فاز نخست مترو قم سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد

شهر بیست/ شهردار قم از افتتاح و بهره‌برداری فاز نخست مترو شهر قم تا پایان سال ۹۹ خبر داد.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
فاز نخست مترو قم سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد
شناسه : 21029 | انتشار : ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد، سال ۹۹ را سال پر چالشی برای کشور و شهرداری‌های کشور دانست و اظهار داشت: با توجه به شرایط ایجادشده در شیوع بیماری کرونا وظایف شهرداری‌ها افزایش پیداکرده اما نمی‌توانیم وظایف ذاتی خود را کنار بگذاریم.

وی حفظ شادابی و نشاط شهر را برای تقویت روحیه مردم لازم و ضروری خواند و افزود: باوجود اهمیت و اولویت انجام مأموریت‌های محول شده به شهرداری برای کنترل ویروس کرونا اما حفظ نشاط اجتماعی نیز برای تقویت روحیه مردم لازم و ضروری است.

شهردار قم، شهر را موجود زنده و پویا  دانست و بیان کرد: اجرای پروژه‌ها و تکمیل آن‌ها همچنان در اولویت‌های شهرداری بوده و ما نمی‌توانیم به تعهدهای خود در این حوزه عمل نکنیم.

وی به مطالبات مردم برای تکمیل مترو اشاره کرد و گفت: اجرای مترو و تکمیل آن‌یکی از نشانه‌های توسعه یافتی در شهر بوده و مطالبه مردم برای تکمیل این پروژه به‌حق است اما باید مردم از جزئیات مشکلات این پروژه نیز آگاه باشند.

سقاییان‌نژاد یکی از مشکلات تکمیل این پروژه را نوسانات ارزی و عدم ثبات اقتصادی تشریح و تصریح کرد: در فاز نخست مترو قم با ۵٫۲ کیلومتر از قلعه کامکار تا میدان مطهری کارهای بزرگی انجام‌شده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان ۹۹ تکمیل می‌شود.

وی تأمین واگن را به‌عنوان  یکی از چالش‌های پروژه مترو مطرح و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال ۹۸ با پیگیری‌های انجام‌شده توانستیم  ۸۰ واگن بااعتباری بالغ‌بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خریداری کنیم.

شهردار قم کارفرمایی اصلی خرید واگن‌های متروی قم را وزارت کشور معرفی کرد و گفت: واگن‌ها توسط شرکت چینی ساخته می‌شود و سفارش واگن مترو قم نیز به سفارش‌ها اصفهان، شیراز و تبریز که ۳۱۵ واگن بود اضافه شد.

وی اختلاف ایران و شرکت چینی را بر سر مبلغ قرارداد یکی دیگر از چالش‌های  مترو خواند و اظهار داشت: ایران قرارداد جدید واگن‌های متروی قم را باقیمت قرارداد پایه یعنی ۸۰۰ هزار یورو برای هر واگن در نظر گرفته است.

سقاییان نژاد با ابراز امیدواری برای حل گره‌های حقوقی ایجادشده ادامه داد: حفاری فاز یک مترو پایان‌یافته و پس از حل مشکلات حقوقی راه‌اندازی مترو در کمترین زمان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

شهردار قم چالش بعدی مترو را تأمین ۱۱ بسته الکترومکانیک اعلام و خاطرنشان کرد: بخشی از این ۱۱ بسته الکترومکانیک در داخل کشور تدوین‌شده اما ۶ بسته آن باید وارده شده و نیازمند ارز است.

وی ادامه داد: با مذاکراتی که با پیمانکار مترو قم و شورای تأمین در استان قم انجام‌شده مشکلات اختلاف قیمت تا حدودی رفع و با اجرای تعدیل در این پروژه اعتباراتی نیز به آن تزریق‌شده است.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.