«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

چهارمین «بسته عیدانه» از «به نام پدر» تا «خون دل»

شهر بیست/ پرونده چهارمین بسته فرهنگی «عیدانه» نوروز ۹۹ با دوازده پیشنهاد خواندنی از تماشای فیلم گرفته تا کتاب و کتابخوانی در انتظار نگاه شماست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
چهارمین «بسته عیدانه» از «به نام پدر» تا «خون دل»
شناسه : 20119 | انتشار : ۰۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: چهارمین برگ از صفحه تقویم فروردین خودنمایی می‌کند. فروردینی که امسال نوروزش متفاوت‌ از هرسال شده. نوروزی که شاید شبیه هیچ کدام از بهارانه‌هایی نیست که در آن نفس کشیدیم و به دل جاده و طبیعت ‌زدیم و نفسی عمیق چاق ‌کردیم.

نوروز امسال متفاوت شده چون یک ویروس نانومتری به جان جهان افتاده و نفسش را تنگ کرده اما این روزها هم تمام می‌شود و به قول سهراب سپهری «صبح خواهد شد و به این کاسه آب، آسمان هجرت خواهد کرد.»

«عیدانه» متولد شده برای دیدن و خواندن و شنیدن در یک نوروز متفاوت. برای نوروز ۹۹ که همه ما باید در خانه بمانیم تا #کرونا_را_شکست_دهیم. پس در این نوروز متفاوت همراه ما باشید و هر شب، بسته فرهنگی «عیدانه» را دنبال کنید.

اگر تاکنون پیگیر «عیدانه» بوده باشید، حتما می‌دانید که هر شب چهار چهره از خانواده فرهنگ و هنر و رسانه برای نوروز متفاوت امسال، گزینه‌هایی از جنس دیدن و شنیدن و خواندن روی میز می‌آورند.

شب گذشته، دوازده پیشنهاد «محمد علی رکنی» نویسنده، «اعظم سعادتمند» شاعر، «محمد حسین رضایی» فعال رسانه و مستندساز و «مهدی یوسفعلی» فیلمساز جوان در سومین بسته «عیدانه» منتشر شد که (اینجا) می‌توانید بخوانید.

حالا چهارمین بسته «عیدانه» با پیشنهادهایی از «رضا ابوذر» مدیر انجمن سینمای جوان قم، «سیده لیلا موسوی» بازیگر و گوینده رادیو، «سید مهدی رضوی» تدوینگر و «رضا یزدانی» شاعر جوان قم تقدیم نگاه مهربان‌تان می‌شود.

 

*رضا ابوذر

۴۷ ساله است. کارشناسی کارگردانی سینما دارد. تجربه ساخت چندین فیلم کوتاه را دارد اما «سربازان غیر نظامی» او بیشتر به چشم می‌آید. فیلمی که جوایز متعددی را از جشنواره‌های ملی و استانی شکار کرد.

او علاوه بر تولید فیلم مستند «بوی عیدی» که در جشنواره‌های مختلف دیده شد و جایزه گرفت، سال‌ها قبل برای بازی در نمایش «یاد ایام» به کارگردانی استاد علی تفضلیان، حضور در جشنواره فجر را تجربه کرد.

ابوذر علاوه بر بازیگری و کارگردانی نمایش‌های مختلف به مدت ۴ سال مسئول انجمن هنرهای نمایشی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بود و از اردیبهشت ۹۳ تاکنون مدیر انجمن سینمای جوانان قم است.

 

*تماشای دو فیلم و مطالعه یک کتاب، پیشنهادهای نوروزی رضا ابوذر برای عیدانه ۹۹ هستند که می‌خوانید:   

*فیلم سینمایی «کتاب سبز» به کارگردانی «پیتر فارلی»: این فیلم در ژاتر کمدی درام با بازی «ماهرشالا علی» و «ویگو مورتنسن»، جایزه بهترین فیلم در اسکار ۲۰۱۸ را دریافت کرد. داستان فیلم در برهه ای اتفاق می افتد که چندین دهه مبارزات مدنی سیاهپوستان برای کسب حقوق شهروندی و حذف تبعیض های نژادی به مراحل حساس و سرنوشت ساز پیروزی نزدیک می شده است. حقوق بشر، نژاد پرستی و انسانیت محوریت این فیلم جذاب است.

 

*فیلم «به نام پدر» به کارگردانی «جیم شریدان»: محصول ۱۹۹۳ آمریکاست که نامزد اسکار در چند بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. «به نام پدر» نمایش سینمایی از داستان واقعی افرادی است که بی گناه به انجام بمب گذاری و قتل سربازان انگلیسی در ایرلند محکوم شدند.

 

*کتاب «دخیل عشق» نوشته «مریم بصیری» از نشر «جمکران»: نویسنده «دخیل عشق»، داستانش را با سرگذشت جانبازی به نام «رضا» پیش می‌برد که پاها و یک دست خود را در جبهه از دست داده و جانباز شدن رضا باعث اختلاف بین پدر و مادر او می‌شود. پدر، آن‌ها را ترک می‌کند و بعد از گذشت ده سال از پایان جنگ، رضا به دلیل فوت مادر به آسایشگاه منتقل شده و داستان، فضای یک آسایشگاه جانبازان جنگی را روایت می‌کند.

 

*سیده لیلا موسوی

متولد ۵۴ در قم است. سابقه بازیگری او در تئاتر به ۲۵ سال می‌رسد. همزمان در همه این سال‌ها قصه‌گویی در دبستان‌ها و مراکز هنری را دنبال کرده و حالا چند سالی می‌شود که با برپایی کارگاه‌های نقالی برای کودکان، شاهنامه خوانی می‌کند.

کسب چندین و چند جایزه بازیگری در ویترین افتخاراتش دیده می‌شود. با وجود جوایزی که برای بازی در «روایتی دیگر»، «شعبده و طلسم» و «کلید» گرفته اما جایزه بهترین بازیگری نمایش «چارقد سبز خاله گلنار» در جشنواره سراسری تئاتر کودک همدان حتما یک چیز دیگری است و بیشتر به چشم می‌آید.

او سال‌هاست گوینده رادیوست و اگر از مخاطبان رادیو قم باشید، روزهای فرد شنونده برنامه «کوچولوها» با صدای لیلا موسوی هستید.

 

*سه کتاب پیشنهادی لیلا موسوی برای «عیدانه» امسال را می‌خوانید:

*کتاب «مسیح باز مصلوب» نوشته «نیکوس کازانتزاکیس» با ترجمه «محمد قاضی» از نشر «خوارزمی»: داستان درباره دین مسیحیت است که به وسیله روحانیون مسیحی، آرام آرام از واقعیت دور می‌شود. قصه در دهکده‌ای از یونان اتفاق می‌افتدو در پایان داستان دقیقا زمزمه خواهیم کرد: «مسیح باز مصلوب» و شاید هم «مسیح همیشه مصلوب».

 

*مجموعه «قصه‌های شاهنامه» نوشته «آتوسا صالحی» از نشر «افق»: این مجموعه ۱۲ جلدی بر اساس شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی نگاشته شده و داستان‌هایی زیبا با نثری شیوا و زاویه دیدی جدید از ماجراهای شاهنامه را روایت می‌کند. مطالعه این کتاب برای نوجوانان، فرصت خوبی برای آشنایی آنان با اساطیر ملی است.

 

*کتاب «سنگریزه‌های بدون اسم» نوشته «سیدنوید سیدعلی‌اکبر» از نشر «شهر قلم»: یک طنز کودکانه فانتزی است. قصه سنگریزه‌هایی را روایت ‌می‌کند که همراه مادر خود برای گردش به کنار رودخانه رفته‌اند و با دیدن چوب بر روی آب که شنا می‌کند، هوس شنا در رودخانه می‌کنند و به مادر خود اصرار می‌کنند که اجازه بدهد، آنها هم شنا کنند.

 

*سید مهدی رضوی

۳۱ ساله، متولد قم و فارغ التحصیل کارگردانی سینما و تلویزیون است. ۱۵ سالی می‌شود که کارگردانی، تهیه‌کنندگی، تصویربرداری و تدوین می‌کند اما از میان همه این‌ها بیشتر به عنوان تدوینگر صداوسیمای مرکز قم شناخته می‌شود.

علاوه بر گزارش‌های خبری که سال‌هاست برای خبرنگاران صداوسیما تدوین می‌کند و و در جشنواره‌های مختلف جایزه می‌برند، خودش هم برای فیلم کوتاه «جانباز» نامزد جشنواره عمار شده، با «امید» در جشنواره بین‌المللی فیلم «رشد» خوش درخشیده و جایزه رتبه نخست تدوین و ساخت وهله خبری در جشنواره تولیدات مراکز صداوسیمای کشور در ویترین جوایزش دیده می‌شود.

رضوی چند سالی می‌شود که مدرس رشته‌های «تدوین»، «افترافکت» و «تصویربرداری» در «باشگاه خبرنگاران جوان» و آموزشگاه‌های قم است.

 

*سه پیشنهاد نوروزی سید مهدی رضوی را می‌خوانید:

*کتاب «الفبای تدوین» نوشته «روی تامسون» با ترجمه «محمد گذرآبادی» از نشر «ساقی»: این کتاب یکی از منابع حرفه‌ای در حرفه هنر به شمار می‌رود که خواندن آن را به دوست‌داران حرفه‌ای هنر توصیه می‌کنم. علاقه‌مندان با مطالعه این کتاب می‌توانند به اصول و قواعد حرفه‌ای تدوین و تصویر و حتی کارگردانی آشنا بشوند.

 

*کتاب «مبانی کامل شناخت رنگ برای طراحان» نوشته «لیندا هولتز شوهه» با ترجمه «مانلی رسولی» از نشر «کتابکده کسری»: این کتاب نیز همان‌طور که از نامش پیداست، درباره شناختن رنگ و زیبایی‌هاست و به علاقه‌مندان گرافیک و تدوین کمک می‌کند تا رنگ‌ها را بهتر و زیباتر از آنچه می‌بینند، بشناسند.

 

*سریال «کلاس ایته وان» به کارگردانی «کیم سونگ یون»: این روزها یکی از پرفروش‌ترین سریال‌های کره جنوبی است که همراه با زیرنویس فارسی در سایت‌ها و فضای مجازی قابل تماشاست.

قصه سریال درباره نوجوانی به نام «پارک سائه» است که در اولین روز از حضور مدرسه‌اش، همکلاسی خود «جانگ گئون وون» را که درحال قلدری برای دیگران بود، کتک می‌زند. از طرفی مدیر همان مدرسه و رئیس رستورانی که پدر «پارک سائه» در آن کار می‌کند، پدر «جانگ گئون وون» است. پس او از «پارک سائه» می‌خواهد از پسرش عذرخواهی کند که قبول نمی‌کند، به همین خاطر او را از مدرسه و پدرش را از رستوران اخراج می‌کند اما این حادثه منجر به اتفاقات جذاب دیگری می‌شود.

 

*رضا یزدانی

متولد سال۷۲ و ساکن قم است. از سال ۸۹ شعر گفتن را شروع کرده و در چندین و چند جشنواره از جمله «مهرواره شعر جوان سوره»، «شعر دانشجویان و طلاب»، «شعر انقلاب»، «یار و یادگار» و «شعر مستور» برگزیده شده است.

در حال حاضر «مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم» است و تاکنون دبیر چند جشنواره ملی و استانی شعر نیز بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به «شعر راه روشن»، «شعر آشیانه» و «کنگره شعر کتاب» و «کنگره شعر فاطمی» اشاره کرد.

همکاری با خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در زمینه یادداشت و گفت‌وگوهای ادبی نیز از دیگر فعالیت‌های رضا یزدانی در این سال‌هاست. «حاشا» نام نخستین کتاب اوست که توسط انتشارات «شهرستان ادب» منتشر شد.

 

*سه پیشنهاد رضا یزدانی را برای چهارمین بسته فرهنگی «عیدانه» می‌خوانید:  

*فیلم «ستیغ هک‌سا» به کارگردانی «مل گیبسون»: فیلمی بر اساس داستان واقعی یک سرباز مخالف جنگ در ارتش آمریکا به نام «دزموند داس» است که حاضر نمی‌شود سلاحی حمل کند. بنیاد فیلم آمریکا، «ستیغ هک‌سا» را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی کرد. از آن فیلم‌هایی که تا چند روز آدم را درگیر می‌کند.

 

*کتاب «خون دل» نوشته جواد موگویی از نشر «شهید کاظمی»: این کتاب در رابطه با شرح تاریخی منشور روحانیت امام خمینی به تازگی منتشر شده است. در این بیش از سی سال، اولین شرحی است که برای این نامه تاریخی و مهم آن هم توسط یک غیرطلبه نوشته شده است. به همه‌ علاقه‌مندان به جریان‌شناسی تاریخ انقلاب مخصوصا طلاب و روحانیون توصیه می‌شود. مقام معظم رهبری هم در دیدار با شورای عالی حوزه علمیه در بهمن امسال فرمودند: «منشور روحانیت را دوباره بخوانید!»

 

*کتاب «زیر نور کم» نوشته «مصطفی مستور» از نشر «چشمه»: مجموعه آثار مصطفی مستور با چینش موضوعی و جذاب. علاقه‌مندان آثار مستور با خواندن کتاب به شناخت خوبی درباره منظومه‌ فکریِ نویسنده و نوع نگاهش به جهان می‌رسند که با وجود آثار متعدد از یک الگوی نسبتاً ثابت پیروی می‌کند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.