکولوژی و دارویی نیز بود!

در ادامه، صابر قدیمی از سید محمد حسینی برای حضور در جایگاه دعوت کرد و گفت: حاج آقا حسینی این روزها در فضای مجازی زیاد دیده می شود.

حسینی در استقبال از شاعران طنزپرداز کشور که به قم آمدند، گفت خوشحالیم از اقصی نقاط به کشور قم آمدید! در ادامه هم در قالب دوبیتی گفت: «قم شهر عزیزی است که تورش کردید/ لبخند به لب غرق سرورش کردید؛ آبش دوسه سالی است که شیرین شده بود/ با مقدمتان دوباره شورش کردید»

او نقیضه ای در رابطه با شعر فاضل نظری خواند که مطلعش این است «وضع ما در گردش دنیا چه فرقی می کند/ زندگی یا مرگ بعد از ما چه فرقی می کند».

بیت «مال بیت المال اگر وقف چپاول کردن است/ شاه باشد یا که روحانی چه فرقی می کند» مورد تشویق حضار قرار گرفت. صابر قدیمی هم در واکنش به این شعر گفت: چقدر کشور قم خوب است و می شود درباره همه کشورها صحبت کرد و حاج آقا قبول باشد ان شاءالله!

در ادامه از اسماعیل امینی، مدرس و شاعر طنزپرداز برای حضور در جایگاه دعوت شد؛ او که دل پُری از طنزنویسان مبتذل داشت، آنان را دلقک های مبتذل و در خدمت اربابان قدرت نامید.

امینی همچنین با تجلیل از ابوالفضل زرویی نصرآباد، از او در کنار دهخدا، ابوالقاسم حالت، برادران توفیق، کیومرث صابری و ابوتراب جلی به عنوان کسانی یاد کرد که به حوزه طنز حیثیت بخشیدند.

صابر قدیمی در ادامه رسالت یادآوری درگذشتگان از حضار خواست برای شادی روح پدر نادر ختایی صلواتی بفرستند.

سپس کلیپ شعرخوانی مرحوم زرویی نصرآباد در حضور رهبر معظم انقلاب پخش شد و در ادامه با حضور اسماعیل امینی، ناصر فیض، مهدی قزلی و محمد غفاری، با اهدای تابلوی پرتره استاد زرویی به برادرش از خانواده وی تجلیل شد.

صابر قدیمی نیز از حضار خواست به احترام زرویی نصرآباد، یک دقیقه بایستند و تشویق کنند.

محمد زرویی برادر استاد زرویی نیز در سخنانی گفت: من همیشه مدیون ابوالفضل هستم و زیر سایه او بزرگ شدم و خدا را شکر می کنم که دوستان خوب و بزرگواری مثل شما عزیزان را برای من به یادگار گذاشت.

در ادامه مراسم، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، نامه ارسالی خود خطاب به رئیس شورای شهر یزد را خواند که در آن درخواست شده بود نام خیابان یا یکی از میدان های مهم شهر یزد به نام ابوالفضل زرویی نصرآباد ثبت شود.

سپس، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری در کنار مجریان برنامه یعنی عباس احمدی و صابر قدیمی قرار گرفت که قدیمی گفت تیم ما قوی تر شد!

فیض در سخنانی با تجلیل از مقام مرحوم زرویی نصرآباد، گفت سالیان بعد ارزش کار او در حوزه هنری و کشور شناخته خواهد شد. او همچنین از آثار مرحوم زرویی به عنوان شاخص کار برای طنزپردازان جوان یاد کرد.

بعد از پخش کلیپ دیرین دیرین درباره خوزستان، فرهاد موحدی از شاعران طنزپرداز قمی که کلیپ های او، این روزها در فضای مجازی بسیار دیده شده، با تشویق خاص تماشاگران به جایگاه آمد و عباس احمدی از او به عنوان «شاعر بسیار معاصر» یاد کرد.

موحدی، پیوستن صابر قدیمی به جرگه متأهلین را تبریک گفت و عباس احمدی نیز در واکنش گفت: صابر برای دومی و سومی هم می تواند در اینجا اقدام کند!

این شاعر جوان قم در ادامه گفت: تعدادی از همدانشگاهیانم را در دانشگاه آزاد از دست دادم و ناراحت کننده بود، گویا خیلی راحت آدم ها می میرند! بر همین اساس، وصیتنامه ای خطاب به فرزند آینده ام سُراییدم.

صابر قدیمی نیز گفت شما برای مادرش اقدامی کردی که حالا برای پسرت وصیتنامه سراییدی!، موحدی نیز جواب داد: البته هنوز برای مادرش اقدامی نکردم و می خواهم دو گیگ حجم اینترنت بگیرم که با خنده حضار مواجه شد!

عباس احمدی در واکنش به بیت «مال و منال هیچی بابات نداشته، که فکر کنی الان برات گذاشته» گفت پس همان بهتر که باباش مُرد!

همچنین بیت «اگر میخوای تلویزیون ببینی/ بهتره که بری و کیش بشینی» با تشویق زیاد حضار مواجه شد.

در ادامه، صابر قدیمی از سید امیر سادات موسوی برای شعرخوانی دعوت کرد و گفت او با وجود اینکه یکی از نزدیکان خود را از دست داده، در محفل حاضر شده و برای شادی روح آن عزیز از دست رفته صلوات بفرستید؛ ناصر فیض نیز در واکنش به صابر قدیمی گفت: خبر فوت کسی دیگر را نمیخواهی اعلام کنی؟

سپس جواد یثربی از شاعران طنزپرداز قمی به جایگاه آمد و با ابراز خوشحالی از اینکه قمپز به سی و نهمین برنامه خود رسیده، از آقایان احمدی و غفاری و شرافت تشکر کرد و یکی از دلایل استمرار این جلسه را جنبه بالای اهالی قم و تحمل مسئولان این شهر خواند و گفت باید به تخته بزنیم.

در ادامه از امید مهدی نژاد سردبیر نشریه سه نقطه برای حضور در جایگاه دعوت شد، او که با هیبتی جدی، طنز می خواند، یکی دوبار صابر قدیمی را مورد عنایت قرار داد!  

بیت «برای مخ زنی از دختران چادری/ شعر فاضل را به خوبی باید از برداشتن» با تشویق مواجه شد و عباس احمدی گفت ابیات اشعار ایشان جنبه آموزشی دارد!

در ادامه منوره سادات نمایی که خود از قشر پرستاران است به جایگاه آمد و یکی از اشعار خود را با لهجه قمی به مناسبت روز پرستار خواند و شعر دوم خود را در انتقاد از عملکرد وزیر سابق بهداشت در کم توجهی به حقوق پرستاران قرائت کرد.

سپس، علیرضا لبش به جایگاه آمد و عباس احمدی در معرفی او گفت : علیرضا لبش از شاعران قمی صادرات شده کشور قم به تهران هستند!

لبش هم در سخنانی از مرحوم زرویی یاد کرد و گفت: امروز در قم جلسه تخصصی طنز به نام «قمپز» برقرار است که از برکات حضور زرویی نصرآباد در حوزه هنری و راه اندازی جلسه «در حلقه رندان» بود.

ابیات «سعدی یک خیابان کوچک است/ حافظ یک پل است/ فردوسی یک میدان است/ جلال آل احمد یک بزرگراه است/ ما بزرگان مان را سرراه گذاشتیم» با استقبال حضار مواجه شد.

در ادامه از حسن رحمانی نکو برای شعرخوانی در جایگاه دعوت شد و بیت «نعش خاشقچی که پیدا گشت دیگر بعد از آن/ تلویزیون مملکت اخبار می خواهد چکار» با تشویق حضار مواجه شد.

شعرخوانی ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری و عکس یادگاری تعدادی از شاعران طنزپرداز، حُسن ختام این مراسم بود.

حاشیه نگاری: محمدمهدی عنایت پور

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.