انتشار هفت کتاب تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس در قم

شهر بیست/ مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم از آماده‌سازی و انتشار ۷ کتاب تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس در قم خبر داد و گفت: پرداختن به تاریخ انقلاب بدون توجه به قم کاری ابتر است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
انتشار هفت کتاب تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس در قم
شناسه : 21103 | انتشار : ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از حوزه هنری قم، رضا یزدانی با اشاره به هدف شکل‌گیری دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان اظهار کرد: شهر قم به عنوان پایگاه فقاهت و حوزه علمیه نقش بسزایی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشته است، بنابراین پرداختن به تاریخ انقلاب اسلامی بدون توجه به تاریخ قم، کاری ابتر است.

وی با بیان اینکه مردان و زنان و جوانان انقلابی برخاسته از این خاک همواره نقش بی‌بدیل و چشم‌گیری در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایفا کرده‌اند، افزود: پرداختن به نقش‌آفرینی مردم این شهر با رویکرد و روش تاریخ شفاهی و پژوهش تاریخ نگارانه از ابتدای شکل‌گیری دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان قم به عنوان دغدغه و برنامه این مرکز تعریف شده است.

مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم در ادامه با اشاره به انتشار دو کتاب خاطرات فعالان دوران انقلاب و دفاع مقدس گفت: دو کتاب «حجره شماره دو» خاطرات حجت‌الاسلام اقبالیان، فرمانده بسیج قم در دوران دفاع مقدس و کتاب «ابوالفضل مرگ بر شاه» خاطرات حاج ابوالفضل الماسی از محصولات واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم، در دست انتشار هستند که به زودی چاپ می‌شوند.

*کتاب «حجره شماره دو» خلاصه‏ تاریخ انقلاب و دفاع مقدس شهر قم است

وی در تشریح کتاب خاطرات «حجره شماره دو» گفت: این کتاب صرفاً خاطرات شخصی یک مبارز انقلابی نیست، بلکه خلاصه‌ای است از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس شهر قم، زیرا راوی این کتاب در بیشتر اتفاقات مهمِ انقلابیِ قم نقش مؤثر داشته و بعضی از روایت‌های او مکمّل روایت‌هایی است که پیش از این کتاب نقل شده‌است. با کنار هم قرار دادن این برش‌های تاریخی، مخاطبان به روایتی کامل دست می‌یابند.

یزدانی در ادامه افزود: حجت‌الاسلام ابوالقاسم اقبالیان از سال ۱۳۴۸ طلبه حوزه علمیه قم می‌شود و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به فعالیت‌های انقلابی و تبلیغ علیه رژیم طاغوت می‌پردازد. مسؤلیت کمیته انقلاب اسلامی ورامین، راه‌اندازی هنگ طلاب و روحانیون، مسئولیت تبلیغات و انتشارات سپاه منطقه یک و فرماندهی بسیج قم از جمله سوابق این رزمنده دفاع مقدس است.

وی در توضیح مرحله پژوهش این کتاب که توسط انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر خواهد شد، گفت: این کتاب که به قلم اینجانب نوشته شده است، حاصل بیش از شصت ساعت مصاحبه با راوی کتاب، حدود ده ساعت مصاحبه با هم‌رزمان ایشان، و مطالعه بیش از سی جلد کتاب در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و بررسی‌های میدانی و بهره‌گیری از صاحب‏نظران عرصه تاریخ شفاهی است.

مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم تصریح کرد: توجه داشته باشیم که پی بردن به صحت و سقم مطالب و بررسی دیگر روایت‌ها ‏ که در نگارش آثار مربوط به تاریخ شفاهی امری بدیهی و لازم است‏ نیازمند مطالعات گسترده‌ای در این خصوص است.

*ابوالفضل الماسی یکی از چهره‌های مهم و اثرگذار تاریخ انقلاب قم است

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره کتاب «ابوالفضل مرگ بر شاه» گفت: این کتاب مرور زندگی ابوالفضل الماسی است که در دوران جوانی با راه انداختن دسته‌های تظاهرات و هدایت و رهبری مردم در این راهپیمایی‌ها به یکی از چهره‌های مهم و اثرگذار تاریخ انقلاب قم تبدیل شد. او که در سر دادن شعار مرگ بر شاه روش نو و تازه‌ای خلق کرده بود، به «ابوالفضل مرگ بر شاه» شهرت یافت و این لقب تا هنوز او را متمایز می‌کند.

یزدانی اظهار کرد: ابوالفضل مرگ بر شاه بعد از انقلاب هم از پا ننشست و در کارهای مربوط به پشتیبانی جنگ قم به خدمت پرداخت. این کتاب برهه‌های مهمی از خاطرات زندگی ایشان را شامل می‌شود که پیوند تنگاتنگی با تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس قم دارد.

وی در توضیح مراحل آماده سازی این کتاب که توسط انتشارت «شهید کاظمی» منتشر خواهد شد گفت: از آذر سال ۱۳۹۴ پروژه کتاب «ابوالفضل مرگ بر شاه» توسط آقای علی پورزمان کلید خورد. انجام برنامه‌ریزی، ضبط بیش از ۵۰ ساعت مصاحبه‌، تحقیقات پیرامونی، یادداشت برداری و ثبت خاطرات از جمله کارهایی بود که در طول این مدت انجام شد. علاوه بر آن ساعت‌ها مشاوره و گفت‌وگو برای بررسی چگونگی پیشرفت کار، انجام شد.

مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم همچنین از آماده سازی ۵ عنوان کتاب دیگر توسط واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داد که به زودی با پیشرفت مراحل تولید، اطلاعات مربوط به آنها منتشر خواهد شد.

نوشته های مشابه
واکنش رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری به پلمب چاه‌های آبیاری فضای سبز/ بخش قابل‌توجهی از فضای سبز قم نابود می‌شود
تملک ۲۵۰ ملک در منطقه هفت شهرداری قم
تشریح مراحل اجرای تقاطع سپاه
ظرفیت احداث شهربازی در بوستان جوان قم
تقدیر تولیت آستان قدس رضوی و شهرداران کشور از شهردار قم
اجلاسیه سراسری روئسای شوراهای شهر به میزبانی قم برگزار می‌شود
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.