«شهر۲۰» گزارش می‌دهد

دومین بسته «عیدانه» از «نیم دانگ پیونگ یانگ» تا «آینده» شیلر

شهر بیست/ دومین بسته فرهنگی «عیدانه» نوروز ۹۹ با گزینه‌های متنوعی از تماشای فیلم و مستند گرفته تا مطالعه کتاب و شنیدن پادکست و موسیقی، تقدیم نگاه مهربان شما می‌شود.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
دومین بسته «عیدانه» از «نیم دانگ پیونگ یانگ» تا «آینده» شیلر
شناسه : 20044 | انتشار : ۰۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳   پرینت

شهر بیست/ سرویس فرهنگ و هنر _ محمد مهدی عنایت‌پور: «عیدانه» به دومین شب نوروز ۹۹ رسید. دومین بسته «عیدانه» با پیشنهادهایی از فیلم و مستند و پادکست و موسیقی متنوع شده اما بیشتر هوای اهالی کتاب و کتابخوانی را داشته و گزینه‌های بیشتری از خواندنی‌ها را در این نوروز کرونایی به روی میز آورده.

همانطور که در مقدمه بسته «عیدانه» اولین شب نوروز ۹۹ هم اشاره شد، فلسفه «عیدانه» برای دیدن و خواندن و شنیدن در یک نوروز متفاوت است. برای نوروز ۹۹ که همه ما باید در خانه بمانیم تا #کرونا_را_شکست_دهیم. پس در این نوروز متفاوت همراه ما باشید و هر شب، بسته فرهنگی «عیدانه» را دنبال کنید.

اولین بسته عیدانه با پیشنهادهایی از «حامد جلالی» نویسنده، «محبوبه اعرابی» صداپیشه، «حامد اسماعیلی» خبرنگار و «صدرا کاوه» شاعر پیچیده شد که در (اینجا) می‌توانید بخوانید.

دومین شب «عیدانه» ۹۹ در شب بعثت رسول مهربانی‌ها با پیشنهادهایی از «مهدی کفاش» نویسنده، «مجتبی سلطانی» روزنامه‌نگار و مدرس رسانه، «سید مهدی میرغیاثی» فیلمساز و مدرس دانشگاه و «زهرا خمسه» طراح و تصویرگر، تقدیم نگاه مهربان شما می‌شود:   

 

*مهدی کفاش

متولد مرداد ۵۷ است. اولین رمانش را در ۳۴ سالگی با نام «یکی بود، سه تا نبود» نوشت. پنج سال بعد برای نگارش «به وقت معلوم» بیشتر به چشم آمد و هم نامزد دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد، هم جایزه ادبی جلال آل آحمد.

داستان بلند «قرار مهنا» را در چهل سالگی که اوج پختگی و تجربه به شمار می‌رود، درباره سوریه و داعش و تفکیری‌ها نوشت و نامزد نهایی کتاب سال مدافعان حرم شد.  

در این میان سال گذشته برای «حکایت آن گردن‌آویز ظفار» برگزیده جشنواره داستان نویسی خاتم شد. در فضای ادبیات قم، مهدی کفاش را علاوه بر نویسندگی به عنوان منتقد داستانی و مدرس دوره‌های داستان‌نویسی می‌شناسند.

 

*سه پیشنهاد خواندنی مهدی کفاش را برای «عیدانه» نوروز امسال می‌خوانید:         

*کتاب «نیم دانگ پیونگ یانگ» نوشته «رضا امیرخانی» از نشر «افق»: شرح سفر رضا امیرخانی به کره شمالی است که تازه از تنور انتشارات «افق» بیرون آمده است. این کتاب جزو انگشت شمار گزارش‌هایی است که از درون کشور بسته کره شمالی با محدودیت‌های فراوان داخلی و خارجی منتشر شده است. فکر می‌کنم رضا امیرخانی تنها نویسنده ایرانی است که به کره شمالی سفر کرده و خاطرات این سفر را منتشر کرده است.

 

*کتاب «پانصد صندلی خالی» نوشته «لیلی علام الدین أسود» ترجمه «رقیه کریمی» از نشر «شهید کاظمی»: این کتاب به تازگی منتشر شده و برای همین روزهاست. روایتی جذاب و خواندنی از سه سال زندگی در شرایط محاصره و اشغال فوعه و کفریا پر از ایده‌های خلاقانه و جذاب.

 

*رمان «کشور آخرین‌ها» نوشته «پل استر» با ترجمه «خجسته کیهان» از نشر «افق»: اثر جذاب دیگری از این نویسنده پرخواننده که از کشوری در ناکجاآبادی می‌گوید که دچار وضعیت قرنطینه شده است. این کتاب ماجرای سفر پر مخاطره خواهری است که به دنبال یافتن برادرش که در این کشور گم شده به این کشور سفر می‌کند و گرفتار می‌شود. خواندن این کتاب مناسب این روزهای قرنطینه است.

 

*مجتبی سلطانی

۴۶ ساله است. دروس خارج فقه و اصول را در حوزه خوانده و «فلسفه غرب» را در دانشگاه آموخته اما تحصیل در رشته «تهیه کنندگی تلویزیون» را نیمه تمام رها کرده. سال‌ها جانشین سردبیر و دبیر تحریریه روزنامه ۱۹ دی بوده و مجموعه برنامه‌های رادیویی متعددی مثل «صدای کتاب» را دبیری و تهیه کرده است.

«پاتک تدارکاتی» را به طنز قلم زده و جوایز مختلفی را برای «گزارش‌نویسی» و «سرمقاله» در سطح کشور و استان‌های قم و اصفهان شکار کرده است.    

شاید کمتر خبرنگار گزارش نویسی در قم باشد که حداقل یک دوره گزارش نویسی را با او نگذرانده باشد. مجتبی سلطانی در خانواده رسانه قم به عنوان مدرس رسانه و  داور جشنواره‌های مطبوعاتی شناخته می‌شود.

 

*پیشنهادهای نوروزی مجتبی سلطانی را برای «عیدانه» ۹۹ می‌خوانید:

*«تجربه‌های ماندگار در گزارش نویسی» نوشته «جان کری» با ترجمه «علی اکبر قاضی زاده» از نشر «دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها»: در این کتاب، ۷۰ گزارش به قلم گزارش‌نویسان بزرگ دنیا در موضوعات مختلف به رشته تحریر در آمده است که خواندن آنها به ویژه برای اصحاب خبر و رسانه توصیه می‌شود.

 

*«مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی «هومن سیدی»: این فیلم نگاه خاصی به حاشیه شهر و زندگی فقیران و آشغال جمع‌کن‌ها دارد و درگیری آن‌ها در خشونت‌های جمعی و مواد مخدر و جرم‌ها و جنایت‌های مرتبط با این افراد را تصویر می‌کند.

 

*شنیدن پادکست «چنل‌بی»: به جای پیشنهاد آهنگی خاص، شنیدن پادکست‌های علی بندری را در سایت و کانال تلگرام چنل‌بی «channelbpodcast@» توصیه می‌کنم. در این کانال، گزارش های بلند شنیدنی از ماجراهای واقعی نقل می شود که پیش‌تر در یک رسانه معتبر انگلیسی زبان منتشر شده است.

 

*سید مهدی میرغیاثی

نویسنده، کارگردان و مدیر گروه فیلمسازی مُشک است. او تاکنون بیش از پنجاه فیلم کوتاه و نماهنگ و تیزر فرهنگی‌اخلاقی ساخته و عرضه کرده. در کارنامه فیلمسازی‌اش، کارگردانی فیلم نیمه بلند «حوالی مریم» هم به چشم می‌خورد.

او هم اکنون استاد دانشکده دین و رسانه است و در جشنواره‌های مختلف سینمایی از جمله «عمار»، «نماز و نیایش»، «هنر آسمانی» و «اشراق» برگزیده شده است.

 

*سه پیشنهاد نوروزی سید مهدی میرغیاثی را برای «عیدانه» امسال می‌خوانید:

*فیلم مستند «امپراطوری مورچه‌های صحرایی» به کارگردانی «جان براون»: این مستند به زندگی اعجاب‌برانگیز زندگی مورچه‌های صحرایی می‌پردازد و بخشی از اسرار خلقت را آشکار می‌کند. ساخت این فیلم هشت سال زمان برده و با کیفیت بسیار عالی تصویربرداری شده است. این فیلم با دوبله فارسی قابل دسترسی است.

 

*کتاب «شازده حمام» نوشته «محمدحسین پاپلی یزدی» از نشر «پاپلی»: این کتابِ خاطرات، نگاهی به زندگی عجیب و سرنوشت عجیب‌تر مردمانی در یزد در دهه‌ سی و چهل شمسی می‌کند. پرداختن به جزئیات توسط نویسنده، لحظاتی از غم و فرح و عبرت را برای خواننده فراهم می‌کند. با خواندن این کتاب، تجربه زندگی در دهه‌های سی و چهل در یزد را تجربه خواهید کرد.

 

*کتاب «نگاهی به داعش از درون» نوشته «یورگن تودنهوفر» با ترجمه «رحمان افشاری» از نشر «مهر اندیش»: اگر اهل ماجراجویی و سفر به درون گروه تروریستی داعش هستید، این کتاب را بخوانید. خاطرات اولین خبرنگار غربی که با امان‌نامه به داخل دولت اسلامی عراق و شام سفر می‌کند و با اعضای این گروه مصاحبه می‌کند. شهامت این خبرنگار در زمانی که وحشت داعش سراسر جهان را فرا گرفته بود، ستودنی است.

 

*زهرا خمسه

سال ۶۴ در قم به دنیا آمد. نقاشی را از سال ۸۰ با ورود به هنرستان آغاز کرد و تا کارشناسی ادامه داد. سال‌هاست طراح و تصویرگر کتاب‌های داستانی و مذهبی و  کودک‌ونوجوان است و با نشریات مختلف، صداوسیما و مراکز علمی و فرهنگی همکاری می‌کند.

برای طراحی پرتره «حاج احمد متوسلیان» در سومین جشنواره ملی «فانوس» خوش درخشید و رتبه نخست بخش نقاشی را کسب کرد. او هم‌اکنون مدیر هنری و مدرس نقاشی در چند آموزشگاه‌ است.

 

*سه پیشنهاد زهرا خمسه در «عیدانه» نوروز۹۹ مهمان نگاه شما می‌شود:

*فیلم سینمایی «فهرست شیندلر» به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ»: داستان تاجری آلمانی به نام «اسکار شیندلر» را به تصویر می‌کشد که در طول جنگ جهانی دوم، جان بیش از هزار یهودی که اغلب پناهندگان لهستانی بودند، با استخدام در کارخانه‌های خود، از مرگ نجات داد. فیلم تأثیرگذاری است و شاید روزی چهره این مرد بزرگ را طراحی کردم.

 

*«اعترافات» نوشته «مارکوس اورلیوس اوگوستینوس» از دفتر پژوهش و نشر سهرودی: کتابی است که «مارکوس اورلیوس اوگوستینوس» مشهور به «آگوستین قدیس» متفکر و فیلسوف اهل کارتاژ در شمال آفریقا آن را در سال ۴۰۰ میلادی به زبان لاتین نوشته است. این کتاب شامل ۱۳ قسمت مجزا بوده و مجموعه‌ای از شرح احوال و افکار و اعتراف به گناه‌های نویسنده را در بر می‌گیرد. 

او عشق الهی را با تاروپود مطالب فلسفی و کلامی درمی‌آمیزد و بزرگترین گناه را دوری از عشق پروردگار و عدم درک توحید می‌داند. مناجات او در این کتاب، پرسوز و گداز و از زبان عاشقی دردمند است. کتاب‌های زیادی مطالعه کردم اما تنها کتابی بود که بیشترین تأثیرگذاری معنوی را روی من داشت و نگاه انسان را به زندگی تغییر می‌دهد. مطالعه این کتاب را به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنم.

 

*آلبوم موسیقی «آینده/ Future» از گروه کنسرت «شیلر» با آهنگسازی «کریستوفر فن دیلن»: این هنرمند آلبوم‌های موسیقی مهم و شاخصی عرضه کرده که مورد پسند بسیاری از علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. هم کارهایی با ریتم «آرام» و «آرامش بخش» دارد و هم کارهای شاد و انرژی بخش؛ و این نقطه قوت یک هنرمند محسوب می‌شود که می‌تواند هر سلیقه‌ای را به خود جذب کند. گروه موسیقی «شیلر» تاکنون سه بار به ایران آمده و کنسرت موسیقی بی‌کلام برگزار کرده. پیشنهاد می‌کنم علاقه‌مندان به موسیقی، آلبوم‌های دیگر این هنرمند آلمانی را هم گوش دهند، نه خسته‌کننده هستند و نه تکراری.

نوشته های مشابه
مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف تجاری‌های پردیسان
شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌ فرهنگی قم
اجرای ۱۱۵۰۰ متر آبیاری تحت‌فشار در بوستان‌های منطقه ۵ قم
مونوریل نمی‌تواند بار سفر منطقه پردیسان را پوشش دهد/ ضرورت اجرای خط B مترو قم
برگزاری کارگاه هنری «وعده صادق» در قم
بازدید رئیس حوزه هنری قم از مجتمع نور
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.