مدیرعامل آبفای قم در دیدار استاندار تأکید کرد:

لزوم تعیین سیاست‌های کلی استان در خصوص مدیریت پساب و آب خاکستری

شهر بیست/ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بر لزوم تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی استان در خصوص مدیریت پساب و آب خاکستری تأکید کرد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
لزوم تعیین سیاست‌های کلی استان در خصوص مدیریت پساب و آب خاکستری
شناسه : 2172 | انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴   پرینت

به گزارش پایگاه خبری شهر بیست به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، علی جان صادق پور در دیدار با استاندار قم به ارائه گزارشی از وضعیت صنعت آب و فاضلاب قم پرداخت و گفت: در حال حاضر صد در صد جمعیت شهری استان در پوشش آب سالم و بهداشتی قرار دارند.

وی تعداد مشترکین آب را بیش از ۳۱۶ هزار و تعداد مشترکین فاضلاب را بیش از ۹۲ هزار فقره اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر آب مورد نیاز شهر قم به وسیله ۲۳۶ کیلومتر خط انتقال و بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه توزیع، تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه بیش از ۳۵۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره و ۶۴ حلقه چاه در قم در مدار بهره‌برداری است، خاطرنشان کرد: ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب قم در حال حاضر ۲۷۱ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است که وظیفه تصفیه آب انتقالی از سدکوچری را بر عهده دارند.

وی همچنین طول خطوط انتقال فاضلاب قم را ۱۵ کیلومتر و طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر را بیش از ۱۰۰ کیلومتر دانست و ابراز داشت: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قم نیز در حال حاضر ظرفیت تصفیه ۶۴ هزار مترمکعب فاضلاب را در شبانه‌روز دارند که با بازسازی و راه‌اندازی تصفیه‌خانه شماره دو این عدد به ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز می‌رسد.

صادق پور میزان آب بدون درآمد را در قم حدود ۱۷٫۶۳ درصد عنوان کرد و یادآور شد: این رقم پایین‌تر از متوسط کشوری است و شرکت آب و فاضلاب قم را در بین سه رتبه برتر کشور قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زیان‌ده بودن شرکت‌های آب و فاضلاب گفت: شرکت آب و فاضلاب قم سالانه حدود ۴۰۴ میلیارد ریال زیان جاری متحمل می‌شود و با توجه به اینکه منبعی برای جبران این زیان در اختیار ندارد زیان انباشته این شرکت تا پایان سال گذشته به بیش از ۲ هزار و ۳۶۶ میلیارد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بخش دیگری از سخنان خود به قابلیت‌ها و توانمندی‌های این شرکت پرداخت و اظهار داشت: اجرای پروژه تله‌متری و تله کنترل تأسیسات تأمین و شبکه توزیع آب در شعاعی بالغ بر ۸۵ کیلومتر از مرکز شهر ، ایجاد سامانه ۱۲۲ و ارتباط آن با کلیه واحدهای شرکت با هدف برآورده کردن تمام درخواست‌های مشترکین به صورت تلفنی و استقرار سامانه GIS در شرکت با پوشش کامل تمام تأسیسات و وجود ۱۸۰ کیلومتر شبکه مجزای توزیع آب شیرین با ۱۲۰۰ فقره انشعاب و ۲۸۰ ایستگاه از جمله این قابلیت‌ها است.

وی نبود یکپارچگی در مدیریت آب انتقالی به قم، کاهش اعتبارهای استانی و تخصیص نیافتن اعتبار برای ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر قم را از چالش‌های پیش روی شرکت آب و فاضلاب قم برشمرد و خاطرنشان کرد: معافیت مندرج در قانون برای برخی از اماکن با توجه به فراوانی زیاد آن‌ها در شهر قم که نسبت به بقیه شهرهای کشور استثناء است، فشار مالی زیادی به شرکت وارد می‌کند.

صادق پور فرسودگی حدود ۳۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب و نیاز به اصلاح آن، نبود مدیریت یکپارچه و متمرکز برای استفاده پساب تصفیه شده فاضلاب و عدم تخصیص کافی آب سرشاخه‌های دز به شهر قم را از دیگر مشکلات آبفای استان برشمرد و ابراز داشت: تخصیص در نظر گرفته شده برای شرب قم از مصرف حال حاضر شهر نیز کمتر است و در آینده‌ای بسیار نزدیک شهر قم را مجدداً با کمبود آب شرب مواجه می‌کند.

وی احداث نیروگاه برق‌آبی بر روی خط انتقال سد ۱۵ خرداد با ظرفیت ۳ مگاوات، احداث نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۴۵ کیلووات، احداث نیروگاه  ۱۰۰ کیلوواتی در تأسیسات سالاریه و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب منطقه‌ای (پکیج) در محلات پردیسان با ظرفیت ۴۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز را از جمله پروژه‌های شاخص شرکت آب و فاضلاب قم برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین بر لزوم احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان و خطوط انتقال آن به مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان، تکمیل باقیمانده تأسیسات فاضلاب شهر قم به ویژه در مناطق با تراکم  بالا و نفوذپذیری پایین خاک، بازسازی خط انتقال آب قدیم ۱۵ خرداد به قم، اجرای خط رینگ آب شمال قم با هدف تعدیل فشار در پیک مصرف و… تأکید کرد.

وی در پایان خواستار مساعدت و دستور استاندار محترم برای افزایش سهم استان قم جهت تخصیص آب شرب از سد کوچری، تحویل بهره‌برداری از خط انتقال آب کوچری به قم به شرکت آب و فاضلاب، تخصیص اعتبار استانی برای اصلاح شبکه‌های فاضلاب، تعیین سیاست کلی استان در خصوص تداوم اجرای تأسیسات فاضلاب در سایر نقاط شهر ، احداث تصفیه‌خانه‌های محلی و مدیریت آب خاکستری در مناطق مختلف شهر و… شد.

استاندار قم نیز در این دیدار بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و آماده کردن پروژه‌های مؤثر جهت افتتاح در ۴۰سالگی انقلاب تأکید کرد.

بهرام سرمست همچنین از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خواست تا موضوعات مطرح شده به ویژه در بخش آب خاکستری و پساب را پیگیری کنند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.