استقبال ضعیف قمی‌ها از سامانه خودارزیابی/ تأکید بر خرید اینترنتی

شهر بیست/ تا ساعت ۱۷ روز شنبه ۲۴ اسفند فقط ۲۷ هزار نفر در سامانه خودارزیابی مربوط به بیماری کرونا ثبت‌نام کردند که این عدد با توجه به جمعیت بیش از یک میلیون نفری شهر قم آمار اندکی است.
پایگاه خبری شهر بیست (shahr20.ir) :
استقبال ضعیف قمی‌ها از سامانه خودارزیابی/ تأکید بر خرید اینترنتی
شناسه : 19807 | انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹   پرینت

به گزارش «شهر بیست» به نقل از مهر قم، این روزها که کشور به ویژه شهر قم درگیر کرونا است، دستگاه‌های اجرایی که مسئول مقابله با این ویروس هستند به صورت جدی وارد عمل شده‌اند اما وضعیت قم از بسیاری استان‌های دیگر بحرانی‌تر است.

طی روهای اخیر طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا در شهر قم اجرا شد؛ این طرح با هدف همکاری بین بخشی در کنار بسیج و بسیج جامعه پزشکی، سازمان نظام پرستاری و سازمان‌های مردم نهاد سلامت یک کار سازمان یافته را آغاز و در مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بسیج استان در کنار یکدیگر با همدلی این بیماری را مدیریت و با آن مقابله می‌کنند.

در قالب این طرح سامانه‌ای به نام «خود ارزیابی» طراحی شده و خانواده‌ها با ثبت نام و پاسخ به سؤالاتی که داده می‌شود افراد مشکوک به بیماری کرونا را شناسایی و از تراکم ورودی‌ها به بیمارستان‌ها جلوگیری می‌شود و از آن‌ها به حضور در مراکزی که اختصاص یافته دعوت یا با آزمایش موارد مثبت تحت درمان قرار می‌گیرند.

بیماران مشکوک با آموزش داده شده تحت قرنطینه قرار گرفته و اطرافیان آن‌ها هم آموزش‌های لازم را فراگرفته و نیروهای این طرح از طریق تماس تلفنی و سامانه‌های سیب و ناب و سینا با آن‌ها در تماس هستند.

سومین جلسه کمیته‌های مختلف اجرا کننده طرح بسیج مبارزه با کرونا در قم غروب شنبه در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد که به دنبال آن مصوبات مهمی از جمله لزوم ثبت نام قمی‌ها در سامانه خود ارزیابی، تأکید بر خرید اینترنتی و عدم حضور در اجتماعات و کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های شهر و تهیه اقلام مورد نیاز کادر درمانی قم به تصویب رسید.

ثبت نام تنها بیش از ۲۷ هزار قمی در سامانه خودارزیابی

طبق ارزیابی انجام شده در این جلسه و گزارش‌های رسیده تا ساعت ۱۷ شنبه فقط ۲۷ هزار نفر در سامانه خود ارزیابی ثبت نام کردند که این عدد با توجه به جمعیت بیش از یک میلیون نفری شهر قم آمار اندکی است و می‌بایست برای پیشگیری از حضور و تراکم زیاد مردم در بیمارستان‌ها و شناسایی افراد مشکوک به کرونا مردم همکاری و کل اعضای خانواده‌های قمی در این سامانه ثبت نام کنند.

بر اساس هماهنگی صورت گرفته در این کمیته یک هزار و ۹۴۳ نفر از سوی بسیج ادارات مأمور شدند تا در هر اداره‌ای به میان کارمندان رفته و نسبت به ثبت نام آن‌ها در سامانه خود ارزیابی اقدام کنند چرا که با توجه به جمعیت شهر قم این ثبت نام تاکنون با کندی روبرو بوده است.

بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی برای خریدهای اینترنتی

در ادامه این جلسه کمیته اطلاعات و فناوری طرح بسیج مبارزه با کرونا هم مصوبه‌ای داشت و آن هم ترغیب مردم به خریدهای آنلاین و اینترنتی و پیشگیری از هجوم به فروشگاه‌ها و مراکز خرید بود زیرا هرچه تراکم بیشتر شود آمار انتشار و درگیری با ویروس کرونا هم بیشتر خواهد شد.

در این کمیته مقرر شد ۳ فروشگاه مهم که در زمینه خرید اینترنتی فعالیت دارند حمایت و مردم را به سمت خرید آنلاین تشویق کنند؛ هم‌چنین جلسات مدیران اجرایی و نهادهای دولتی و دستگاه‌های مختلف استان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.

ضدعفونی معابر قم توسط سپاه و ارتش

کمیته مداخلات سالم‌سازی شهر و محیط هم در این جلسه اعلام کرد که در این چند روز بحرانی سپاه پاسداران و ارتش میدان را خالی نگذاشته و اقدام به گندزدایی معابر و خیابان‌های شهر قم کردند؛ بر اساس گزارش و عملکرد این کمیته از ۸ اسفندماه ۴۰۰ هکتار با بهره‌گیری از ۸ خودرو به ظرفیت ۱۸ هزار لیتر توسط ارتش عملیات ضدعفونی انجام شد.

سپاه پاسداران هم با ۸ خودروی اختصاصی خود از ۱۲ اسفندماه تاکنون با ظرفیت ۱۲ هزار لیتر اقدام به گندزدایی شهر کرده است؛ شهرداری هم به مناطق زیر نظر خود و معابر عمومی و حتی وسایل حمل و نقل عمومی را ضدعفونی کرده است؛ در حالی که کل معابر شهر قم ۲۵ میلیون متر مربع است که بیمارستان‌ها را در اولویت این کار قرار داد؛ این کمیته برای گندزدایی با مشکل کمبود تجهیزات روبرو است.

کمیته مردمی و مشارکت و همدلی مردم برای مقابله با ویروس

اما کمیته مردمی طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا از مشارکت خوب مردم و نهادهای مردم نهاد برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد و در این گزارش از عملکرد مناسب این کمیته در تأمین اقلام مایحتاج بهداشتی کادر درمانی و بحث تأمین میان وعده بیماران و پرستاران و پزشکان به طور کاملاً بهداشتی تقدیر شد.

مردمی که با اعلام خبر مرگ دو نفر مبتلا به کرونا در قم آماج توطئه‌ها و شایعات و هم‌چنین پروژه قم هراسی از سوی دشمنان شدند ولی بعد از ساعات اولیه بحران قرارگاه مردمی کریمه اهل بیت (س) با کمک و یاری مردم و نهادهای مردم نهاد وارد عمل شدند؛ این قرارگاه مردمی نه تنها اقلام مورد نیاز کادر درمانی و خط مقدم سلامت قم را تأمین بلکه کمیته‌های پیشگیری، آموزش و اطلاع‌رسانی فرهنگی و سلامت معنوی را هم تشکیل داده است.

این کمیته قرار است با تقسیم بندی محلات مختلف قم از سوی سپاه پاسداران افراد مبتلا و یا مشکوک به کرونا را پایش و آنالیز کند و کمک‌های خیرین را به سوی اقلام بهداشتی مورد نیاز و یا خانواده‌هایی که کسب و کار آن‌ها آسیب دیده هدایت کند.

گفتنی است، با توجه به اینکه کادر درمانی و بیمارستان‌های قم به اقلام بهداشتی و ماسک نیاز اساسی دارند مقرر شد نیازهای بیمارستان‌ها و بیماران را واحدهای تولیدی استان تأمین و برای این امر هم مواد اولیه مورد نیاز این واحدها در تولید ماسک و غیره از چند استان کشور تهیه و برای خرید ماشین آلات ضروری هم تسهیلاتی ارائه شود.

کد خبر
نوشته های مشابه
برگزیدگان ششمین کنگره شعر مواهب در قم معرفی شدند
پوستر سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» در قم رونمایی شد
برگزاری مراسم احیای قدر در ۳۰ بقعه شاخص قم
تعطیلی سینماهای قم در شب‌های قدر
دستور ویژه شهردار قم برای ترمیم آسفالت‌های تخریب‌شده بر اثر نزولات آسمانی
جزئیات سرویس‌دهی ناوگان اتوبوس‌رانی قم در شب‌های قدر
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در پایگاه منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.