«رضا بابایی» در آخرین سخنرانی خود چه گفت؟

شهر بیست/ مرحوم استاد رضا بابایی نویسنده نواندیش و پژوهشگر برجسته ادبیات فارسی، آخرین بار با وجود تحمل رنج بیماری در آیین نکوداشت خود سخنرانی کرد و از حسرت بزرگ خود سخن گفت.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
«رضا بابایی» در آخرین سخنرانی خود چه گفت؟
شناسه : 20651 | انتشار : ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست»، پنجشنبه سوم بهمن ماه سال ۹۸، آیین نکوداشت استاد رضا بابایی با حضور شخصیت‌های فرهنگی و جمع کثیری از شاگردان این نویسنده در مجتمع ناشران قم برگزار شد و این نویسنده نواندیش و پژوهشگر دینی با وجود بیماری سرطان، دقایقی سخنرانی کرد که متن این سخنرانی با توجه درگذشت تأسف‌بار این ادیب و پژوهشگر برجسته ادبیات فارسی بازنشر می‌شود.  

رضا بابایی نویسنده و مدرس حوزه و دانشگاه پنجشنبه ۳ بهمن در آیین نکوداشت «فرزند قلم» که در مجتمع ناشران قم برگزار شد، اظهار کرد: بسیار شرمنده و متشکر از تشریف فرمایی دوستان هستم، بدون ذره‌ای تعارف اصلاً شایسته و لایق این جمع باصفا و این اظهار محبت‌ها نبودم. دوستان با حضور و کلام خود، حُسن خود را آشکار کردند و از دست اندرکاران این برنامه که حق برادری را به جای آوردند، تشکر می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به مشکل تارهای صوتی که به دلیل بیماری بوجود آمده و سخن گفتن را برای او سخت کرده است، گفت: از سخنرانان برنامه به ویژه آقای جوادی تشکر می‌کنم که من حتی استعداد شاگردی ایشان را نداشتم و از جناب سید عباس صالحی دوست مهربانم قدردانی می‌کنم.

این نویسنده افزود: در این مدت که بیمار بودم آنقدر محبت و بزرگواری و انسانیت دیدم که به اندازه چند دهه ذخیره دارم اما توان ابراز آن را ندارم.

بابایی تصریح کرد: بنده به لحاظ سیاسی تفکر خاصی داشتم و اصلاح طلب بودم و هستم اما محبتی که در این مدت از همه دوستان اصولگرا، روشنفکر و سنتی دیدم، فهمیدم مرزهای انسانی خیلی فراخ‌تر از این دسته بندی‌های حقیر و خوار است و محبتی که من از مخالفان فکری دیدم، هیچ کم از محبتی نبود که از برادران عزیز و دوستان هم فکر دیدم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه وظیفه خود می‌دانم نکته مهمی را تکرار کنم، گفت: خوانندگی خیلی بهتر از نویسندگی است و لذت و تأثیر آن بیشتر است؛ بخوانیم، بخوانیم و بخوانیم چراکه لذت و صفا و گشودگی که در خواندن هست، در نوشتن نیست.

این نویسنده افزود: این نویسندگی هوسی است که به جان جوانان افتاده اما بنده عازم هستم و حسرتی ندارم جز کتاب‌هایی که نخواندم.

بابایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این دنیا یک شکنجه‌گاه است، گفت: حتی انسان‌های خوشبخت هم شکنجه می‌شوند چون هر آن ممکن است یک خبر بد به آنها برسد و موجب حسادت و سوء تفاهم قرار بگیرند. ذات دنیا شکنجه‌گاه است، این دنیا را بر مردم سخت‌تر نکنیم.

وی با اشاره به اینکه کسانی مثل امام موسی صدر بسیار حکیم و بی نظیر هستند، افزود: شرمنده و متأسف هستم که باید بگویم حوزه های علمیه از این منظر به دین نگاه نمی کنند که دین چه راه حلی برای مشکلات بشر دارد، فقط که امر و نهی نمی‌شود.

این نویسنده در ادامه با بیان اینکه فرهنگ قداست ندارد و هیچ چیز مقدس نیست، گفت: مقدس، حقیقت است و هر چیز در این عالم به اندازه سهمی که از حقیقت دارد، مقدس است که در رأس آن خداست و پس از خدا، عدالت است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ظلم را باید در هر لباسی شناخت، گفت: اگر حقیقت و ایمان و معنویت می خواهید، اگر واقعا می‌خواهید انسان‌های اخلاقی باشید، ظلم را بشناسید و در مقابل آن بایستید.

بابایی افزود: با سر به زیر انداختن و تسبیح کردن و ریش گذاشتن، مؤمن نمی‌شوید؛ امثال شمر از ما بسیار ظاهر‌الصلاح‌تر بودند و جای مهر روی پیشانی آنها بود.

وی با بیان تأکید بر اینکه حقیقت یک نشانه دارد که عدالت است، تصریح کرد: از بابایی بشنوید، «ظلم» زیباترین و فاخرترین و مقدس ترین لباس‌ها را می‌پوشد. ظلم را در هر لباسی بشناسید، حتی در لباس منِ نویسنده.

این نویسنده افزود: فرهنگ خوب است اگر جلوی ظلمی را بگیرد و دین خوب است اگر گره ای باز کند، سنت خوب است اگر گره‌گشا باشد و مدرنیته هم آنقدری که از رنج بشر بکاهد، آغوش به روی او باز می‌کنیم.

بابایی در پایان با تأکید بر اینکه صدای مردم بودن بالاترین امتیاز و مرتبه است، اظهار کرد: تنها آرزوی من این بود که صدای مردم را به گوش تعدادی کر و لال برسانم اما نتوانستم.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.