در هفتمین همایش صنعت درودگری قم تأکید شد

لزوم معرفی قم به عنوان پایتخت کلاسیک مبلمان ایران

شهر بیست/ در هفتمین همایش صنعت درودگری قم بر لزوم معرفی قم به عنوان پایتخت کلاسیک مبلمان ایران تأکید شد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
لزوم معرفی قم به عنوان پایتخت کلاسیک مبلمان ایران
شناسه : 2223 | انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان قم، هفتمین همایش صنعت درودگری قم با هدف بررسی مسائل و مشکلات درودگران، اصناف و تشکل های فعال خوشه چوب و مبلمان به همت شرکت شهرهای صنعتی، سازمان صمت، اتحادیه و شرکت تعاونی درودگران در شهرک صنعتی ثامن الائمه(ع) برگزار شد.

جواد علیمددی سرپرست شرکت شهرک های صنعتی قم در سخنانی اظهار کرد: قم به عنوان پایتخت کلاسیک مبلمان کشور معرفی شود.

وی تصریح کرد: صنعت چوب و مبلمان این استان، ظرفیت های بسیاری برای تبدیل شدن به یک برند معتبر و شناخته شده دارد که لازمه تحقق این امر، معرفی این استان به عنوان پایتخت کلاسیک مبلمان ایران است.

علیمددی اضافه کرد: بر اساس خواسته فعالان صنعت چوب استان و همچنین توانمندی ها و قدمت این صنعت در قم انتظار است که این موضوع به صورت جدی در دستور کار مجمع نمایندگان استان قرار گیرد چرا که بدون پیگیری و حمایت های آنها امکان پذیر نیست.

وی بیان داشت: بیش از ۲۰ هزار نیروی کار به صورت مستقیم و ۱۰۰ هزار تن دیگر نیز به صورت غیرمستقیم در قالب سه‌ هزار و ۵۰۰ واحد کارگاهی تولید، توزیعی خدماتی در صنعت چوب و مبلمان قم مشغول کارند و ۶۰ درصد تولید مبلمان کشور در این استان صورت می پذیرد.

وی همچنین با اشاره به تأسیس شهرک صنعتی ثامن به منظور ارائه خدمات به فعالان حوزه چوب و مبلمان استان و کشور گفت: این شهرک در فاز نخست در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار به بهره برداری رسیده و ۶۰ هکتار نیز در فاز دوم پیش بینی شده است.

علیمددی با اشاره به مزیت های فعالیت درودگری در این شهرک معافیت مالیاتی ۶ ساله، نزدیکی به شهر و فراهم بودن زیر ساخت های آب، برق و گاز و همچنین دسترسی از طریق آزاد راه قم – گرمسار را از جمله آن ذکر کرد و خاطرنشان کرد: فعالیت خوشه چوب و مبلمان از هفت سال پیش در استان آغاز شد و فعالان این حوزه در بازارهای منطقه ای و اروپایی نفوذ کردند، و در شهر نجف فروشگاهی اجاره شده و صنایع چوبی قم عرضه می شود.

سرپرست شهرک های صنعتی قم با اشاره به انعقاد ۱۶۸ قرارداد واگذاری زمین و ۴۲ قرار داد واگذاری کارگاه در فاز اول این شهرک گفت: از مجموع ۲۱۰ قرار داد صورت گرفته ۸۰ قرار داد زمین صنعتی و ۴۰ واحد کارگاهی به بهره برداری رسیده است.

علیمددی افزود: هم اکنون از ۱۲۰ واحد به بهره برداری رسیده در این شهرک بیش از ۹۰ درصد معادل ۱۱۰ واحد فعال است.

وی با بیان اینکه اصناف چوب و مبلمان استان با توجه به مزایای این شهرک و زیرساخت های ایجاد شده در آن محل کار خود را به این مکان انتقال دهند، تصریح کرد: امسال برای تأمین راه دسترسی مناسب بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال برای زیرسازی آسفالت زیرگذر آزاد راه قم – گرمسار هزینه شد و آماده بهره برداری است.

وی بیان داشت: ۲۰ میلیارد ریال نیز برای برخی دیگر از طرح های عمرانی شهرک مانند جدول سازی و زیرسازی آسفالت شوارع هزینه شده است.

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این مراسم گفت: قم از ظرفیت ها و توانایی های زیادی در تولید و کسب و کار برخوردار است، ولی تبلیغات و بازاریابی حلقه مفقوده واحدهای تولیدی این استان به شمار می آید.

وی بیان داشت: در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی، رکن مردم محوری در کنار درون زایی، برون گرایی، عدالت پایه ای و دانش بنیانی از وجوه و ارکان پنج گانه محسوب می شود.

معاون استاندار قم با اشاره به جایگاه صنعت چوب و مبلمان به عنوان یکی از هفت خوشه صنعتی فعال در این استان گفت: این حوزه صنعتی که فعالان آن تا چند سال پیش هیچ احساس تعلقی به مجموعه تولیدی استان نداشتند، با حدود ۳ هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی و توزیعی جایگاه ویژه ای در اقتصاد قم پیدا کرده و دولت نیز در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی اقدام های خوبی برای تقویت زیر ساخت های این صنعت انجام داده است.

غضنفری، تأسیس یک شهرک صنفی تخصصی، تعریف یک رشته خاص در دانشگاه علمی کاربردی و چاپ و انتشار کتاب را از کارهای صورت گرفته برای رونق و احیای صنعت درودگری قم خواند و گفت: نقش دولت در قبال این صنعت و سایر صنایع کوچک فقط نظارتی و زیرساختی و همچنین تأمین بسته های حمایتی و تکمیل سرمایه های مورد نیاز است و نباید توقع داشت کار فروش کالاها و محصول های تولیدی را نیز انجام دهد.

معاون استاندار قم با تأکید بر اینکه برای واحدهای تولیدی، مانعی جهت استفاده از تسهیلات رونق تولید وجود ندارد، گفت: در یک سال گذشته فرآیند رسیدگی به درخواست متقاضیان تسهیلات در مراکز خدمات سرمایه گذاری استان به ۴۵ روز کاهش پیدا کرده و عملکرد بانک های عامل نیز نسبت به قبل ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وی گفت: سهم قم از تسهیلات رونق تولید در سال گذشته پنچ هزار میلیارد ریال بود که با پیگیری ها و تلاش های حوزه اقتصادی استانداری در کمتر از چهار ماه به ۹ هزار میلیارد ریال افرایش پیدا کرد، ولی هنوز در حد ایده آل نیست.

غضنفری خاطرنشان کرد: از خروج بانک ها از اختیارات قانونی خود و همچنین سخت گیری های بی مورد در ارائه تسهیلات جلوگیری می شود، و در این زمینه هیچ ممانعتی وجود ندارد.

معاون استاندار قم در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد ار عملکرد بانک های خصوصی گفت: در شرایطی که ۳۰۰ درصد تسهیلات رونق تولید توسط بانک های دولتی پرداخت می شود، بانک های خصوصی که بیشترین سرمایه های مردم را در اختیار گرفتند هیچ نقشی در تولید ندارند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.