بیشتر ملخ‌های موجود در قم از نوع ایتالیایی و مراکشی است/ سه هزار هکتار از مراتع قم سمپاشی می‌شود

شهر بیست/ مدیر مبارزه با آفات و حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بیشتر ملخ‌های موجود در سطح استان از نوع ایتالیایی و مراکشی هستند، این ملخ گزنده نیست و آسیبی برای انسان در پی ندارد اما به‌هرحال به دنبال کاهش تعداد تراکم ملخ‌های بومی در سطح مناطق مختلف قم هستیم.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بیشتر ملخ‌های موجود در قم از نوع ایتالیایی و مراکشی است/ سه هزار هکتار از مراتع قم سمپاشی می‌شود
شناسه : 22760 | انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از ایرنای قم، ابوالفضل پویافر با اشاره به این‌که عملیات مبارزه با ملخ بومی استان از سیزدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد،‌ بیان کرد: بیشتر ملخ‌های موجود در سطح استان از نوع ایتالیایی و مراکشی هستند، این ملخ گزنده نیست و آسیبی برای انسان در پی ندارد اما به‌هرحال به دنبال کاهش تعداد تراکم ملخ‌های بومی در سطح مناطق مختلف قم هستیم.

وی ادامه داد: کار اصلی که در این بخش صورت می‌گیرد مبارزه با تراکم جمعیت ملخ‌ها در کانون حضور آن‌هاست تا به مراتع و مزارع استان خسارت کمتری وارد شود. 

وی افزود: دستگاه‌های سمپاش سازمان جهاد کشاورزی قم را برای مبارزه با ملخ‌ها به کار گرفته‌ایم که تعدادی از این دستگاه‌ها مخصوص از بین بردن ملخ و بسیار تاثیرگذار است.

پویافر با اشاره به این‌که کار مبارزه با ملخ‌ها را قبل از بالدار شدن آن‌ها انجام می‌دهیم تا قدرت پرواز نداشته باشند، گفت: مراحل این کار و سمومی که انتخاب شده‌اند بر اساس دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات و برمبنای اصول مشخص است.

وی افزود: این ملخ تنها یک دوره نسلی در سال دارد اما زمان آن طولانی است و ممکن است تا مهرماه به طول انجامد.

وی ادامه داد: کار مبارزه با ملخ‌های بومی در کانون‌ها در حال انجام است و به دنبال آن هستیم که کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود.

مدیر مبارزه با آفات و حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ در قم طی سال‌های مختلف شاهد حضور ملخ‌ها بوده‌ایم اما ازآنجاکه براثر بارندگی‌های اخیر شرایط زندگی برای ملخ‌ها مساعد است، این موضوع بیشتر به چشم می‌آید و شاهد افزایش جمعیت ملخ‌ها هستیم.

وی بیان کرد: ازآنجاکه حمله ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی همراه با خسارت‌های فراوان است،‌ کار مبارزه با آن‌ها را به‌موقع و قبل از این‌که آن‌ها بالدار شوند شروع کردیم.

وی با اشاره به این‌که سمپاشی در سطح تمام نقاط استان برای مبارزه با ملخ‌ها کاری علمی نیست و به محیط‌زیست آسیب می‌زند،‌ ادامه داد: در اثر عملیات مبارزه صورت گرفته، تنها بخش بسیار کمی از این ملخ‌ها به سطح شهر قم وارد شده‌اند که آسیبی برای انسان به همراه ندارند.

پویافر خاطرنشان کرد: سه هزار هکتار از سطح مراتع استان را به‌عنوان نقاط کانونی برای مبارزه با ملخ سمپاشی می‌کنیم و تاکنون از ورود حجم بزرگی از ملخ‌ها به سطح شهر جلوگیری شده است.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.