بهارانه‌های شهرداری برای زدودن غم و نگرانی از چهره شهر/ قم شهر باصفا و مردم باخدا

شهر بیست/ شهر قم بیشتر از هر شهر دیگری به این بهار و این امید نیاز دارد، دل پر قمی‌ها باید بیش از پیش به روی فروردین باز شود تا بشورد این غصه‌ها را؛ از این رو شهرداری شهر قم نیز دست روی زانوهایش گذاشته و یاعلی گویان در تلاش است این ناامیدی هارا بشورد و راه فروردین سبز و نوروز را به خانه‌ها باز کند و بوی بهار را به مشام مردم برساند.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
بهارانه‌های شهرداری برای زدودن غم و نگرانی از چهره شهر/ قم شهر باصفا و مردم باخدا
شناسه : 19984 | انتشار : ۰۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، اسفند نفس‌های آخرش را می‌کشد، زمستان کم‌کم چمدان مصیبت‌های امسالش را می‌بندد و با شرمندگی راه بهار را باز می‌کند. شاید بهار که بیاید، اتفاقات خوب نیز در جای جای کشورم جوانه بزنند. مردم چشم امیدشان به فروردین است تا شاید حال و هوای دل‌هایشان را عوض کند، فروردین هم نمی‌خواهد امیدشان را کور کند. هر سال می‌آید، زندگی می‌آورد، هفت سین می‌چیند، دیده‌ها را تازه می‌کند و نور می‌ریزد روی قلب‌ها. اما امسال برای خیلی‌ها فرق می‌کند. می‌گویند نه عیدی داریم، نه عیدی‌ای، نه لبخندی و نه اصلاً فروردینی… این حرف‌ها دل بهار را خون می‌کند، می‌آید با یک کوله‌بار شادی اما هیچکس خوشحال نمی‌شود.

حق دارند، امسال گربه سرزمین من کم زخم نخورد، مردم کم صبوری نکردند، اما انگار غول مرحله آخر بد امید مردم را نشانه گرفته است. کم‌کم داشت زخم نبود عموی علمدار روی دل‌هامان بهبود پیدا می‌کرد که قصه کروناویروس سر زبان‌ها افتاد؛ پخش شد بین مردم بیشتر از هرچیزی شوق آمدن بهار را کشت. ترس ریخت لای گوشت و استخوان مردم و ناامیدی و فراموشی بهار و نوروز و فروردین به خانه‌ها آمد.

قطعاً هر بحرانی، یک روش مدیریتی دارد؛ کروناویروس هم همینطور. شستن مداوم دست‌ها، عدم حضور در اماکن عمومی به جز در موارد نیاز، دست ندادن، رعایت بهداشت، پخت کامل گوشت و مواد غذایی… با تمام این‌ها می‌شود راه ورود این ویروس را به خانواده‌هایمان ببندیم، چرا قهر با بهار؟ چرا ناامیدی؟ چرا شادی فروردین را به خانه‌هایمان راه ندهیم؟

برای شادی و امید، برای آمدن سبزی فروردین به خانه‌هایمان باید از خودمان شروع کنیم. کرونا دیر یا زود با کمر شکسته بساطش را جمع‌ می‌کند و می‌رود، آنوقت ما می‌مانیم و بهار و فروردین و نوروزی که از کفمان رفته و باید تا بهار بعد انتظار بکشیم. کنار رعایت نکات بهداشتی هم می‌شود شاد بود و بوی بهار را نفس کشید.

در همین قرنطینه هم می‌توان بهار را مهمان کرد، بهار که ویروس ندارد، سبزی و زندگی که کرونا ندارند، باغچه‌ها و گلدان‌هایمان را گل بکاریم، هفت سین بچینیم با هرچه که داریم، پرده پنجره هارا کنار بزنیم، حیاط را آب و جارو کنیم، امید در راه است.

شهر قم بیشتر از هر شهر دیگری به این بهار و این امید نیاز دارد، دل پر شهروندان قم باید بیش از پیش به روی فروردین باز شود تا بشورد این غصه‌ها را. از این رو شهرداری قم نیز دست روی زانوهایش گذاشته و یاعلی گویان در تلاش است این ناامیدی‌ها را بشورد و راه فروردین سبز و نوروز را به خانه‌ها باز کند و بوی بهار را به مشام مردم برساند.

هرچند نمی‌شود مثل سال‌های قبل، شهر قم میزبان زائرین حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) باشد و ورود مسافران و همچنین خروج شهروندان برای مسافرت از قم، به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا ویروس، ممنوع است، اما این پایان راه نیست؛ کنار رعایت نکات بهداشتی در منزل هم می‌توان آمدن فروردین را جشن گرفت، می‌توان امید داشت و لبخند گفت و نوروز را تبریک گفت.

شهرداری قم برای افزایش روحیه شهروندان و همچنین زیباسازی شهر در سال جدید نیز، دست به کارهایی زده است. مدیر کل نظارت و هماهنگی امور خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه زیباسازی در آستانه نوروز، گفت: امسال سازمان زیباسازی شهرداری پروژه‌های ویژه‌ای را در حوزه المان‌سازی و نورپردازی شهر اجرا کرده است.

سیدمحسن میرهادی افزود: المان‌های ویژه‌ای نیز برای اکران نوروزی آماده‌سازی شده که یکی از آن‌ها گنجشک‌های بهاری هستند که مثل سال قبل با نقاشی و طرح‌های جدید و بیشتر از قبل در شهر نصب شده‌اند.

میرهادی همچنین از نصب المان‌های ماندگار امام رضا(ع)، شهدای آتش‌نشان، انقلاب و آیت‌الله بروجردی خبر داد و گفت: ۵۵ المان نیز از سال‌های قبل بهسازی و نوسازی شده و در شهر نصب شده است.

چیدن سفره هفت سین نیز یکی از دغدغه‌های امسال مردم شده است، ناتوانی در خرید سبزه و ماهی و دیگر وسایل هفت سین، خودش به تنهایی توانایی نابودی شادی و امید را در دل مردم دارد، اما باید گفت امسال هم مانند سال‌های پیش غرفه‌های فروش سبزه و ماهی، هرچند کمتر، اما برپاست. برپایی این غرفه‌ها با مجوز دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل دامپزشکی و مرکز بهداشت استان قم بوده است. به دلیل شیوع کروناویروس اکنون ۱۰ غرفه در سطح مناطق احداث‌ شده که نسبت به سنوات گذشته به یک‌سوم کاهش‌یافته است. البته با توجه به درخواست‌های مردمی و مصوبه ستاد مدیریت بحران قرار شده این غرفه‌ها تا پایان سال جمع‌آوری شوند تا مردم دغدغه‌ای در خصوص بهداشت عمومی جامعه نداشته باشند.

جدا از این مسئله، سال نو بدون میوه و آجیل و شیرینی برای ایرانیان سخت است، علیرض مظفری در این خصوص گفت: برنامه‌ریزی جهت توزیع بیش از ۷۰۰ تن پرتغال و ۳۵۰ تن سیب در قالب ۲۵ غرفه در مناطق ۸ گانه جهت تنظیم بازار شب عید با همکاری تعاون روستائی استان قم صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری قم در ادامه گفت: نظارت مستمر از منصوبات سازمان در ایام نوروز و پاسخگوئی مستمر به درخواست همشهریان از طریق سامانه ۱۳۷، اعمال آئین نامه اجرائی در خصوص فروشگاه‌های همشهری، بازار عرضه میوه وتره بار ریحان، کیوسک‌های عرضه تنقلات و مطبوعات در خصوص بازپیرایی و حفظ سیما و منظر شهری، اعمال تخفیفات ویژه در ۱۷ فروشگاه عرضه مایحتاج (همشهری) جهت خدمت به مجاورین شهر کریمه اهل بیت(س) از دیگر برنامه‌های سازمان است.

اکنون که شهروندان بیش از هر زمان دیگری نیاز به روحیه نشاط و شادابی دارند تا این شرایط را پشت سر بگذارند، شهرداری در تلاش برای ایجاد روحیه و نشاط شهروندی است و در المان‌های نوروزی، ایده‌های خوبی با پیام‌های بهداشتی تولید کرده است که به تازگی در معرض عموم قرار گرفته است. سال قبل المان گنجشک بهاری با رویکرد ایجاد امید و نشاط شهروندان مورد استقبال قرار گرفت و اکنون، در شرایط فعلی و در آستانه سال جدید، ۳۰ المان گنجشک بهاری که برای ایجاد آن حدود ۹۰۰ نفر از هنرمندان طرح‌هایی ارائه کردند، با پیام‌ بهداشتی و ایجاد نشاط شهروندی در سطح شهر قم نصب شده است. همچنین ۱۰ المان شخصیت‌‌های شکرستان که قرار بود با پیام های نوروزی مهمان مردم باشند، با پیام‌های کرونایی در شهر به نمایش گذاشته شده‌اند.

فضای سبز مناطق نیز این روزهای آخر سال فعال‌تر شده و گلدان‌های گل را روانه باغچه‌ها و پارک‌ها و معابر شهر کرده‌اند؛ طبق روال هرسال بوی گل‌های بهاری سرتاسر شهر را گرفته و رنگ و روی شادی و نشاط پارک‌ها و خیابان‌ها را پر کرده‌است.

در تبلیغات و اطلاع‌رسانی شهری نیز اگرچه بیشتر رنگ و بوی کرونا گرفته اما از نوروز و حفظ نشاط و شادابی جامعه و همچنین مناسبت‌های ملی و مذهبی غفلت نشده است. فضاسازی شهر قم در روز اول سال ۱۳۹۹ با توجه به شهادت امام موسی کاظم(ع) با ترکیب فضای سیاه پوشی و شادی سال جدید صورت خواهد گرفت و از شعارهای «قم شهر با صفا و مردم باخدا، قم رود زندگی جاری، شور بندگی سرشار، می‌رسد اینک بهار، خوش به حال روزگار» استفاده شده است. توجه به استفاده از شعارهای مهدوی همچون «زکوی یار می‌آید، نسیم باد نوروزی» در آستانه نیمه شعبان نیز در دستور کار مدیریت شهری است.

بهار یکی‌ دو روز دیگر فرا می‌رسد، بیایید غم‌ها را با اسفند راهی کنیم و بنشینیم به انتظار غنچه‌های گل سرخ زندگی و امید و لبخند را فراموش نکنیم. روزها چه خوب، چه بد، چه سخت می‌گذرند و تنها افسوس خوشی‌های نکرده و لبخندهای نزده باقی‌ می‌ماند.

نوشته های مشابه
ادامه تونل غدیر در اختیار شهروندان قرار گرفت
نقش مؤثر شهرداری در شکوفایی عمرانی قم/ اطراف جمکران تناسبی با جایگاه مسجد ندارد
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری قم/ طرح جامع جمکران تدوین شود
توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حاشیه شهر قم
قم به کلان‌شهری قابل‌احترام تبدیل‌ شده است
تحقق ۱۰۵ درصدی درآمد شهرداری قم در سال ۱۴۰۲
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.