پارسال پروانه‌ها امسال سوسک‌های سیاه/ حیواناتی که خطری ندارند

شهر بیست/ چند سالی است که مردم قم در بهار شاهد حضور حشراتی در سطح شهر هستند که گاه زندگیشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پارسال پروانه‌ها و ملخ‌ها، امسال سوسک‌های سیاه.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
پارسال پروانه‌ها امسال سوسک‌های سیاه/ حیواناتی که خطری ندارند
شناسه : 22609 | انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، چندهفته‌ای می‌شود که مردم گلایه از وجود حشرات کوچکی دارند که کلافه‌شان کرده، می‌گویند سوسک‌های کوچک سیاه در شهر دیده می‌شود که نه با حشره‌کش‌ها از بین می‌روند و نه راهکاری برای کم شدنشان دارند.

این اتفاق اما بی‌سابقه هم نیست و در سال گذشته هجوم پروانه‌ها را در قم داشتیم و مدتی بعد هم ملخ‌هایی که تا چند هفته امان مردم را بریده بودند اما مسئولان محیط‌زیست می‌گفتند این حجم ملخ آسیبی به همراه ندارند. برخی از شهروندان انگشت اتهام خود را به سمت فضای سبز شهر می‌گیرند و معتقدند در شرایطی که مسائل بهداشتی در بالاترین سطح رعایت می‌شود می‌تواند این مشکل به دلیل عدم سم‌پاشی یا هر موضوع دیگری نشات گرفته از فضای سبز شهر باشد. شاید برای شهروندان سؤال باشد که این حشرات از کجا آمده‌اند؟

پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید: هجوم این سوسک‌های سیاه آفت فضای سبز نیستند و این اتفاق مشابه نمونه‌های سال‌های قبل هجوم پروانه‌ها در شهر است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کلینیک فنی سازمان پارک‌ها و فضای سبز به‌محض مشاهده این پدیده ادامه می‌دهد: در اسرع وقت اقدام به جمع‌آوری نمونه‌ها و بررسی دقیق آن‌ها کردیم که مطالعات نشان می‌دهد این حشرات از دسته سوسک‌ها و خانواده کارابیده هستند و به‌طورمعمول در مراتع و دشت‌ها و گاهی در مزارع کشاورزی از بذور علف‌های مرتعی و گل‌های آن‌ها به گفته وی، شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های مکرر که گرم شدن دوره‌ای را به همراه داشته باعث ازدیاد این حشرات شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم این اطمینان را به شهروندان می‌دهد که  این حشرات نیش یا اندام گزنده ندارند اما چون در شب به سمت نور جذب می‌شوند به سمت شهر حرکت کرده‌اند. این حشرات آفت فضای سبز هم نیستند.

جوادیان با اشاره به اینکه سوسک‌های سیاه در مدت کوتاهی در شهر مشاهده خواهند شد و پس‌ازآن به‌مرور کاهش پیدا می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: در این ایام که به علت شیوع کرونا استفاده از سموم شیمیایی در عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهان کاهش پیداکرده به شهروندان این اطمینان را می‌دهیم که ازنظر کارشناسی و فنی نیازی به سم‌پاشی شیمیایی برای دفع این حشرات نیست.

نوشته های مشابه
حفظ خط B متروی قم ضروری است/ زیرگذر امام موسی صدر امسال احداث می‌شود
دولت به دنبال حذف خط B متروی قم/ شورا تحت فشار است
انتقاد شدید عضو شورای شهر قم از دولت/ می‌خواهند خط B مترو را هوا کنند/ به هیچ قیمتی از مترو نمی‌گذریم
کمبود هزار نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی قم/ فاز اول بیمارستان نور افتتاح می‌شود
«پلیس تراز» به بازار نشر آمد
خرده شیشه در داروی لاغری!
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.