«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

سومین بسته «عیدانه» از «بانو» تا «آقای هیچکس»

شهر بیست/ سومین بسته فرهنگی «عیدانه» با دوازده پیشنهاد خواندنی و دیدنی و شنیدنی از اهالی فرهنگ و هنر قم پیش روی نگاه شماست.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
سومین بسته «عیدانه» از «بانو» تا «آقای هیچکس»
شناسه : 20084 | انتشار : ۰۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: سومین شب نوروز ۹۹ هم رسید. نوروزی که با شیوع هیولایی ویروس ریز و مسری با نام «کرونا» به نوروز متفاوتی بدل شده. نوروزی که با همه سختی‌ها و رنج‌های خانه‌نشینی‌اش، فرصت خوبی برای دیدن و شنیدن و خواندن است. برای خواندن کتاب‌هایی که سال‌هاست در قفسه مانده و شاید سالی یک بار هم گردی از روی‌شان تکانده نشده. برای دیدن فیلم‌هایی که مدت‌هاست در هارد اکسترنال‌های چند گیگابایتی، جا خوش کرده و تا حالا یک بار هم پِلی نشده. برای تماشای مستندهای جذابی که در سایت‌ها و تلویزیون‌های اینترنتی پخش شده اما تا حالا دیده نشده. 

«عیدانه» دقیقا برای همین متولد شده، برای دیدن و خواندن و شنیدن در یک نوروز متفاوت. برای نوروز ۹۹ که همه ما باید در خانه بمانیم تا #کرونا_را_شکست_دهیم. پس در این نوروز متفاوت همراه ما باشید و هر شب، بسته فرهنگی «عیدانه» را دنبال کنید.             

اگر «عیدانه» را تاکنون دنبال کرده باشید، هرشب چهار چهره فرهنگی، هنری و رسانه‌ای قم، بسته‌ای از خواندنی‌ها و شنیدنی‌ها و دیدنی‌ها را برای نوروز ۹۹ پیشنهاد می‌کنند. شب گذشته، دومین بسته «عیدانه» با پیشنهادهایی از «مهدی کفاش» نویسنده، سید مهدی میرغیاثی فیلمساز، «مجتبی سلطانی» مدرس رسانه و «زهرا خمسه» طراح و تصویرگر، منتشر شد که در (اینجا) می‌توانید بخوانید.

نسخه سومین بسته «عیدانه» با پیشنهادات متنوعی از خواندن کتاب و تماشای فیلم و مستند پیچیده شده. در ادامه، پیشنهادهای «محمد علی رکنی» نویسنده، «اعظم سعادتمند» شاعر، محمدحسین رضایی «مستندساز و فعال رسانه» و «مهدی یوسفعلی» فیلمساز جوان قم را در سالروز بعثت پیامبر رحمت و مهربانی در سومین «عیدانه» امسال می‌خوانید.

 

*محمدعلی رکنی

متولد ۶۲ در شهرستان سیرجان و طلبه حوزه علمیه قم است. کارشناسی ارشد «فلسفه دین» و «ادبیات نمایشی» دارد. اولین رمانش را در ۳۳ سالگی با نام «سنگی که نیفتاد» نوشت که برگزیده کتاب سال جشنواره شهید حبیب غنی‌پور شد.

او یکی از چهار نفری بود که با رأی مردمی در بخش آتیه داستان ایرانی انتخاب شد و جایزه جلال آل احمد را در دوره یازدهم دریافت کرد.

کسب رتبه نخست بخش کودک و نوجوان جشنواره «خاتم» و برگزیده شدن در جشنواره‌های «اشراق» و «هنرهای آسمانی» هم در ویترین موفقیت‌های این طلبه داستان‌نویس دیده می‌شود.

 

*دو پیشنهاد خواندنی و یک پیشنهاد شنیدنی محمد علی رکنی برای «عیدانه» نوروز ۹۹ را می‌خوانید:

*کتاب «سرگذشت حاجی بابای اصفهانی» نوشته «جیمز موریه» با ترجمه «میرزا حبیب اصفهانی» از نشر «نگاه»: این اثر به لحاظ قلم و ادبیات فارسی جزء کارهای بسیار خوب و خواندنی است و ما را با وقایع تاریخی زمان فتحعلی شاه و تا اندازه زیادی با آداب و رسوم ایرانی آشنا می‌کند.

«سرگذشت حاجی بابای اصفهانی»، کتاب بسیار شیرینی است که به صورت خاطره نوشته شده و بعضاً طنز گونه است. روان و آموزنده است و به عنوان یکی از متون کهن می‌توان آن را خواند و لذت برد.

 

*شنیدن سخنرانی‌های «حکیم دینانی»: نوروز موقعیت مناسبی برای شنیدن کتاب‌های صوتی یا استفاده از سخنرانی‌های خطیبان تواناست. با شنیدن این سخنرانی‌ها، نتیجه سال‌ها تلاش و مطالعه یک سخنران برجسته را در یک ساعت دریافت می‌کنیم.

در این زمینه به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنم سخنرانی‌های حکیم غلامحسین ابراهیمی دینانی که از شاگردان علامه طباطبایی بوده‌اند، خصوصاً آرشیو «برنامه معرفت» را گوش بدهند یا تماشا کنند. سطح مطالب عرفانی و معرفتی مطرح شده برای عموم مردم مناسب است و ما را به عرفان و فلسفه اسلامی ایرانی نزدیک می‌کند.

 

*کتاب «الله شناسی» نوشته علامه حسینی تهرانی از نشر «علامه طباطبایی»: در این مجموعه سه جلدی، آیات مربوط به معرفت و خداشناسی جمع آوری و از تفسیر مرحوم علامه طباطبایی هم استفاده شده. مهم‌ترین ویژگی این کتاب، گلچین آیاتی است که می‌تواند در معرفت ما نسبت‌به خداشناسی مؤثر باشد و به ما کمک می‌کند که دیدگاه توحیدی خود را تقویت کنیم. هر مسلمانی می‌تواند آن را بخواند، از آن لذت ببرد و آن‌چنان کتاب تخصصی نیست که مخصوص طلاب باشد.

 

*اعظم سعادتمند

کارشناسی «فیزیک» و کارشناسی ارشد «تصوف و عرفان اسلامی» دارد. گذشت هشت سال از شروع ورود به عرصه شعر کافی بود تا معلمی که از علاقه به شعر به دنیای شاعرها کشیده شد، نخستین کتاب شعرش در سال ۱۳۹۰ با عنوان «گنجشک‌های پاییز» به انتشار برسد و کمی بعدتر مجموعه غزل «لیلی آذر» او به عنوان کتاب تقدیر شده در جایزه ادبی «پروین» انتخاب شود. او همچنین برای «باران ِ پس از برف» هم شایسته تقدیر جشنواره شعر انقلاب شده است.

 

*یک مجموعه شعر و دو کتاب، پیشنهادهای نوروزی اعظم سعادتمند، شاعر غزل‌سرای قمی برای عیدانه ۹۹ است: 

*«مجموعه اشعار حسین منزوی» از نشر «نگاه»: در صورتی که دوست‌دار شعر هستید، این مجموعه شعر را پیشنهاد می‌کنم. عاشقانه‌های حسین منزوی از برترین نمونه های غزل معاصرند. زبان محکم و تاثیرگذاری عاطفی هر شعر او، ما را تا انتهای هر غزل با خود همراه می‌کند.

 

*«بی‌کتابی» نوشته‌ «محمدرضا شرفی» از نشر «شهرستان ادب»: رمانی تاریخی با زبانی خاص و بسیار جذاب. «بی‌کتابی» ماجرای دلال کتابی را روایت می‌کند که در زمان مشروطه، دیوانه‌وار به دنبال کتاب‌های قدیمی و نسخ خطی‌ است و داستانی جذاب با شخصیت‌های تازه و زمانه‌ای است که کمتر از آن قصه‌ای شنیده‌ایم.

 

*«جاناتان مرغ دریایی» نوشته «ریچارد باخ»: داستان مرغ دریایی‌ای است که نمی‌خواهد مثل بقیه مرغان دریایی زندگی کند، می‌خواهد تندتر و بالاتر پرواز کند اما همنوعانش تغییر را دوست ندارند و او را از جمع خود می‌رانند. این اثر سرشار از امید است. داستان پرواز و رهایی. با خواندن این کتاب، دوباره به یاد می‌آوریم ما برای تعالی به این دنیا آمده‌ایم و وسعت پرواز ما بی‌نهایت است.

 

*محمد حسین رضایی

روزنامه نگار، مستندساز و فعال رسانه است. کارشناس ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی دارد. تهیه کنندگی و کارگردانی مستند «داریا» و تهیه‌کنندگی مستندهای «سلیم» و «از نسل حاتم» در کارنامه مستندسازی‌اش به چشم می‌خورد.

او همچنین نویسنده و پژوهشگر مستند «برای نبل، برای الزهرا» هم بود. مستندی که نگاهی به مدافعان حرم داشت و دیپلم افتخار پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «مقاومت» را هم کسب کرد.

رضایی در فضای رسانه هم شناخته شده هست و سال‌هاست او را به عنوان مدیر مسئول سایت خبری «۵۹۸» می‌شناسند. او اخیراً با تلاش و همراهی همکارانش، برنامه تلویزیون اینترنتی «به وقت قم» را با موضوع انتخابات و مسائل اجتماعی راهی فضای مجازی کرد.

 

توصیه محمدحسین رضایی برای نوروز ۹۸، خواندن کتاب و تماشای فیلم‌ها و مستندهای امیدآفرین بود. سه پیشنهاد او را برای «عیدانه» می‌خوانید:

*مستند «بانو» به کارگردانی «محمد حبیبی‌ منصور»: داستان زندگی پر فراز و نشیب بانو عصمت احمدیان را به تصویر کشیده. این مستند سراسر امید و شور زندگی است که قصه یک قهرمان واقعی را برای بیننده تعریف می‌کند.

 

*مستند «هک بزرگ – The Great Hack» به کارگردانی «کریم عامر» و «جیهان نُجَیم»: این مستند سیاسی پژوهشی که محصول کشور آمریکا در سال ۲۰۱۹ است به نقش کارتل های سیاسی رسانه‌ای در فضای مجازی برای هدایت افکار عمومی در جهان می‌پردازد. سوژه مستند، شرکت «کمبریج آنالیتیکا» است که در انتخابات ایالات متحده آمریکا با کمک به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، در نهایت منجر به پیروزی او می‌شود.

 

*مستند «اختاپوس» به کارگردانی «مهدی انصاری»: این مستند به بررسی مافیای صنعت خودرو از ابتدای انقلاب می‌پردازد. مستندساز برای ساخت این مستند در مرحله تحقیق و پژوهش با مافیای صنعت خودرو درگیر می‌شود و مهدی انصاری به عنوان جزئی از ماجرا، وجود دست‌های آلوده در خصوصی‌سازی را روایت می‌کند.

 

*مهدی یوسفعلی

متولد ۶۸ و از فیلمسازان موفق و آینده‌دار قم است. کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دارد. فیلمسازی را در انجمن سینمای جوانان ایران آموخته و از دانش آموختگان کمپ استعدادیابی «دارالفنون» است.

اولین فیلم کوتاه داستانی‌اش، «چهار راه دوم» بود که در ۲۵ سالگی ساخت و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را از جشنواره منطقه‌ای «اروند» شکار کرد. دو سال بعد با «درون آینه» خوش درخشید و علاوه بر جوایز کارگردانی جشنواره «نماز و نیایش» و جشنواره بین‌الملی «امام رضا(ع)»، موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم «رشد» هم شد. او با «دلقک‌ها» هم توانست در جشنواره فیلم «سلامت» برگزیده شود.

 

*سه فیلم خارجی، پیشنهاد نوروزی مهدی یوسفعلی برای «عیدانه» امسال است که در ادامه می‌خوانید:

*انیمیشن سینمایی «جزیره سگ‌ها/ Isle of Dogs» به کارگردانی «وس اندرسون»: یک انیمیشن جذاب برای بزرگسالان. وس اندرسون کارگردان فیلم‌های «آقای فاکس شگفت انگیز» و «هتل بزرگ بوداپست» در آخرین اثر خود، داستانی را در ژاپن روایت می‌کند. خاندان گربه دوست «کوبایاشی» با تنفر از سگ‌ها، تمام آنها را به بهانه بیماری به جزیره زباله‌ها تبعید کرده‌اند . قاب‌بندی‌‌های دقیق در کنار طراحی صحنه با جزئیات فراوان و عروسک‌هایی که گاهی در عین کم حرفی، پیام‌ها و حس زیادی را منتقل می‌کنند، این فیلم را یک سر و گردن بالاتر از آثار مشابه خود قرار داده است.

 

*فیلم سینمایی «جوجو خرگوشه/ jojo rabbit » به کارگردانی «تایکا وایتیتی»: یک کمدی کاملا احساسی درباره یک پسر ده ساله آلمانی در دوران جنگ جهانی دوم که دوست دارد در بزرگسالی یک «نازی» شود. این پسربچه یک دوست خیالی دارد و این دوست خیالی کسی نیست جز آدولف هیتلر! ترکیب هنرمندانه لحظات کمدی و فانتزی با واقعیت های تلخ زندگی در دوران جنگ، این فیلم را تبدیل به اثری متفاوت کرده است. «اسکارلت جوهانسون»، «تایکا وایتیتی» و «ربل ویلسون» از بازیگران این فیلم هستند.

 

*«آقای هیچکس/Mr. Nobody» به کارگردانی «ژاکو وان دورمال»: انسان‌ها به جاودانگی رسیده‌اند و پیرمردی ۱۱۸ ساله به نام «نیمو» آخرین فرد از نوع انسان‌های میراست! در ابتدا تصور می‌کنید این نیموی پیر است که دارد گذشته خود را به یاد می‌آورد اما در ادامه احتمال می‌دهید این نیموی ۹ ساله است که دارد آینده‌اش را تصور می‌کند . اگر به فیلم‌های علمی تخیلی با موضوعات پیچیده و ارجاعات علمی و فلسفی علاقه دارید، این فیلم را از دست ندهید . «جرد لتو» و «سارا پلی» در این فیلم بازی می‌کنند.

نوشته های مشابه
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
آماده‌باش ناوگان تاکسیرانی در لیالی قدر
ضرورت افزایش امنیت بوستان‌های قم
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.