مهمترین رمز و راز نویسندگی در نگاه نویسنده مشهور ادبیات انقلاب

شهر بیست/ نویسنده مشهور ادبیات انقلاب در رابطه با مهمترین رمز و راز نویسنده شدن سخن گفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
مهمترین رمز و راز نویسندگی در نگاه نویسنده مشهور ادبیات انقلاب
شناسه : 2214 | انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست، محمدرضا سرشار مشهور به رضا رهگذر در سی و نهمین کارگاه چای و داستان که در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، از تجربه‎های داستان‎نویسی‎اش گفت.

 وی، ذاتی بودن و آموزش‎ناپذیری داستان‎نویسی و هنر را یک دروغ باستانی خواند و گفت: شاید منشأ این دروغ هم خود هنرمندان بودند که مدعی بودند هنرمندان یک گروه برگزیده و تافته جدابافته‎ای هستند و خداوند در آنها استعداد ویژه‎ای گذاشته که در وجود دیگران نیست. این باعث شد عده زیادی در طول تاریخ خودشان را کنار بکشند چون فکر می کردند ژن حامل استعداد هنری در آنها و خانواده شان نبوده و نیست.

این نویسنده مشهور ادبیات انقلاب با بیان اینکه بعضی ها حتی به این قضیه جنبه آسمانی می‎دادند، افزود: مثلاً اعراب جاهلیت   معتقد بودند هر شاعری یک جنی دارد که شعر را به او الهام می‎کند. این طوری در طول زمان برای خودشان یک وجهه برتری ایجاد کردند و احترام و شیفتگی ساختند. واقعیت این است که هیچ‎کسی نتوانسته وجود چنین ژنی را اثبات کند.

نویسنده «سلول بنیادین داستان»، داستان‎نویسی را با موسیقی مقایسه کرد و گفت: در بین هنرها ناب ترین هنر، هنر موسیقی است و از قضا ریاضی‎ترین هنرها هم موسیقی است و قوانینش به قدری دقیق است که اگر یک ذره تخطی کنید هر شخص عامی می‎فهمد که از دستگاه و چارچوبی که باید اجرا می‎کردید خارج شدید.

سرشار افزود: با همه این احوالات، موسیقی یک هنر کاملا آموختنی است. یعنی هر کسی تصمیم بگیرد نواختن ساز یا سازهایی را یاد بگیرد کافی است سازی بخرد و تهیه کند و استاد خوبی پیدا کند و تمرین‎های کشنده و خوبی هم داشته باشد تا به خواسته‎اش برسد.

وی درباره اختلاف افراد در توانایی یاد گرفتن، گفت: به دلیل نوع تربیت‎مان و مختصات وراثتی، بعضی آموزش ها را زودتر یاد می‎گیریم و بعضی را دیرتر. آن مبحثی را که دیرتر یاد می‎گیرید باید بیشتر زحمت بکشید ولی این طور نیست که اصلاً یاد نگیرید.

نویسنده «نقد ادبی: کارکردها، آفت‎ها» به مراتب هنری در داستان نویسی اشاره کرد و گفت: در هنر هم مثل هر حیطه دیگری، هنرمند درجه یک و دو و سه داریم؛ اگر هنرمند درجه یک نشوید ممکن است درجه دو بشوید.

سرشار بهترین دوران برای آغاز یادگیری و نوشتن داستان را مقطع کودکی دانست و افزود: کسی که از سنین ۲۳ یا ۲۴ شروع می کند کارش دشوارتر می شود چون باید زحمت بیشتری بکشد.

نویسنده «آنک آن یتیم نظرکرده»، آموزش در نویسندگی را یک امر جدید دانست که کوتاه کننده‎ راه دشوار یادگیری تجربی است و تصریح کرد: هیچ شخصی نویسنده نخواهد شد مگر اینکه نوشتن را مهمترین کار جهان برای خود تلقی کند. در کنار کارهای دیگر به داستان پرداختن هم نتیجه ای ندارد، فقط باید مهمترین کار دانست.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.