احداث پیاده‌راه‌ها گامی در مسیر احترام به عابران پیاده

شهر بیست/ در شهر قم مدتی است ساخت پیاده روها در دستور کار قرار گرفته تا موجبات آسایش زائرین و شهروندان را فراهم آورد که از آن جمله احداث پیاده‌راه ارم است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
احداث پیاده‌راه‌ها گامی در مسیر احترام به عابران پیاده
شناسه : 21932 | انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، وقتی وارد شهر و کشور جدیدی می‌شویم، جدا از ساکنین آن، چیزی که در ابتدا نظر ما را به خود جلب می‌کند ساختمان‌ها و معابر، به طور کلی شهرسازی آن منطقه است. نحوه ساخت ساختمان‌ها، پیاده راه‌ها، خیابان‌ها و دیگر موارد همگی نشانه قدرت مالی، دانش و سلیقه مسئولین و همچنین تمدن در آن محیط به شمار می‌رود. اگر بخواهید ساعاتی را در آن شهر قدم بزنید و یا به خرید بپردازید وجود یک پیاده راه مناسب تا حد زیادی می‌تواند رضایت شما را از منطقه بالا ببرد.

پیاده راه، مسیری است که در امتداد خیابان و برای عبور عابرین پیاده طراحی و ساخته شده است. گاهی پیاده راه‌ها با پوشش‌های مختلف گیاهی از خیابان‌ها جدا می‌شوند و گاهی صرفاً یک راه هموارتر و مستقل از خیابان هستند.

اگرچه ممکن است زیبایی پیاده راه‌ها‌، هنگام ساخت در درجه اول نباشد، اما رعایت آن موجب زیباسازی سطح شهر و چشم نوازی مسافران و شهروندان است؛ همچنین خستگی را از تن شهر دور می‌کند. رنگ آمیزی جدول‌های پیاده راه‌ها، کاشت گل و گیاه کنار جدول‌ها و طراحی مسیر توسط نقاشی‌های مختلف یا موزاییک‌های خوش رنگ می‌تواند در این قسمت به ما کمک کند.

همچنین هنگام ساخت پیاده راه‌ها باید از بلوک‌هایی استفاده کرد که ارتفاع آن‌ها مناسب عبور تمامی سنین باشد و جدا از آن به گونه ای مسیر تردد عابران پیاده را از خیابان جدا کنند که موتور سوارانی که قانون را رعایت نمی‌کنند، نتوانند با حضور در پیاده راه مشکل ساز شوند. علاوه بر این هنگام ساخت مسیر تردد عابرین، باید توجه داشت که یک حاشیه شیب دار با عرض حداقل نیم متر برای گذر با دوچرخه یا ویلچر در نظر گرفت. البته باید توجه کرد که مجوز عبور دوچرخه در پیاده راه به معنای مجوز موتور نیست. پیاده راهی که استاندارد اساسی را دنبال کند با تفکیک مسیر برای دوچرخه و عابر ساخته می‌شود.

در کشور آلمان برای تفکیک پیاده راه از خیابان، یک فاصله ایمن به اندازه نیم متر در نظر گرفته می‌شود که به آن حاشیه پیاده راه می‌گویند. طبق قوانین کشور آلمان، حداقل عرض پیاده راه طوری است که دو عابر با دو چتر بارانی باز شده اگر روبه‌روی هم قرار گیرند فضا برای عبور از کنار هم وجود دارد و به نوعی فضا برای سبقت افراد از هم وجود دارد. مهندسین آن‌ها در نظر می‌گیرند که ۴۰ درصد عابرین پیاده دو نفره یا چند نفره هستند و ۴۶ درصد از عابرین چمدان به همراه دارند. تصویب این قوانین برای ساخت پیاده راه‌های این کشور موجب آسایش شهروندان و همچنین راحتی مسافران شده است.

در ایران نیز، برای آسایش شهروندان و مسافران، تغییراتی در ساخت پیاده راه‌های کشور پدید آمده است که نشانه پیشرفت است. موزاییک شدن مسیر پیاده روها به جای آسفالت، پوشش گیاهی به عنوان مرز خیابان و پیاده رو، مناسب سازی مسیر تردد برای نابینایان، ساخت حاشیه شیب دار برای عبور ویلچر از خیابان به پیاده رو از این موارد است.

در شهر قم نیز مدتی است این موارد در ساخت پیاده روها رعایت می‌شود تا موجبات آسایش زائرین و شهروندان را فراهم آورد. مدیر کل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم در این باره گفت: اقدامات خوبی در ارتباط با مناسب سازی معابر ویژه نابینایان و معلولین در پیاده راه‌های شهر، توسط شهرداری صورت گرفته است اما مسیر زیادی تا رسیدن به نقطه ایده آل در پیش داریم.

مسعود بخشی تصریح کرد: در شهر قم، تاکنون پیاده راه خیابان ۱۹ دی حد فاصل بانک مهر اقتصاد تا میدان جهاد، پیاده راه سازی بلوار محمد امین مقابل دفتر مرکزی بانک تجارت، پیاده راه حدفاصل حدفاصل سه راه بازار تا چهار راه بازار، پیاده راه انقلاب، پیاده راه بلوار بهار، پیاده راه ۲۴ متری آیت الله کاشانی، پیاده راه شمالی بلوار رضوی انجام شده است.

وی در ادامه با توجه به وجود ۱۵۰ هزار هموطن نابینا که ۲ هزار و ۴۲۲ نفر آن‌ها تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان قم هستند، افزود: نابینایان و معلولین همانند دیگر اعضای جامعه حق دارند از خیابان، پیاده راه، بزرگراه، ویایل حمل و نقل عمومی، مراکز تفریحی مذهبی و… استفاده کنند و ما موظف ایجاد سهولت استفاده از حقشان هستیم.

یکی از نمونه‌های موفق و کارآمد اجرای پیاده‌راه‌ها در شهر قم پیاده‌راه ارم است. این پروژه با اینکه مخالفان زیادی داشت و بار روانی بسیاری روبه‌روی اجرای آن قرار گرفت اما پس از اجرا به یکی از نمادهای مدیریت شهری و رضایتمندی عمومی از اجرای یک پروژه کارآمد تبدیل شد.

این پروژه در کمتر از هفت ماه در پرترددترین معبر شهر قم اجرایی شد؛ معبری که سال‌ها کمتر مدیر شهری جرات ورود به آن و حتی بهسازی آسفالت آن را داده بود و حجم زیادی عملیات عمرانی در آن انجام شد. تنها در برخی نقاط نزدیک به یک متر روکش آسفالت از روی این معبر توسط پیمانکار این پروژه برداشته شد.

این پروژه حدفاصل حدفاصل سه راه بازار و خیابان انقلاب به طول ۴۰۰ متر و عرض ۲۱ متر و با بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار با حجم عملیات بیش از ۱۰ هزار مترمربعی اجرا شد که امروز خالی از تردد سواره بوده و مملو از جمعیت پیاده‌ای است که از تردد در این پیاده‌راه و باغ‌راه لذت می‌برند.

در ادامه همین مسیر هم در پی رضایت‌مندی شهروندان و طراحی صورت گرفته، پیاده‌راه خیابان انقلاب و ادامه خیابان ارم آغاز شده که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

با توجه به ضرورت اهمیت پیاده راه‌ها در نشان دادن تمدن و دانش مسئولین و همچنین چشم نوازی آن‌ها و آسایش افراد کم توان، بایستی در بهبود مسیر تردد عابرین پیاده هرچه زودتر کوشش کرد تا رضایت شهروندان همچنین زائرین شهر مقدس قم را جلب کرد. امید است با رعایت استانداردهای ایمنی و حفظ محیط زیست بتوانیم در مسیر شهرسازی پیشرفت کنیم.

نوشته های مشابه
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
آماده‌باش ناوگان تاکسیرانی در لیالی قدر
ضرورت افزایش امنیت بوستان‌های قم
دیدار شهردار قم با مدیرکل بازرسی استان
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.