«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

هفتمین بسته «عیدانه» از «سفر به قبله» تا «لبه پرتگاه»

شهر بیست/ پرونده هفتمین بسته فرهنگی «عیدانه» با دوازده پیشنهاد خواندنی از تماشای فیلم گرفته تا کتاب و کتابخوانی در انتظار نگاه شماست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
هفتمین بسته «عیدانه» از «سفر به قبله» تا «لبه پرتگاه»
شناسه : 20247 | انتشار : ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: نوروز امسال با خانه‌نشینی تحویل شد و حالا با چشم برهم زدنی هفت روز از آن گذشت. نوروز متفاوتی که با همه معایب خانه‌نشینی‌اش برای خیلی‌ها به تجربه تازه‌ای تبدیل شد. شاید تا حالا پیش نیامده بود که نوروز را با کتاب و فیلم و موسیقی بگذرانند اما این توفیق اجباری باعث شد تا نوار نوروز متفاوت امسال را جور دیگری پر کنند.

«عیدانه» هم دقیقا به همین بهانه متولد شد، برای دیدن و خواندن و شنیدن در یک نوروز متفاوت. برای نوروز ۹۹ که همه ما باید در خانه بمانیم تا #کرونا_را_شکست_دهیم. پس در این نوروز متفاوت همراه ما باشید و هر شب، بسته فرهنگی «عیدانه» را دنبال کنید.

شب گذشته ششمین بسته «عیدانه» با پیشنهادهای متنوع جواد افشار کارگردان تلویزیون، شاهین احمدیان گوینده رادیو، بلال الفت مستندساز و وجیهه غلامحسین‌زاده از خبرنگاران قم، مهمان نگاه مهربان‌تان شد که در (اینجا) می‌توانید بخوانید. 

حالا نسخه هفتمین بسته فرهنگی «عیدانه» با پیشنهادهایی از «سعید گایینی» کارگردان و مدرس انیمیشن، «زهرا فراهانی راد» بازیگر تئاتر و تلویزیون، «سید محمد جواد یثربی» شاعر و مدرس دانشگاه و «مهدی بخشی سورکی» از خبرنگاران قم پیچیده شده که در انتظار نگاه مهربان شماست.

 

*سعید گایینی

حالا بیست سالی می‌گذرد از روزی که دانشجوی ترم آخر کارشناسی نقاشی بود. در آن روزها با انیمیشن آشنا شد و شروع به تمرین و طراحی شخصیت و طراحی استوری برد و کمیک استریپ کرد. همین کافی بود تا علاقه به هنر که با نقاشی در دلش ریشه دوانده بود، با انیمیشن سبز شود و یک سال بعد دانشجوی کارگردانی انیمیشن در دانشگاه تربیت مدرس باشد.

ورودش به صداوسیمای مرکز قم با راه‌اندازی واحد انیمیشن گره خورد و «مرغ سحر»، «ابراهیم در آتش»، «در شکم نهنگ»، «خورشید حجاز»، «نت سیاه»، مجموعه «بادبادک های آبی» و «جزیره خرچنگ‌ها» را از دل همان واحد متولد کرد. ویترین افتخاراتش پر از جوایز متعدد جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی است که از میان آنها، جوایز درخشش او در چند دوره جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های قرآنی، جشنواره پویانمایی و نمایش عروسکی و دهمین جشنواره عمار بیشتر به چشم می‌آید.

سعید گایینی در همه این سال‌ها علاوه بر تهیه‌کنندگی و کارگردانی، هم مدرس انیمیشن بوده و شاگردان زیادی تربیت کرده و هم در چندین و چند کشور نمایشگاه‌های آثار نقاشی‌اش برپا شده. او سال گذشته هم با انیمیشن «سفر سبز»، جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان را تجربه کرد.

 

*سه پیشنهاد نوروزی سعید گایینی را برای «عیدانه» امسال می‌خوانید:

*کتاب «روی ماه خداوند را ببوس» نوشته «مصطفی مستور» از نشر «مرکز»: پرافتخار‌ترین اثر مصطفی مستور و نقطه عطفی در طول زندگی حرفه‌ای اوست. استفاده از زبانی لطیف و روان در بیان مفاهیم عمیقی چون شک در وجود خدا و شخصیت‌پردازی‌های دقیق باعث شد تا این کتاب در بین مخاطبان خاص و عام طرفداران بسیاری داشته باشد.

 

*فیلم سینمایی «رستگاری در شاوشنک» به کارگردانی «فرانک دارابونت»: این فیلم که در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDb دیده می‌شود، روایت زندگی بانکدار جوانی با بازی «تیم رابینز» است که به اتهام قتل همسر و معشوق همسرش به زندان می‌افتد و ادعا می‌کند که بی‌گناه است. امید او به رهایی باعث تغییر در شیوه نگرش سایر زندانیان در این زندان می‌شود.

 

*انیمیشن سینمایی «سه قلوهای بلویل» به کارگردانی «سیلوَن شومه»: این انیمیشن به ندرت از دیالوگ استفاده می‌کند و از طراحی شخصیت و فضای فوق‌العاده و موسیقی جذابی برخوردار است و از همه مهم‌تر بیان طنز با شیوه غافلگیرکننده، آن را خاص می‌کند.

 

*زهرا فراهانی‌راد

آذرماه که گذشت، ۳۰ سالگی‌اش را جشن گرفت. کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی دارد. بازیگری را از ۱۵ سالگی با تئاتر کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرد و در دهه نود مزد تلاش‌هایش را گرفت. او در این سال‌ها با درخشش خود بر روی صحنه، دو رتبه اول بازیگری و سه رتبه دوم بازیگری زن را برای نمایش‌های «منظومه»، «هیس…بگو…سیب…کلیک»، «عهد دیرین تو را می‌خواند»، «نرگس» و «کلاژ» به ویترین جوایزش اضافه کرده است.

از دو سال قبل چند نمایش را با گروه تئاتر «بانوان سپیدار» به عنوان اولین گروه تئاتر بانوان کشور به روی صحنه برده و در این سال‌ها بازی در قاب تلویزیون را هم با سریال‌های «کیمیا»، «برادر»، «رهایم نکن»، «ترور خاموش» و «گاندو» تجربه کرده است.

 

*تماشای یک فیلم و خواندن دو کتاب، پیشنهاد نوروزی زهرا فراهانی برای «عیدانه» امسال که می‌خوانید:

*فیلم سینمایی «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندس»: فیلمی در ژانر حماسی جنگی که در اسکار ۲۰۲۰ توانست سه جایزه بهترین «جلوه‌های ویژه»، «تصویربرداری» و «صداگذاری» را دریافت کند. این فیلم در «گلدن‌گلوب» هم خوش درخشید و جایزه بهترین کارگردانی گرفت و فیلم برگزیده «انجمن تهیه‌کنندگان آمریکا» و «انجمن منتقدان هالیوود» شد. داستان فیلم در بهار سال ۱۹۱۷ و در طی جنگ جهانی اول در شمال فرانسه رقم می‌خورد. به ۲ افسر جوان مأموریتی غیر ممکن محول می شود: آنها باید پیامی را به قلب قلمرو دشمن برسانند تا از کشته شدن ۱۶۰۰ نفر که یکی از آنها برادر یکی از افسرهاست، جلوگیری کنند.

 

*کتاب فیلمنامه «لبه پرتگاه» نوشته «بهرام بیضایی» از نشر «روشنگران»: از بهترین فیلمنامه‌ها و آثار ساخته نشده بهرام بیضایی است. فیلمنامه‌ای که قرار بود در سال ۸۶  ساخته شود. حتی این سناریو به مرحله پیش تولید و انتخاب بازیگر هم رسید اما اختلاف نظر بیضایی و حمید اعتباریان(تهیه کننده فیلم)، این فیلمنامه را هم به سرنوشت بسیاری از آثار بیضایی به کتابخانه‌ها فرستاد.

 

*کتاب «پیشگویی» اثر «سیلویا براون» ترجمه «عباسعلی زارعی» از نشر «سایه گستر»: این کتاب با نام کامل «پیشگویی، آنچه آینده برایتان مقدر نموده است» در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسید. نویسنده ادعاهایی عجیب درباره ارتباط با ارواح و قدرت دیدن صحنه هایی در آینده دارد. چیزی که به طور خاص این کتاب را در این روزهای بحرانی به موضوع بحث تبدیل کرده، جملاتی است که به پیش بینی ویروسی همه‌گیر در سال ۲۰۲۰ اشاره دارد.

 

*سید محمد جواد یثربی

۴۲ ساله است و در قم متولد شده. علاقه‌مندان به شعر طنز در قم، او را با شعرخوانی‌هایش در محفل طنز «قمپز» می‌شناسند اما شاید ندانند که هم دکترای عرفان دارد و هم بیش از ۲۰ سال سابقه حوزوی.

در طنز به «خیال کج» تخلص می‌کند و بارها در محفل شعر بزرگان طنز ایران با نام «در حلقه رندان» شعر خوانی کرده و در هر دو دوره جشنواره سوهان روح برگزیده شده. یثربی علاوه بر تدریس در دانشگاه، تهیه کننده و سرپرست نویسندگان آیتم طنز «به طرز طنز» در برنامه با سابقه «مهربان باشیم» رادیو معارف هم هست.

 

*سه پیشنهاد سید محمد جواد یثربی را برای «عیدانه» نوروز امسال می‌خوانید:

*کتاب «خیره به خورشید» نوشته «اروین یالوم» با ترجمه «مهدی غبرایی» از نشر «قطره»: این کتاب بر خلاف کتاب‌های بازاری حوزه موفقیت و چگونه چنین و چنان شوید که اغلب مبنای علمی و صداقت ندارند، حاصل تجربیات عینی نویسنده‌ای است که خود روانپزشک و روان درمانگر است. او با اطلاعات گسترده از فلسفه و ادبیات و اشارات جذاب و کاربردی به آثار شاخص ادبیات و سینما، کتابی علمی اما در عین حال ساده و داستان‌وار نوشته است. این کتاب کمک می کند که چشم در چشم مرگ بدوزید و نه تنها از هراس مرگ بکاهید، بلکه به زندگیتان غنای بیشتری ببخشید. این کتاب به تمام گروه های سنی از نوجوان تا سالمند پیشنهاد می‌شود.

 

*«جادوگر بیکار» نوشته «جانی رُداری» با ترجمه «مهناز صدری» از نشر «کانون پرورش فکری»: درباره این کتاب آمده که «یک کتاب معمولی نیست؛ زیرا هر قصه دارای سه پایان است. در حقیقت این کتاب وسیله‌ای است برای بازی کردن». در انتهای کتاب که مشتمل بر ۹ قصه است، پایان بندی منتخب نویسنده با دلایلش آمده است. نویسنده این اثر در سال ۱۹۷۰ برنده جایزه «هانس کرستین اندرسن» شده و تخیل را عامل بروز و شکوفایی این خلاقیت می‌داند. با اینکه این اثر برای گروه سنی نوجوان و شاید جوان مناسب باشد اما تحت تأثیر روش خلاقانه آن قرار گرفتم که احتمالاً نشانه جوان بودن بنده است!

 

*فیلم «زندگی زیباست» به کارگردانی «روبرتو بنینی»: این فیلم یکی از برترین آثار کمدی جهان محسوب می‌شود و جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را در سال ۱۹۹۸ به خانه برده. در همان جملات ابتدای فیلم به تماشاگر تلنگر می‌زند که با طنزی جدی و فلسفی روبه‌رو خواهد شد: «این یک داستان ساده است اما بازگو کردن آن شاید به این آسانی نباشد!».

کمدی شیرین در نیمه اول فیلم و تلخ در نیمه دوم. این فیلم به خوبی کارکرد نجات‌بخش طنز و کمدی را در عبور از بحران نشان می‌دهد. طنز قابلیت متحدکنندگی دارد و نوعی همبستگی و جبهه خودی در مقابل مشکل و چالش و بحران ایجاد می‌کند و می‌تواند اُبهت هر بحران شخصی یا اجتماعی (در اینجا جنگ) را که شکست ناپذیر به نظر می‌رسد بشکند، آن را به سخره بگیرد و در مقابل آن موجب امید و اعتماد به نفس در جبهه خودی شود.

 

*مهدی بخشی سورکی

۳۴ ساله است. با اینکه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع غذایی دارد اما از سال پرحادثه ۸۸ وارد خبر و رسانه شده و حالا ده سالی می‌شود که هم قلم می‌زند، هم رویدادها را از دریچه دوربینش قاب می‌گیرد.

مهدی بخشی با «ایسنا» آغاز کرد اما هشت سالی می‌شود که خبرنگاری را با خبرگزاری «مهر» و روزنامه «۱۹دی» تجربه می‌کند. به ویترین جوایز مطبوعاتی او در این سال‌ها دائم افزوده شده، از جایزه هفتمین جشنواره مطبوعات منطقه‌ای اصفهان گرفته تا کسب رتبه در دو جشنواره ملی «ایثار و شهادت» و «صنعت ساختمان». او برای عکاسی هم دو رتبه اولی و یک رتبه دومی از جشنواره مطبوعات قم در ویترین جوایزش دارد.

 

*سه پیشنهاد مهدی بخشی را برای هفتمین بسته «عیدانه» نوروز امسال می‌خوانید:

*کتاب «سفر به قبله» نوشته «هدایت‌الله بهبودی» از نشر «سوره مهر»: گزارش سفر به کعبه است. این نخستین مراسم حج پس از کشتار ایرانیان در مکه به سال ۱۳۶۶ بوده و نخستین نگاه نویسنده به این مراسم معنوی. در سال ۹۲ که قصد تشرف به حج داشتم، دنبال یک کتاب خوب بودم برای نوشتن آنچه در این سفر می گذرد که به کتاب «سفر به قبله» رسیدم و پیشنهاد می‌کنم مخاطبان این کتاب را بخوانند. رهبر انقلاب نیز در یادداشتی برای این کتاب نوشتند: «این کتاب، شیرین، موجز، با روح و هوشمندانه نوشته شده است. زیارت قبول؛ عزیز نویسنده! زیارت قبول».

 

*کتاب «شیعه پاسُخ می‌گویَد» نوشته «آیت الله مکارم شیرازی»: یکی از کتاب‌های مفیدی که خوانده‌ام و پیشنهاد می‌کنم مخاطبان مطالعه کنند. در این کتاب به شبهات ده‌گانه و موضوعاتی نظیر «عدم تحریف قرآن»، «تقیه در کتاب و سنت»، «عدالت صحابه»، «احترامِ قبر بزرگان»، «ازدواج موقت» و «توسل به اولیاءالله» پاسخ داده شده و به صورت الکترونیکی نیز در اینترنت قابل دریافت است.

 

*فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی «نرگس آبیار»: یکی از فیلم‌های خوب چند سال اخیر سینمای ایران است که با شجاعت و جسارت به زندگی خانواده معروف ریگی، به‌ویژه عبدالحمید و عبدالمجید ریگی می‌پردازد و بخشی از جنایات گروه تروریستی عبدالمالک ریگی را به تصویر می‌کشد.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.